آغاز صادرات گاز ایران به عراق

    کد خبر :41925

قرارداد صادرات گاز ایران به عراق که از سال ۱۳۹۰ روی کاغذ مانده بود، سرانجام در شامگاه شب گذشته به وقوع پیوست و صادرات گاز از ایران به عراق به صورت آزمایشی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، تفاهم‌نامه صادرات گاز ایران به کشور عراق در سال ۱۳۸۸ امضا و دو سال بعد به قرارداد تبدیل شد. بر اساس این قرارداد ایران متعهد می‌شد که روزانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر کند.

حجم این قرارداد که به منظور تأمین سوخت نیروگاه‌های “المنصوره” و “الصدر” بغداد است، با الحاقیه ای به ۲۵ میلیون مترمکعب رسید و با این تبصره که در روزهای گرم سال این مقدار تا ۳۵ میلیون مترمکعب افزایش یابد. آبان ماه سال ۹۴ نیز دومین قرارداد صادرات گاز ایران به شهر بصره عراق میان حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت ایران و خالد حسن صالح، معاون وزیر برق عراق امضا شد.

قراردادی که هرچند ایران همواره تاکید داشت آماده اجرای آن است اما مسائل مختلف از جمله مسائل امنیتی در کشور عراق و عدم گشایش ال سی در این کشور مدام آن را به تعویق می‌انداخت.

سرانجام درحالی که مسئولان مختلف از احتمال آغاز صادرات گاز به عراق در تاریخ‌های معین خبر می‌دادند و حتی حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آخرین اظهارات خود در اردیبهشت به ایسنا از احتمال آغاز صادرات گاز به عراق از هفته آینده خبر داده بود، بهزاد بابازاده، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که صادرات گاز طبیعی ایران به بغداد از شامگاه چهارشنبه، ۳۱ خردادماه ۱۳۹۶، به صورت آزمایشی آغاز شده است. صادرات با حجم حدود هفت میلیون مترمکعب در روز آغاز شده و سرانجام به ۳۵ میلیون مترمکعب می رسد.

به گفته بابازاده تا یک‌ماه آینده مراسم رسمی افتتاح با حضور مقامات عالی دو کشور برگزار خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید