آقای روحانی، شما رئیس دولت هستید؛ نه منتقد آن!/ دولت 210 مدیر بازنشسته دارد، چند جوان جای آنها می‌آیند؟

    کد خبر :417731

رئیس جمهور روز گذشته در جلسه هیات دولت در مورد مباحث مختلف و مهمی صحبت کرد که بخشی از آن مربوط به لزوم شایسته سالاری در دولت، بکارگیری زنان و تبعیض قائل نشدن به خاطر جنسیت افراد و تاکید بر حضور جوانان در مسئولیت های مختلف بود، سخنانی که انگار «حسن روحانی» به عنوان یکی از نقادان دولت در خصوص آن سخن می گفت؛ حال آنکه مجری چنین شعارهایی اول از همه خود اوست.

به گزارش تابناک، رئیس جمهور چندی بود که از جایگاه مطالبه کننده سخن نمی گفت، اما گویا با فروکش کردن اثرات اقتصادی ناشی از تحریم که وقت او را آزادتر کرده است، بار دیگر روحانی را به جایگاه منتقد و مطالبه کننده گی بازگردانده است، در حالی که او باید توجه داشته باشد که به عنوان رئیس جمهور و رئیس دولت باید در ارتباط با شعارها و سخنانی که مطرح می کند، آمار بدهد که چنین شده است.

«حسن روحانی» در جلسه روز گذشته دولت، با اشاره به اینکه مخصوصاً مسأله جنسیت نباید برای شایسته ‌سالاری مانع شود، تصریح کرد: اگر خانمی شایستگی برای مدیریت و یا مسئولیت در یک بخشی دارد و شایستگی‌اش بیشتر از مردی است که در همان سنخ مورد نظر ما است، مرد بودن نباید مانع مدیریت زنان شایسته جامعه ما شود.

روحانی تاکید کرد: زنان ما، امروز بیدار، سیاسی، هوشیار هستند، در انتخابات و دانشگاه‌ها حضور دارند، صاحب دانش هستند و به خوبی می‌توانند در بخش‌های مختلف مدیریت کنند و باید از خانم‌ها استفاده شود و مسأله جنسیت نباید برای اجرای دقیق شایسته‌سالاری مانع شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جوان‌ها برای ما خیلی مهم هستند، گفت: اجرای این قانون مجلس مقداری برای ما سخت بود، اما جزو قوانینی بود که وقتی به دست من رسید، همان لحظه آن را برای اجرا ابلاغ کردم. درست است مشکلاتی ایجاد می‌شود ولی در کل به خیر جامعه است.

روحانی افزود: به هر حال جوان‌ها باید بیایند و مدیریت‌ها را به عهده بگیرند. نسل جوان، مدیران آینده کشور هستند و لیاقت‌های بسیار خوبی دارند. در هیأت وزیران هم هر کجا از نیروی جوان‌تر استفاده کردیم، نه تنها پشیمان نشدیم، بلکه راضی و خشنود هستیم. به خوبی و پرتلاش کار می‌کنند. البته یک جاهایی هست که تجربه و سابقه در یک شرایطی مورد نیاز باشد، اما همین مدیران هم باید مدیران جوان را سر کار بیاورند یعنی معاونین و مشاورینی که معرفی می‌کنند از نسل جوان باشند و از آنها استفاده کنیم.

سخنان رئیس جمهور حرف های درستی است که مخاطبان مدت هاست منتظر اجرایی شدن آن هستند، اما مگر نهادی غیر از دولت یا منصوبان رئیس جمهور باید چنین مسائل و موضوعاتی را محقق کنند؟ اگر قرار به حرف و شعار باشد، 5 سال است که چنین حرف هایی در جریان انتخابات و در طول استقرار دولت تدبیر و امید چنین موضوعاتی گفته شده، اما آنچه مدت هاست بدنه حامی دولت و بخش ها دیگر جامعه منتظر آن هستند، عمل به ایم شعارهاست!

بهتر است آقای روحانی «حرف درمانی» را کنار بگذارد و پا به عرصه عمل بگذارد. سئوالات مهمی که از رئیس جمهور باید مطرح کرد، این است که «210 مدیر بازنشسته چطور در دولت یازدهم و دوازدهم مشغول کار شدند؟» «چرا بخش زیادی از معاونان وزیران دولت شما از بین افراد بازنشسته انتخاب شدند؟» و با این وجود حالا چرا رئیس جمهور بازهم شعار شایسته سالاری و لزوم بهره گیری از زنان و جوانان را سر می دهد؟ آیا این سخنان غیر از حرف درمانی است؟

رئیس جمهور الان بجای حرف درمانی درباره لزوم بهره گیری از زنان و جوانان بهتر است بر روند اجرای قانون «منع بکارگیری بازنشستگان» نظارت کند و از مجموعه های دولتی بخواهد به منظور «گردش شایسته نخبگان» اولا گزارش دقیقی از روند کنار رفتن واقعی بازنشستگان به او بدهند و در ثانی از چنین فرصتی برای بهره مندی از جوانان، زنان و در کل افراد شایسته بهره ببرد. پس از محقق شدن چنین موضوعاتی روحانی می تواند به مردم گزارش دقیقی از این اقدام ارزشمند ارائه کند.

در حقیقت طی سال های اخیر بجای «گردش نخبگان» و بگار گیری آنان در مسئولیت ها، شاهد «چرخش نخبگان» به معنای صحبت کردن از لزوم بکارگیری این قشر ارزشمند و تنها نگه داشتن این موضوع در حد حرف و شعار، بوده ایم. اگر دولت و رئیس جمهور مخالف چنین رویه هستند، اکنون بهترین فرصت است تا حرف ها و شعارهای شان را تبدیل به واقعیت کنند و نخبگان پشت مدیران فرسوده و بازنشسته را وارد چرخه تصمیم گیری کنند.

بسیاری از کارشناسان این رویه حرف درمانی در دولت تدبیر و امید را ناامیدکننده می دانند و معتقدند که رئیس جمهور و اعضای دولت با توجه به اینکه دوره تبلیغات انتخاباتی گذشته و تا پایان عمر دولت دوم روحانی کمتر از 3 سال باقی مانده است، اگر واقعا قصدی برای تبدیل شعارها به عمل وجود دارد، الان وقتش است وگرنه دیگر فرصتی برای تحقق شعارها باقی نمانده و اگر این رویه ادامه پیدا کند، امیدی به تحقق وعده ها نخواهد بود.

«حسن روحانی» در ابتدای آغاز بکار دولت دوازدهم گوشه هایی از عزم خود برای بکارگیری جوانان را نشان داد و با بکارگیری یک وزیر متولد دهه شصت این رویه را کلید زد. او همچنین خطاب به تمامی وزیران بخشنامه ای را ابلاغ کرد که به موجب آنان اعضای کابینه باید در مجموعه های تحت مدیریت خود از یک زن و دو نیروی جوان بهره می گرفتند، موضوعی که به نظر می رسد در حد یک بخشنامه جز مواردی محدودی باقی ماند.

رئیس جمهور برای نشان دادن عزم خود و دولتش برای شایسته سالاری و بکارگیری زنان و نیروهای جوان بهتر است گزارش کاملی از اجرایی شدن همان بخشنامه ابتدای دولت در وزارتخانه ها و نهادهای دولتی ارائه کند، قطعا نتایج این مساله نشان خواهد داد که چطور این موضوع در پیچ و خم اداری و عزم برخی مدیران سنتی برای جلوگیری از فراگیر شدن این مساله گم شده و جوانان بجای مشغول شدن در مسئولیت ها، سر کار گذاشته شده اند!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید