جدیدترین اخبار
۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۷ اجتماعی کد خبر :41871

چرا هواپیماها در گرمای شدید قادر به پرواز نیستند؟

محققان طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند که دلیل اینکه هواپیماها در هوای گرم و مرطوب قادر به پرواز نیستند، رطوبت یا گرمای زیاد هوا نیست بلکه چگالی هوا است.

به گزارش بازتاب به نقل از آسوشیتدپرس، هرچه هوا گرمتر باشد، تراکم آن کمتر شده و همین امر کار را برای پرواز هواپیماها مخصوصا جت‌های کوچک سخت می‌کند.

به همین دلیل بسیاری از هواپیماها زمین گیر شده و به پرواز در نمی‌آیند.

هواپیماها برای به پرواز در آمدن و ماندن در آسمان نیاز به یک پیش‌رانش داشته و هوایی که در زیر بال‌های هواپیما به حرکت در می‌آید، همین نقش را ایفا می‌کند.

علت پرواز هواپیماها و ماندن آنها در هوا، حرکت هوا در زیر بال‌های آنها است.

هنگامی که هوا گرم می‌شود، انبساط یافته و بناربراین مولکول‌های کمتری در زیر بال هواپیما وجود خواهند داشت.

وقتی که این نیرو یا پیشرانش کم باشد، نیاز به موارد دیگری مانند طی کردن مسافت زیاد بر روی باند فرودگاه به هنگام پرواز، مسافت زیاد برای فرود و سرعت بالا برای فرود نیز افزایش یافته و روی هم رفته کار را برای پرواز هواپیما سخت می‌کند.

همچنین درجه حرارت بالا به این معناست که هواپیما باید در ارتفاع کمتری پرواز کند.

برای جبران این مشکلات هواپیما به نیروی پیش‌برنده بیشتر و بال‌های بزرگتری نیاز خواهد داشت و احتمالا گیر کردن جت‌های کوچک که قدرت پیشرانش کمتری دارند، در گرما و حرارت بیشتر خواهد شد.

در فرودگاه بین‌المللی دبی و دیگر فرودگاه‌های این منطقه که به آب و هوای گرم عادت دارند، بسیاری از پروازها (اما نه همه) برای غلبه بر مشکل گرما در شب و صبح زود انجام می‌شود. آنها همچنین برای پروازهای طولانی مدت خود به استفاده از هواپیماهای بزرگتر که در گرمای زیاد دارای محدودیت نیستند تمایل دارند.

شرکت‌های هواپیمایی برای غلبه بر مشکل گرما می‌توانند با فروش بلیط کمتر و خالی ماندن صندلی‌های هواپیما و کمتر شدن بار مسافران به سبک‌تر شدن وزن آن کمک کنند. این یک تاکتیک است که شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی در فینیکس از آن استفاده می‌کنند.

آنها همچنین می توانند مخزن سوخت خود را به طور کامل پر نکنند و سپس در جایی خنک‌تر شروع به سوختگیری مجدد کنند.

وبگردی

روی خط خبر

  • فارین پالیسی: “فیلترینگ تلگرام” ضربه سختی به اقتصاد ایران زد
  • جنگ نفتی ایران و آمریکا
  • موانع اجرایی بااعمال جدیت و هم‌افزایی توانمندی‌ها قابل حل است
  • شناسایی ۲۱ هزار و ۶۹۶ ساختمان ناایمن در پایتخت
  • روند افزایش دما در هفته آینده/گرمای ۵۰درجه در خوزستان
  • واعظی: مقصران موسسات مالی نباید آزادانه بگردند
  • واکنش شورا به سخنان افشانی
  • تمدیدمهلت اعتراض مؤسسان مدارس غیردولتی به مبلغ شهریه تا ۱۵ تیرماه
  • آتش‌سوزی گسترده در انبار چوب و مبلمان
  • هوای تهران سالم است
  • بخشودگی جرائم بیمه ای موجب پایداری واحدهای تولیدی می شود
  • تدوین طرح جامع برج میلاد/ جزئیات توقف فاز ۲
  • نشست ۱۷۴ اوپک آغاز شد
  • سهام آسیایی به پایین‌ترین سطح ۶ ماهه خود رسید
  • تحریم های آمریکا،مانع فعالیت شرکت های بزرگ نفتی در ایران
  • احتمال خروج ایران از برجام در هفته های آینده وجود دارد
  • رهبران ۴ کشور اروپای شرقی نشست اتحادیه اروپا را تحریم کردند
  • چه خودروهایی با کمتر از ۵ میلیون تومان می‌توان خرید؟
  • شباهت ها و تفاوت های هیات دولت و تیم ملی فوتبال ایران!
  • «سمفونی لک لک ها» در صبا نواخته می‌شود
  • کتاب مصاحبه تاریخ شفاهی با اسماعیل سعادت به چاپ دوم رسید
  • سرنوشت مبهم حزب لاریجانی/حسن بیادی:جلسات متوقف شده است
  • سلیمی‌نمین:تفکیک وزارتخانه‌ها اتلاف انرژی است
  • کواکبیان:عده‌ای می‌خواهند دوباره تحریم‌ها برگردد تا امثال بابک زنجانی پول نفت را ببرند
  • علت ۴۰ درصد تصادفات جاده‌ای مشخص شد
  • ریچارد کلایدرمن به ایران آمد
  • استدلال رهبر انقلاب برای اهمیت حضور به موقع نمایندگان در صحن علنی و کمیسیون‌ها چه بود؟
  • ۲۲۰ مهاجر در مدیترانه غرق شدند
  • سه کشته در دو حادثه رانندگی در کرمان
  • امحاء پنج تن مواد مخدر در خرم آباد