ماجرای بر‌هم‌زدن سخنرانی فرزند شهید بهشتی در اصفهان

    کد خبر :418794

جلسه روز چهارشنبه «من بهشتی هستم» ناتمام ماند تا علیرضا بهشتی، پسر شهید بهشتی، نتواند درباره اندیشه‌های شهید بهشتی درخصوص قانون اساسی صحبت کند. این برنامه در سه روز برگزار شد. دو روز اول، مشکلی نداشت و افرادی مانند فرشاد مؤمنی و محمدرضا بهشتی –دیگر پسر شهید بهشتی– توانستند در فضایی آرام، نقطه نظرات خود را با شنوندگان در میان بگذارند؛ اما پیش از این دو روز آرام، خط‌و‌نشان‌ها برای لغو سخنرانی علیرضا بهشتی شروع شده بود

به نوشته شرق، چرا نباید علیرضا بهشتی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت‌مدرس، در دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان صحبت کند؟ دانشجویان که خود را انقلابی خوانده‌اند، به این سؤال این‌طور پاسخ داده‌اند: «فتنه ۸۸ خط قرمز نظام، رهبری و دانشجویان انقلابی» است؛ این را دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان به تسنیم گفته است. حتما این استدلال موافقانی هم دارد که این خبرگزاری عنوان گفت‌وگوی خود را «واکنش دانشجویان به سخنرانی محکوم فتنه ۸۸ در دانشگاه اصفهان» انتخاب کرده است. حامد فدایی در این گفتگو تأکید دارد: «ما بار‌ها به هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی اعلام کردیم علیرضا بهشتی با توجه به اینکه محکوم فتنه ۸۸ و دارای حکم قضائی و امنیتی است، حق حضور در دانشگاه و سخنرانی ندارد»؛ گویی قبل از عمل انقلابی اتمام‌حجت هم کرده باشد. با وجود اینکه او و همفکرانش اساسا این استاد دانشگاه تربیت‌مدرس را صاحب این «حق» نمی‌دانند که در دانشگاه حضور یابد؛ اما در ادامه گفت‌وگوی خود دلایل دیگری نیز مطرح می‌کند؛ دلایلی که در پیگیری‌های «شرق» دقت آن‌ها رد شده است. فدایی از این می‌گوید که علیرضا بهشتی مجوز سخنرانی نداشته –موضوعی که از سوی تشکل برگزارکننده قویا تکذیب شد–، اما نمی‌گوید یعنی اگر مجوز داشت، او و همفکرانش «محکوم فتنه ۸۸» را صاحب «حق» حضور و سخنرانی می‌دانستند یا خیر.

از آنجایی که اتمام‌حجت این دانشجویان انقلابی باعث لغو مجوز سخنرانی استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت‌مدرس نشد، او گفت: «متأسفانه بر‌خلاف اعتراض‌های صورت‌گرفته، سخنرانی انجام شد و به همین دلیل جمعی از دانشجویان انقلابی نیز تجمعی اعتراضی به این مسئله انجام دادند». هرچند این دانشجوی فعال در ادامه افزود: «هدف اصلی دانشجویان حاضر در این تجمع مسالمت‌آمیز صرفا تحقق مطالبه به‌حق آن‌ها بود».

این فعال دانشجویی البته در ادامه به همکاری شهرداری در برگزاری این نشست نیز انتقاداتی می‌کند که این موضوع باعث خدشه‌دارشدن استقلال تشکل‌های دانشجویی می‌شود. این موضوع درخور توجه است؛ اما بازهم معلوم نیست این حرف صرفا برای تخطئه موردی است یا خیر؛ چراکه برخی از گروه‌های شناخته‌شده دانشگاه، ردیف بودجه از نهاد‌های خارجی دانشگاه دریافت می‌کنند و این موضوعی نیست که اساسا مورد نقد این جریان‌ها قرار بگیرد. دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان درباره درگیری‌های فیزیکی به‌وجودآمده توضیح داد: «با توجه به اینکه اکثریت حاضران غیردانشجو بودند، در داخل سالن متأسفانه درگیری‌هایی صورت گرفت». او در پایان گفت: «مسئله بعدی این است که قطعا باید دانشگاه استقلال خود را حفظ کند و اگر تشکلی قصد برگزارکردن برنامه‌ای را دارد، نباید سایر نهاد‌ها دخالتی در آن داشته باشند».

علیرضا بهشتی هیچ منع قانونی ای‌برای سخنرانی نداشت
دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان به لحاظ جغرافیایی در کنار یکدیگر واقع شده‌اند؛ هرچند یکی زیر نظر وزارت بهداشت و دیگری تحت نظر وزارت علوم است و مسئولان، حراست و انتظامات آن‌ها کاملا از یکدیگر جدا هستند. دبیر انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان ماجرا را از اول توضیح می‌دهد. سارا قهرمانی این نشست را در ادامه سلسله‌نشست‌های بررسی چهره‌های تأثیرگذار انتقلاب عنوان کرد. او برای نمونه توضیح داد آذر سال گذشته نشستی یک‌روزه و در چند پنل برای بررسی دکتر شریعتی و روشنفکری دینی برگزار شده بود و نشست «من بهشتی هستم»، در ادامه این خط‌مشی قرار داشت. تشکل راه امید ابتدا این برنامه را برای دهه‌فجر سال گذشته در نظر گرفته بود که به دلیل ناآرامی‌های دی‌ماه سال ۹۶ و نگرانی‌های مسئولان، دانشگاه مجوز‌های لازم را صادر نکرد و ماجرا را به بعد موکول کرد.

به‌این‌ترتیب برنامه «من بهشتی هستم» به سال تحصیلی بعد رفت. به‌طور موازی شهرداری شهر اصفهان نیز دنبال برگزاری مراسمی برای نودمین سالگرد تولد شهید بهشتی بود و در این زمینه با مسئولان دانشگاه اصفهان مکاتبه داشت.

به‌این‌ترتیب بود که بعد از کمی رفت‌و‌برگشت دانشگاه باوجود تمایل تشکل آن‌ها را به سمت برگزاری کار مشترک سوق داد. قهرمانی توضیح می‌دهد: «ما نمی‌خواستیم با هیچ نهاد بیرون‌دانشگاهی کار کنیم، اما به‌هر‌حال گفتند که این‌طور برنامه برگزار شود». این‌طوری شد که این برنامه به‌نوعی کار مشترک شهرداری و معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان شد، اما برگزاری آن را تشکل دانشجویی راه امید دانشگاه اصفهان کاملا بر عهده گرفت تا برنامه مدنظر خودشان را پیش ببرند. در نهایت نیز برنامه «من بهشتی هستم» در یکی از سالن‌های علوم پزشکی برگزار شد تا مسئول حفظ نظم آن بر عهده حراست و انتظامات علوم پزشکی اصفهان باشد. به گفته این فعال دانشجویی، این تشکل فرایند انتخاب میهمان و پنل‌ها را نیز بر عهده گرفت. به‌این‌ترتیب او در پاسخ به مباحث حاشیه‌ای پیش‌آمده گفت: «این برنامه در درجه اول به همت انجمن اسلامی راه امید و در گام بعد با کمک انجمن اسلامی دانشجویی علوم پزشکی برگزار شد».

سارا قهرمان تأکید می‌کند که علیرضا بهشتی مجوز‌های لازم را گرفته بود و حتی دوشنبه قبل از آغاز برنامه «من بهشتی هستم»، در جلسه تشکل‌های دانشجویی با هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه اصفهان این موضوع مطرح شد «و وقتی تشکل‌های مقابل پافشاری کردند که دانشجویان به حضور آقای بهشتی در دانشگاه اعتراض دارند، نماینده نهاد رهبری گفتند که دوباره استعلام می‌گیرند». به‌این‌ترتیب دوباره استعلام گرفته می‌شود و نهاد‌های ذی‌ربط منعی برای حضور پسر کوچک شهید بهشتی در دانشگاه نمی‌بینند.

قلم پایش خرد خواهد شد!
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان افزایش تنش را این‌گونه شرح داد: «در فضای مجازی بچه‌های به قول خودشان انقلابی مثل فرمانده بسیج دانشگاه اصفهان در اینستاگرام خود یک استوری گذاشت، مبین بر اینکه «بدون هیچ ملاحظه‌ای خط قرمز حضرت آقا خط قرمز ما است. اگر پای فتنه‌گر به دانشگاه باز شود، قلم پایش خرد خواهد شد ان‌شاءالله» که قسمت قلم پایش خرد خواهد شد هم به قرمز نوشته بود.

گویا سال اول دولت روحانی با فشار‌های داخلی و خارجی دانشگاه برنامه سخنرانی علی مطهری را لغو کرده بود. البته قهرمانی توضیح داد که سال بعد موفق شدند علی مطهری را به دانشگاه بیاورند. آن موقع زمان زیادی از پایان دولت احمدی‌نژاد نگذشته بود و به تعبیر این فعال دانشجویی تشکل‌های اصولگرای دانشگاه «هنوز عادت نداشتند که گروه‌های دیگر هم برنامه برگزار کنند». از آن سال تاکنون دیگر برنامه‌ای با چنین مشکلی مواجه نشده بود.

دو روز اول برنامه به آرامی برگزار شد و پشت آن هنوز نیرو‌هایی که خود را انقلابی می‌خوانند، به‌دنبال لغو حضور علیرضا بهشتی در دانشگاه بودند. این تنش‌ها باعث شد که انجمن راه امید شب قبل از روز آخر برنامه کلیپی را با عنوان «حزب‌اللهی‌ها بشنوند» تهیه کنند. این کلیپ که مجموعه‌ای بود از صحبت‌های مقام معظم رهبری در روز آخر مراسم «من بهشتی هستم» سه بار پخش شد.

به‌هم‌خوردن جلسه سخنرانی
قهرمانی تعریف می‌کند که دکتر بهشتی را ساعتی قبل از وقت سخنرانی از در پشتی وارد سالن شریعتی، محل سخنرانی می‌کنند. این فعال دانشجویی گفت: «از زمانی که اول برنامه من بیانیه تشکل را می‌خواندم، صدای لگد‌ها به در و صدای شعار‌ها هم به گوش می‌رسد». دبیر راه امید به‌شدت از عملکرد حراست دانشگاه علوم پزشکی ناراضی است.

او گفت: «یک‌لحظه که اعضای تشکل از در‌ها غافل شدند، حراست علوم پزشکی در را باز کرد و آن‌ها وارد سالن شدند».

قهرمانی برای مشخص‌شدن کم‌کاری حراست دانشگاه علوم پزشکی دوباره به آن استوری بازمی‌گردد که فرمانده بسیج در اینستاگرام خود منتشر کرده بود؛ در آنجا نوشته شده بود: «دانشگاه را رحم اجاره‌ای شهرداری کرده‌اید، به‌درک. اگر علیرضا بهشتی در دانشگاه سخنرانی کند، خشم انقلابی جایی برای صبر انقلابی نمی‌گذارد… عواقب خروش دانشجو‌ها تماما برعهده هیئت نظارت دانشگاه است». این فعال دانشجویی در ادامه به بیانیه شدید‌اللحن و مشترک انجمن مستقل، جامعه اسلامی و بسیج دانشگاه اصفهان و همچنین بسیج دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد: «خاطرنشان می‌شود انقلابیون دانشگاه تنها سخنان رهبرشان را فصل‌الخطاب می‌دانند و هیچ هراسی از عواقب کار خود نخواهند داشت». قهرمانی این رویه را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: «اگر یک‌دهم این‌کار را که آن تشکل‌ها انجام داده بودند، ما انجام داده بودیم، تعلیق می‌شدیم و اگر برخوردی با این کار‌ها صورت نگیرد، حتما فکر می‌کنند که بعد از این می‌توانند کنترل دانشگاه را در دست بگیرند». همچنین مدیرکل فرهنگی دانشگاه اصفهان در همین زمینه به ایسنا گفت: «آن‌هایی که این برنامه را به هم زدند، باید پاسخ‌گوی این اتفاق باشند. عده‌ای معتقد بودند ایشان اهل بصیرت نیست و به این بهانه جلسه را به هم زدند و نظم و انضباط دانشگاه را به هم ریختند». ابراهیم رضایی درباره چرایی لغو مراسم دکتر آیت‌الله بهشتی در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: «برنامه «من بهشتی هستم» از دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه اصفهان مجوز داشته است، از سوی دیگر حضور آقای علیرضا بهشتی نیز از هر دو دانشگاه مجوز داشته است». او ادامه داد: «من در جریان اتفاقاتی که در سالن شریعتی می‌افتاد بودم، اما وقتی به حراست دانشگاه علوم پزشکی اعلام کردیم که این برنامه نیازمند حراست ویژه است، اعلام کردند دانشگاه اصفهان دخالت نکند که نتیجه این اتفاق همین موضوعی شد که پیش آمد».

از کنار موضوع نگذرید سیل به خانه شما هم خواهد رسید
در همین زمینه نیز عبدالزهرا شاهرودی در یادداشتی در جماران نوشت: «یادمان باشد که سال‌ها قبل، علی‌رغم اینکه عملکرد ضعیف استاندار وقت استان فارس، به هتک حرمت فرزند شجاع شهید مطهری منجر شده بود، ولی حضور فعال همین دولت و وزارت کشور در آن مسئله توبیخ مجرمان و مجریان، تا مدت‌ها مانع بروز چنین «گستاخی‌های بی‌اساس و خانمان‌براندازی» شد. امروز هم دولت و وزارت علوم نباید از کنار این امر به‌راحتی عبور کنند؛ و الا این سیل به در خانه آن‌ها هم، خواهد رسید… روز‌های دی‌ماه ٩٦ وقتی اعتراضات از ناحیه‌ای و به سمت دولت شروع شد، به‌سرعت از دولت عبور کرد و به کام ضد انقلاب شیرین آمد. همان روز‌ها مدیر مسئول محترم روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «مرگ بر روحانی فقط به حسن روحانی محدود نمی‌شود و فراتر می‌رود». امروز هم «شلوغ‌کنندگان و برهم‌زنندگان» باید مراقب باشند که آتشی را روشن نکنند که خود توان خاموش‌کردن آن را ندارند…

متوجه شدم با جماعتی روبه‌رو هستیم که گفتگو و قانون را قبول ندارند
توضیحات علیرضا بهشتی درباره اتفاقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به «جماران»: این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه برخی از تشکل‌ها تهدید کرده بودند که اجازه نمی‌دهند این مراسم برگزار شود، گفت: «سخنرانی‌ها شروع شده بود و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدجواد ورعی در حال سخنرانی بود که این افراد پشت در‌های سالن شروع به شعاردادن و کوبیدن به در کردند و بعد هم وارد سالن شدند». او گفت: «اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان سعی داشتند مانع اقدامات این افراد شوند و با آن‌ها درگیر شدند. بعد از درگیری آن‌ها با اعضای انجمن اسلامی طبیعتا دیگر ادامه جلسه امکان‌پذیر نبود. حراست از من و دیگر سخنرانان خواست که محل سالن را ترک کنیم و به‌همین‌دلیل سخنرانی‌ها ادامه پیدا نکرد. کسانی که دعوت کرده بودند هم به علت ورود این افراد و برهم‌خوردن جلسه عذرخواهی کردند، ولی به نظر من توضیح لازم نبود و همه‌چیز روشن بود». بهشتی با بیان اینکه «متوجه شدم ما با جماعتی رو‌به‌رو هستیم که قانون، گفتگو و حتی ولایت و رهبری را قبول ندارند»، افزود: «جالب این است که همان موقع کلیپی از مقام معظم رهبری پخش می‌شد که ایشان تأکید داشتند که من مخالف هستم به نام حزب‌اللهی مجالس را بر هم بزنید؛ اجازه دهید بقیه حرفشان را بزنند. ظاهرا این حرف‌ها هم برای آن‌ها خیلی مهم نیست و می‌خواهند کار خودشان را انجام دهند». عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت: «البته من صحبت‌هایم را در دیگر اماکن اصفهان انجام دادم؛ یکی میزگردی در کتابخانه شهرداری بود که بعدازظهر انجام شد و دیگری هم در خانه فرهنگ شهید بهشتی بود که شب انجام شد».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید