ایران چهارمین میزبان پناهندگان در جهان است

    کد خبر :41766

رئیس نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران چهارمین میزبان پناهندگان در دنیا به شمار می رود که با میزبانی سخاوتمندانه خود الگویی شایسته برای دیگر کشورها است.

سیوانکا دانا پالا چهارشنبه شب در همایش گرامیداشت 20 ژوئن – روز جهانی پناهنده – در اردوگاه اتباع خارجی مشهد افزود: جمهوری اسلامی ایران با روح صلح طلبی و انسان دوستی خود که حاکی از آموزه های دینی است همیشه فراتر از معاهدات بین المللی در خدمت پناهجویان بوده است.

وی اضافه کرد: گرامیداشت این روز در شهرهای ایران که پناهندگان زیادی را در خود جای داده اند، نشان از توجه ویژه این کشور به امور پناهندگان دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون 65.5 میلیون در سطح جهان یا پناهجوی سایر کشورها هستند و یا مجبور به جا به جایی در کشور خود هستند و از این تعداد فقط 22 میلیون نفر برای تامین معاش خانواده خود مجبور به مهاجرت شده اند که این تعداد بیشترین آمار ثبت شده در تاریخ پناهندگی است.

وی با بیان اینکه از هر 113 نفر در جهان یک نفر به صورت اجباری در کشور خود جا به جا می شود، خاطر نشان کرد: در هر سه ثانیه یک نفر به قصد پناهندگی و تامین نیازهای خانواده خود مجبور به ترک خانه و کاشانه خود می شود.

وی با اشاره به اینکه نیمی از پناهندگان دنیا را کودکان تشکیل می دهند اظهار کرد: شرایط به گونه ای رقم خورده است که به نظر می رسد دیگر دنیا توانایی برقراری صلح میان مردمانش را ندارد و بروز هر جنگ زمینه ساز ایجاد پناهندگان زیادی در دنیا است که آسیب هایی فراتر از جنگ به همراه دارد.

وی تلاش برای حفظ تاب آوری و قدرت پناهندگان را از وظایف اصلی کمیساریای عالی پناهندگان دانست و عنوان کرد: جمهوری اسلامی با پذیرایی شایسته از این میهمانان در این مسیر همراه این سازمان بوده است.

وی ادامه داد: کشور ایران در حوزه های بهداشت، معیشت و آموزش و پرورش خدمات ارزنده ای به پناهندگان خود داده است و همیشه آنها را مسیر حل مشکلات خود یاری رسانده است.
معاون امنیتی، سیاسی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش گفت:جمهوری اسلامی با سیاست های صلح طلبانه خود همیشه در مسیر حمایت از مظلومان پیش قدم بوده است.

سیدجواد حسینی با بیان اینکه جمهوری اسلامی فراتر از معاهدات بین المللی پناهندگان را مورد حمایت قرار می دهد اظهار کرد: فقط 11 تشکل غیر دولتی و مردم نهاد در خراسان رضوی وجود دارد که به صورت خودجوش این عزیزان را مورد حمایت قرار می دهند.

وی با بیان اینکه حدود 320 هزار تبعه خارجی در خراسان رضوی زندگی می کنند، افزود: از این تعداد 95 درصد در مشهد زندگی می کنند.

وی گفت: 70 هزار دانش آموز اتباع خارجی در خراسان رضوی به صورت رایگان مشغول تحصیل هستند که 10 هزار نفر از آنان فاقد کارت هویتی و اقامتی اند.

معاون استاندار با بیان اینکه 45 هزار فرصت شغلی برای اتباع خارجی در خراسان رضوی ایجاد شده، بیان کرد: 23 هزار نفر از اتباع استان به صورت رایگان از خدمات بیمه سلامت بهره می برند.
وی با اشاره به طرح سرشماری اتباع غیر مجاز در خراسان رضوی اظهار کرد: تا پایان خرداد ماه 96 حدود 36هزار نفر از این افراد شناسایی شده اند.

حسینی گفت: خراسان رضوی دومین استان پذیرنده مهاجر در کشور است که با اقدامات رفاهی انجام شده خدمات ارزنده ای را به آنان ارائه داده است.

در این همایش سرکنسول کشورهای ترکیه، افغانستان، عراق، پاکستان، تاجیکستان و ترکمنستان در مشهد نیز حضور داشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید