در حوزه زنان و خانواه به سمت ملی شدن طرح‌های اجرا شده پیش می‌رویم

    کد خبر :417835

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، گفت: در حوزه زنان و خانواه به سمت ملی شدن طرح‌های اجرا شده پیش می‌رویم.

اطهره نژادی عصر روز گذشته (چهارشنبه) در حاشیه بازدید از انجمن همیاران سلامت خمینی شهر در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار بالای “ان جی او”ها و خیران شهرستان خمینی شهر، در مورد این انجمن، اظهار کرد: این انجمن بیش از ۱۰ سال سابقه دارد و عده‌ای از زنان سرپرست خانوار را به اشتغال رسانده است. از منظر برنامه ریزی جای خرسندی دارد که هر چقدر دولت برای حل مشکلات تلاش می کند، جامعه مدنی نیز در مسیر توسعه متوازن و پایدار تلاش و حرکت می کند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان نهاد ریاست جمهوری با ارائه پیشنهاد انتخاب خمینی شهر به عنوان پایلوت طرح توان افزایی جامعه مدنی به ویژه حوزه زنان و خانواده استان، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل های بالای شهرستان خمینی شهر پیشنهاد دادیم که این شهرستان به عنوان پایلوت طرح توان افزایی جامعه مدنی به ویژه در حوزه زنان و خانواده و همین طور سایر حوزه های اجتماعی مدنظر قرار گیرد و ما نیز قول همکاری بخش دولتی و خصوصی را در این زمینه داده‌ایم.

نژادی در مورد روند اجرای طرح توان افزایی گفت: امروز در واقع پیشنهاد کلی طرح مطرح شد و همکاران ما در استانداری بررسی های بیشتری را روی این طرح انجام خواهند داد و با توجه به اطلس‌های آماری که یکی از آن اطلس‌ها توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تهیه شده، متوجه می‌شویم که در کدام حوزه‌ها بیشتر ضرورت دارد که توان افزایی جامعه مدنی شکل بگیرد و باید بر یک مبنای علمی حرکت کنیم. خوشبختانه فرماندار خمینی شهر نیز اطلس جغرافیایی این شهرستان را تهیه کرده است و نتایج آن را اعلام خواهد کرد.

وی با اعلام رقم ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفری تعداد زنان سرپرست خانوار در زمان تدوین برنامه ششم توسعه در کشور، گفت: البته هر زن سرپرست خانواری در دامنه نیازمندهای ما قرار نمی‌گیرد؛ چون ممکن است زن سرپرست خانواری از نظر مالی توانمند باشد و این آمار به طور کلی نشان دهنده تعداد کسانی که باید در زمره برنامه ریزی‌ها قرار گیرند، نخواهد بود. منظور ما زنان سرپرست خانواری است که یا باید تحت پوشش بیمه و یا اینکه در حمایت‌های خاص دستگاه‌ها در اولویت قرار گیرند.

نژادی در مورد مشارکت‌های اقتصادی و توسعه معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی امور زنان گفت: در دو بخش دولتی و جامعه مدنی همکاری می‌کنیم. در همکاری با جامعه مدنی از “ان‌جی‌او”هایی چون انجمن همیاران سلامت حمایت می شود که زنان را از مرحله توان افزایی، آموزش و تا رسیدن به محصولات به بازار کمک کنند و این بخشی است که مشارکت اقتصادی زنان را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: اگر این پروژه‌های کوچک در تمام استان ها و برخی شهرستان های کشور اجرا شود و دستگاه ها نیز از آن حمایت کنند، یک پروژه بزرگ و ملی خواهد شد. در بخش دولتی نیز پیگیری می کنیم که هر دستگاهی در حوزه وظایف عملکردی در بخش اشتغال به ویژه وزارت کار، زنان سرپرست خانوار را مدنظر داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان نهاد ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: در حوزه زنان و خانواه به سمت ملی شدن طرح‌های اجرا شده پیش می‌رویم و خبر خوش این ست که در برنامه ششم توسعه برای اولین بار وظیفه نظارتی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در ماده ۱۰۱ درج شده است. پس می‌توانیم تک تک دستگاه‌های اجرایی کشور را از منظر یک ناظر ارزیابی کنیم و ببینیم که در راستای تحقق عدالت جنسیتی چه میزان به وظایف‌شان عمل می‌کنند و این نقطه قوت بسیار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایسنا، انجمن همیاران سلامت خانواده شهرستان خمینی شهر از سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده و در جهت توانمندسازی زنانی که به هر دلیلی سرپرستی خانواده را بر عهده دارند، تلاش می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید