خط و نشان جدید امارات علیه قطر

    کد خبر :41748

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات پایبندی قطر به مصوبات شورای همکاری خلیج فارس را پیش شرط عادی سازی روابط با این کشور اعلام کرد.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات گفت: خواسته های کشورهای تحریم کننده قطر چند مورد است که از جمله آنها درخصوص (متوقف شدن) حمایت مالی (قطر) از افراط گرایی و جنبش های تروریستی در سوریه و لیبی و (پایان) پناه دادن به شخصیت های تحریم شده در سطح بین المللی می باشد.

وی در گفت وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن افزود: ما اسامی افرادی را منتشر کردیم که برخی از آنها در سطح ملی تحریم هستند و مورد پیگرد آمریکا و سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز قرار دارند و هم اکنون در دوحه می باشند. این کشور پناهگاهی برای این نوع از افراط گرایی شده است.

قرقاش گفت: اگر قطر بخواهد که به محیط پیرامونی خود بازگردد؛ باید به مصوبات شورای همکاری پایبند باشد.

وی افزود: اگر قطر می خواهد در محیط پیرامونی طبیعی خود باشد؛ باید قواعد مربوط به شفافیت رفتار و توقف حمایت از افراط گرایی و گروه‌های تروریستی را رعایت کند اما اگر قطر می خواهد سیاست های خود را جدا کند؛ پس جدایی در راه است و در محیط پیرامونی خود در خلیج فارس منزوی خواهد شد و حتی اگر تاسیسات و فرودگاهش به روی جهانیان باز باشد، به روی محیط پیرامونی این کشور بسته خواهد بود.

در سایه مطالب منتشر شده در سایت رسمی خبرگزاری دولتی قطر به نقل از امیر این کشور، تنش و درگیری بی سابقه ای این روزها بین امارات، مصر، بحرین و عربستان با قطر به راه افتاده است که با حمله متقابل رسانه های دوطرف همراه است.

دولت قطر اعلام کرده است که این سایت هدف حمله سایبری قرار گرفته و مطالب منتشر شده متعلق به امیر قطر نیست اما عربستان و امارات این توضیح قطر را رد کرده اند.

در پی بالا گرفتن این تنش ها که درست چند روز بعد از اجلاس سران تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی با ترامپ به میزبانی عربستان در شهر ریاض آغاز شد، دولت کویت درصدد میانجیگری برآمد که بی نتیجه بود.

در سایه این شرایط، کشورهای بحرین، عربستان، مصر و امارات و چند کشور عربی دیگر روز دوشنبه در اقدامی هماهنگ قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر را اعلام کردند و در پی آن پروازهای شرکت های هواپیمایی مصر، امارات و عربستان با قطر به حالت تعلیق درآمد.

این کشورها دولت قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و در مقابل مقامات قطری نیز از تلاش کشورهای یاد شده برای قیمومیت بر کشور مستقل قطر سخن گفتند.

درحال حاضر کویت بار دیگر در تلاش برای میانجگیری بین این کشورها برآمده است که تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید