برادر ولیعهد سعودی: تماس من با خاشقچی قبل از وفات و پیشنهاد رفتن به کنسولگری صحت ندارد

  • کامنت
  • شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۴۶
    کد خبر :418984

خالد بن سلمان’ برادر ولیعهد و سفیر سعودی‌ها در آمریکا که از او به عنوان یکی از عوامل اصلی ربوده شدن و قتل ‘جمال خاشقچی’ روزنامه نگار ناراضی سعودی نام برده می‌شود، ادعا کرد که با این روزنامه نگار تماس تلفنی نداشته است.

به گزارش ایرنا، سفیر سعودی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: خبر تماس تلفنی من با جمال خاشقچی قبل از وفات و ارایه پیشنهاد برای رفتن به کنسولگری عربستان در استانبول صحت ندارد.
او افزود: من یک بار به صورت شخصی در سپتامبر سال ۲۰۱۷ ملاقات دوستانه‌ای با خاشقچی داشتم و بعد از این دیدار هم ارتباط ما به صورت ارسال پیام ادامه یافت و آخرین پیام من در تاریخ ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۷ بود.
خالد به محتوای گفت وگو و پیام‌های ارسالی خود به جمال خاشقچی اشاره نکرد.
این اظهارات بعد از آن بیان می‌شود که روزنامه واشنگتن پست فاش کرد که خالد چند روز قبل از به قتل رسیدن خاشقچی با او تماس تلفنی داشته و از او خواسته است که به کنسولگری سعودی در استانبول مراجعه کند.
شک و تردید درباره دخالت او دراین جنایت بعد از آن بیشتر شد که خالد دقیقا یک روز بعد از به قتل رسیدن جمال خاشقچی محل ماموریت خود در واشنگتن را ترک کرد و تاکنون به این کشور بازنگشته است.
یک روزنامه قطری پیشتر فاش کرد: او از بیم دستگیری خاک آمریکا را ترک کرده است.
الرایه نوشت: خالد بن سلمان ۱۱ اکتبر یک روز بعد از ترور خاشقچی از واشنگتن در حالی برگشت که دلیل خاصی برای آن اعلام نکرد و این در حالی بود که آمریکایی‌ها در واکنش به خروج او از واشنگتن اعلام کردند که منتظر بازگشت او به محل ماموریت خود هستند تا به سوالات آن‌ها درباره ربوده شدن جمال خاشقچی پاسخ دهد.
این روزنامه به نقل از منابع غربی و برخی منابع معارض سعودی که خواستار مخفی ماندن نامشان شدند، نوشت: اکنون غرب به نقش سفیر سعودی‌ها در واشنگتن در قتل جمال خاشقچی مشکوک شده است چرا که او از نیت برادرش برای تسویه حساب با این روزنامه نگار مخالف اطلاع داشت و به همین دلیل عمدا کاری کرد که خاشقچی ناچار شود برای انجام کار اداری خود به کنسولگری سعودی‌ها در استانبول مراجعه کند در حالیکه آن‌ها به راحتی می‌توانستند این اوراق را در واشنگتن در اختیارش بگذارند.
این منابع با قاطعیت گفتند که خالد بن سلمان بعد از متهم شدن برادرش به دست داشتن در مرگ جمال خاشقچی و همچنین از ترس واکنش مسئولین آمریکایی به ویژه اعضای کنگره طی روز‌های اینده هم به محل ماموریت خود باز نخواهد گشت.
جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (۱۰ مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی بعد از ۱۸ روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشار‌های جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.
ریاض در عین حال با متهم کردن شماری از نیرو‌های اطلاعاتی این کشور به دخالت در ترور خاشقچی تلاش کرد تا ولیعهد این کشور را از اتهام صدور دستور حذف این روزنامه نگار مخالف برهاند.
ناظران امور منطقه با بر شمردن استدلال‌های متعدد، بن سلمان ولیعهد سعودی را متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی می‌کنند و معتقدند که نام بردن از افراد دیگر به عنوان قربانی این جنایت، تنها با هدف مبرا کردن ولیعهد جوان از اتهام قتل است.
در جدیدترین تحول روزنامه واشنگتن پست خبر داد، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دستور ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود را صادر کرده است.

مقام‌های آگاه می‌گویند این ارزیابی سیا معتبرترین برآوردی است که بن سلمان رابه قتل خاشقچی مرتبط کرده و تلاش‌های دولت دونالدترامپ رئیس جمهوری آمریکابرای حفظ روابط با عربستان را پیچیده می‌کند.
ارزیابی سیا در تناقض با ادعا‌های دولت عربستان قرار دارد که مدعی است بن سلمان دخالتی در قتل خاشقچی ندارد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید