انتصاب دو سفیر آمریکا در عراق و عربستان با محوریت تقابل با ایران/ «سفیر جنگ» در بغداد؛ «عرب دیوانه» در ریاض

    کد خبر :419147

خبرها حاکی از آن است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، «متیو تولر» را که از سال 2014، سفیر ایالات متحده در یمن بود و بین سال های 2011 تا 2014 همین سمت را در کویت داشت و رویکردی به شدت ضد ایرانی دارد، به عنوان سفیر جدید آمریکا در عراق منصوب شد. از سوی دیگر، یک ژنرال بازنشسته مشهور به «عرب دیوانه» نیز قرار است سفیر آمریکا در عربستان شود.

به گزارش تابناک، به نقل از آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از مجلس سنای این کشور خواسته، با اعزام «متیو تولر» به عنوان سفیر جدید آمریکا در عراق ـ که به نگاه ضد ایرانی مشهور است ـ موافقت کنند.

در همین زمینه، تعدادی از اعضای جمهوری خواه سنا، انتصاب تولر به عنوان سفیر آمریکا در عراق را برای مقابله با نفوذ ایران در عراق و افزایش فشارهای منطقه ای بر ایران ضروری دانسته اند.

در همین رابطه، یک مسئول بلندپایه در دولت عراق در گفت وگو با العربی الجدید گفت: «با توجه به اینکه تولر پس از اشغال عراق توسط آمریکا نقش مهمی در بررسی برخی پرونده ها داشته و در بین فرماندهان درجه یک عراق شناخته شده است، باید به این تصمیم ترامپ در مورد انتخاب او به عنوان سفیر جدید آمریکا در بغداد، با تامّل نگریسته شود. علاوه بر اینکه وی دشمنی سرسختی با ایران دارد و نمی توان دوران حضور او در بغداد را راحت توصیف کرد، باید تولر را سفیر جنگ در عراق نامید.»

پس از تشکیل دولت جدید عراق و مشخص شدن نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور، آمریکایی ها به دنبال آن هستند تا کادر خود در عراق را کامل تغییر دهند و مسئولان عراقی فضای عمومی و فعلی در عراق را پس از تعیین تولر به عنوان سفیر ایالات متحده نگران کننده ارزیابی کرده و بر این باورند ترامپ به دنبال آن است تا عراق را به سمت درگیری با ایران سوق دهد.

آنها خاطرنشان می کنند که احتمالا ایالات متحده با شروع کار سفیر جدید خود، اقداماتی را در عراق انجام داده و تلاش می کند فشارها را بر بغداد افزایش دهد تا مجبور به پایبندی به تحریم های آمریکا علیه تهران شود. گذشته از این، ایالات متحده برای مهار نقش شبه نظامیان حشد الشعبی مورد حمایت ایران در بغداد تلاش کرده و می کوشد، مسیر سیاسی بین عراق و ایالات متحده را تقویت کند.

یک مسئول عراقی در توضیح نقش سفیر جدید عراق در مهار شبه نظامیان و منع عادی سازی روابط با ایران گفت: «رئیس جمهور آمریکا می داند که عراق برای آمریکا بسیار مهم است، از این روی، با این کشور تعاملی متفاوت دارد. علاوه بر اینکه گروه های وابسته به ایران در عراق محاصره خواهند شد و هرگز نمی توانند با سفیر جدید مدارا و تعامل کنند.»

ایاد الدلیمی، تحلیلگر مسائل سیاسی عراق نیز بر این باور است که انتخاب تولر همگام با تهاجم آمریکا علیه ایران صورت گرفت و این مرد به مواضع عداوت آمیز خود در قبال ایران معروف است. وی در گفت وگو با العربی الجدید گفت: «انتخاب سفیر جدید نشان دهنده تأکید ترامپ بر هدف محاصره ایران است و مسأله مهم در حال حاضر آن است که تولر چگونه می تواند از پراکندگی استراتژی و عمل سیاسی آمریکا در عراق ـ که اکنون در گرو سیاست های ایران است ـ بکاهد؟»

الدلیمی افزود: «حتی اگر تولر شاخص های لازم را داشته باشد، این مأموریت آسان نخواهد بود. او به حمایت میدانی کشورش نیاز دارد، اما تحقق چنین حمایتی همچنان برای آمریکا دشوار است. تولر سفیر جنگی است، اما سلاح او روانی است، نه مادی.»

در همین چهارچوب، رامی السکنی، نماینده پارلمان عراق، که یکی از اعضای ائتلاف سائرون است، تغییر سفیر آمریکا را به معنای استراتژی جدید این کشور می داند.

«مرد دیوانه» در ریاض

از سوی دیگر، کاخ سفید، بامداد چهارشنبه از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انتخاب یک ژنرال بازنشسته ارتش این کشور به عنوان سفیر در عربستان سعودی خبر داد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، ژنرال چهار ستاره «جان ابوزید» آمریکایی لبنانی تبار به عنوان سفیر تام الاختیار آمریکا در ریاض معرفی می شود تا جانشین جوزف ویستفال شود که در ژانویه ۲۰۱۷ این منصب را ترک کرد و ابوزید پس از موافقت سنا رسما کار خود را آغاز خواهد کرد.

وبگاه خبری «بی‌بی‌سی عربی» در گزارشی با تیتر «عرب دیوانه سفیر آمریکا در ریاض شد»، به گزارشی درباره شرح حال و سابقه این ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا پرداخت که قرار است سفیر کشورش در عربستان شود.

به نوشته این منبع، «جان فیلیپ ابوزید» ـ که در میان آمریکایی‌ها به «عرب دیوانه» شهرت دارد ـ متولد ۱۹۵۱ از یک خانواده مسیحی در لبنان است. اجداد او اواخر قرن نوزده از روستای ملیخ در شهر جزین جنوب لبنان به کالیفرنیا مهاجرت کردند.

پدر ابوزید تکنیسین نیروی دریایی آمریکا در جنگ جهانی دوم بود، وی زمانی که جان هنوز بچه بود بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

ابوزید مرد شماره دو فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه در جریان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ بود.

او درسال ۱۹۷۳ از آکادمی نظامی معتبر آمریکا در وست پوینت نیویورک فارغ التحصیل شد، وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مطالعات خاورمیانه از دانشگاه هاروارد گرفت و دهه هفتاد قرن گذشته هم در دانشگاه امان تحصیل کرد و با تسلط کامل بر زبان عربی از آنجا فارغ التحصیل شد.

در حالی که پست سفیر آمریکا در عربستان سعودی از سال ۲۰۱۷ خالی بوده، اکنون رئیس‌جمهور این کشور یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته را به عنوان گزینه این سمت به مجلس سنا معرفی کرده است.

این ژنرال چهار ستاره آمریکایی در شش جنگ این کشور حضور داشته و پیش از بازنشسته شدن در سال ۲۰۰۷، ریاست مرکز فرماندهی آمریکا (سنتکام) را نیز بر عهده داشته است.

وی که زبان عربی را به خوبی صحبت می‌کند، به دلیل حضور در جنگ‌های کویت، عراق و افغانستان برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس چهره شناخته شده‌ای است.

انتخاب ابوزید برای سفارت آمریکا در ریاض اکنون باید توسط مجلس سنای این کشور نیز تأیید شود.

انتخاب یک نظامی کارکشته برای این سمت، در حالی انجام می‌شود که مقامات آمریکایی در یک ماه اخیر بر لزوم پایان جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن تأکید کرده‌اند.

هم اکنون ابوزید ۶۷ ساله پژوهشگر میهمان در «مؤسسه هوور» در دانشگاه استنفورد است. وی پیشتر ریاست «مرکز مبارزه با تروریسم» در «آکادمی نظامی آمریکا در وست پوینت» را بر عهده داشت.

همچنین بر اساس اطلاعات دانشنامه آنلاین ویکی پدیا، ابو زید در سپتامبر ۲۰۰۷ در اظهاراتی در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی گفت: اعتقاد دارم اگر ایران به کشوری هسته‌ای تبدیل شود، ما قدرت مهار آن را داریم. راه‌هایی برای کنار آمدن با یک ایران هسته‌ای وجود دارد ما با شوروی هسته‌ای، چین هسته‌ای و سایر قدرت‌های هسته‌ای کنار آمدیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید