آیا معامله جدیدی بین ترکیه و آمریکا بر سر خاشقجی در راه است؟

    کد خبر :419173

رای الیوم نوشت: به نظر می‌رسد فهم طبیعت روابط ترکیه و آمریکا و تحولات آن در این روزها، تبدیل به مساله‌ای به غایت دشوار شده است. در حالی که ظاهرا بین دو کشور در مورد پرونده قتل خاشقجی هماهنگی وجود دارد، جنگنده‌های ترکی در طول هفته‌های گذشته اقدام به بمباران یگان‌های حمایت مردمی کُرد کردند که در شرق فرات از حمایت واشنگتن برخوردار هستند. فهم چنین تناقضی چطور ممکن است؟

این رسانه عرب زبان ادامه داد: کاش امور در این حد از پیچیدگی متوقف می‌شد، اما در روز جمعه شبکه ان بی سی آمریکا خبر غافلگیر کننده‌ای را منتشر کرد که علامت سوال‌های زیادی را به دنبال داشت؛ طبق گزارش این شبکه، واشنگتن در حال بررسی امکان تسلیم فتح الله گولن به پلیس ترکیه است، تا به این وسیله رجب طیب اردوغان را راضی به ورود به معامله‌ای در رابطه با ترور خاشقجی کند.

این اطلاعات، انعکاس زیادی در ترکیه داشت؛ چرا که یادآور ازادی کشیش آمریکایی توسط پلیس ترکیه بود، که گفته می‌شد بازداشت وی با هدف مبادله اش با گولن، صورت گرفته است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تسلیم گولن به ترکیه، با هدف جلب رضایت آن در مورد تسامح در پرونده روزنامه نگار سعودی را تکذیب نموده و تاکید کرد: «این دو مساله کاملا جدا از هم هستند و وزارت دادگستری آمریکا همچنان در حال بررسی دلایل ارائه شده از سوی دولت ترکیه در مورد بازپس گیری گولن است.».

اما باید گفت، دود از کُنده بلند می‌شود… و ترامپ که به عنوان پادشاه معامله‌ها شناخته می‌شود، بعید نیست که در صدد ورود به معامله‌ای با ترکیه باشد که عنوان بارز آن، واگذاری گولن به ترکیه، در مقابل بسته شدن پرونده خاشقجی و توقف اجرای تحقیقات در این باره است؛ امری که می‌تواند در خدمت استراتژی ترامپ در مورد نجات هم پیمان و ستون اصلی استراتژی اش در خاورمیانه، محمد بن سلمان، باشد.

به نوشته انتخاب ،ترامپ بار‌ها تاکید کرده است که خاشقجی شهروند آمریکا نیست و در این کشور به قتل نرسیده است. بر همین اساس، رئیس جمهور آمریکا قصد ندارد معامله ۱۱۰ میلیارد دلاری خود با عربستان را تنها به این دلیل از دست بدهد تا سعودی‌ها به سمت روسیه یا چین بروند. به همین دلیل، هیچ احتمالی بعید نیست.. و قطعا اردوغان در این باره اطلاعات دقیقتری دارد…

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید