نمایشگاه هایی به یاد کیارستمی برپا می شود

    کد خبر :41679

جمعه دوم تیرماه گالری های پایتخت در حالی به استقبال افتتاح نمایشگاه های جدید می روند که همچنان در روزهای کم رونقی نمایشگاه های تجسمی به سر می بریم و کمتر از ۱۰ نمایشگاه جدید افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالیکه این روزها همچنان شمار زیادی از گالری های پایتخت در تعطیلات به سر می برند، همزمان شدن با سالروز تولد زنده یاد عباس کیارستمی باعث شده این هفته برخی نمایشگاه ها با موضوع پرداختن به این هنرمند و یا نمایش آثار وی در حوزه تجسمی همراه باشد.

در ادامه نگاهی داریم به معدود نمایشگاه هایی که این جمعه ۲ تیرماه می توان برای دیدن آنها به گالری های تهران سر زد.

باغ موزه نگارستان: نمایشگاه گروهی اسماء الحسنی در قالب جشنواره رمضانی باغ موزه نگارستان از ٣٠ خرداد تا ٤ تیر در محل این باغ موزه دائر است. در این نمایشگاه آثار ٩ هنرمند در قالب تایپوگرافی و خوشنویسی با موضوع اسماء الحسنی به نمایش در آمده است.

جشنواره رمضانی باغ موزه نگارستان شامل برگزاری بازارچه و فروشگاه آثار هنری، ایستگاه نقاشی، پخش فیلم کوتاه، ایستگاه تلاوت قرآن، نمایشگاه اسماء الحسنی و افطاری ساده مردمی است. این جشنواره تا یکشنبه ٤ تیر، هر روز از ساعت ١٠ تا ٢١ میزبان علاقه مندان خواهد بود.

گالری زیرزمین دستان: این روزها نمایشگاه «فتوریاحی» که بهمن کیارستمی آن را گردآوری کرده بر روی دیوار گالری زیرزمین دستان رفته است. نمایشگاهی که در آن بالغ بر ۶۰ عکس از کارگران افغان ساکن لواسان عرضه شده و البته در کنار آن آرشیو کامل تری از این تصاویر به صورت یک کتاب جامع با همان عنوان نمایشگاه منتشر شده است.

چنان که از مقدمه کتاب نمایشگاه « فتو ریاحی» بر می آید بهمن کیارستمی بر اساس یک اتفاق به ایده این نمایشگاه رسیده است.

او در مقدمه کتاب نوشته است: در یکی از روستاهای لواسان به نام برگ جهان خانه ای می ساختم و این خانه مانند اغلب پروژه های ساختمانی توسط کارگران افغان ساخته می شد. یک روز رحمان عطایی که از پیمانکاران افغان این پروژه بود زودتر از روزهای معمول کارش را تمام کرد تا به قرارش برای عکاسی برسد. عکاس ها دو برادر افغان بودند که به سفارش کارگران از آن ها در محل اقامت شان عکاسی می کردند و با فتوشاپ زمینه عکس ها را تغییر می دادند و دوستان و اعضای خانواده آن ها در ایران و افغانستان را در کنار هم می گذاشتند. آشنایی با این برادران عکاس به آشنایی با عکاسی فتو ریاحی انجامید؛ یکی از قدیمی ترین عکاسی های لواسان که در طول دهه گذشته خانواده ریاحی آن را گردانده اند.

گالری دلگشا: نمایشگاه «آبرون» با آثاری از نیاز باباتبار دوم تیرماه در گالری دلگشا افتتاح می شود و تا ۱۳ تیرماه ادامه دارد. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: آبرون : گُلِ همیشه بهار/رودها در اولین روز بهار جاری ترند/سنگ ها در اولین روز بهار صاف ترند/صخره ها در اولین روز بهار پرشیب ترند/درخت ها در اولین روز بهار با انگیزه ترند/اما طبیعتِ خجسته، باشکوه تر از همه اینهاست ؛ همیشگی و نامیراست. آرام تسخیرت می کند و تو را فرا می خواند تا همچون معشوقه ای زیر درخت تاکَش بنشینی و به یاد بازماندگان وطن آواز فولکلور سر دهی.

نگارخانه آتشزاد: نمایشگاه گروهی نقاشی با ارائه آثاری از بیست هنرمند معاصر با عنوان (رنگ و بی رنگ) در نگارخانه آتشزاد برگزار می شود. این نمایشگاه جمعه ۲ تیر ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ افتتاح می شود و تا تاریخ ۱۳ تیر ادامه خواهد داشت. نگارخانه آتشزاد در تهـران، خیابان عباسپور (توانیر) شمالی، بعد از پل همت، نرسیده به میدان ونک، نبش کوچه هومان، پلاک ۲۳ برپاست.

گالری سیحون: نمایشگاه گروهی از مجموعه شخصی سه مجموعه دارعنوان نمایشگاهی است از مجموعه شخصی سه مجموعه دار ویدا زعیم، نادر سیحون و علی لاجوردی که روز جمعه مورخ ۲ تیر از ساعت ۴ الی ۸ عصر در گالری سیحون ۲ افتتاح می شود.

در این نمایشگاه تعدادی از آثار هنرمندانی چون ژازه طباطبایی، فرامرز پیل آرم، جعفر روحبخش، واحد خاکدان، حمید پازوکی، مهدی سحابی، مصطفی دشتی، پویا آریان پور، خسرو حسن زاده، سمیرا علیخانزاده، علی رضا فانی و … به نمایش گذاشته می شود. گالری سیحون در خیابان مقدس اردبیلی ، خیابان پسیان ، خیابان سینایی ، پلاک ۲۴ واقع است.

گالری سایه: پرفورمنس گروهی «حفره» کاری از کارن آراد، علی فرشچیان، آرش تقی زاده و همراهی گروه موسیقی یشتای جمعه دوم تیرماه ساعت ۵ در گالری سایه اجرا می شود. این مجموعه پرفورمنس تا هفتم تیر ماه ادامه دارد.

گالری سایه در نیاوران، خیابان جمشیدیه (فیضیه)، خیابان امیدوار، کوچه آقاخانی، پلاک ۳ واقع است.

گالری دارگون: نمایشگاه «روی دیگر پنجره» به یاد عباس کیارستمی که از یکی از هایکوهای استاد کیارستمی برداشت شده است دوم تیرماه در گالری دارگون افتتاح می شود. این نمایشگاه شامل ۴۳ هنرمند است که با الهام از فیلم «ABC آفریقا» ساخته عباس کیارستمی دست به خلق ۴۳ اثر هنری زده اند. این آثار روی بوم های ۵۰ در ۵۰ سانتی متری با تکنیک آزاد کشیده شده اند.

این نمایشگاه از ۲ تا ۱۴ تیر ماه در گالری دارگون به آدرس خیابان شریعتی، پایین تر از حسینیه ارشاد، خیابان کوشا، کوچه بدیعی، بن بست بشردوست، پلاک ۱۴دایر خواهد بود.

خانه هنرمندان ایران: «در ستایش زندگی» عنوان مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» است در سالروز تولد این هنرمند به همت «مدرسه ویژه» عصر روز پنجشنبه اول تیرماه ۱۳۹۵ در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

در این مراسم که ساعت ۱۷:۳۰ در سالن استاد جلیل شهناز گشایش می یابد، علاوه بر سخنرانی چند نفر از هنرمندان و دوستان کیارستمی، فیلم کوتاهی از قسمت های مختلف آثار سینمایی این هنرمند (۱۳۸۹-۱۳۴۹) به انتخاب امیر اثباتی، به همراه بخش هایی از گفت وگوی امیر اثباتی و محمود رضا بهمن پور با عباس کیارستمی در مدرسه ویژه (۱۳۹۲)، با تدوین مهدی دوائی نمایش داده می شود.

نمایشگاهی از آثار طراحی گرافیک کیارستمی بخش دیگری از این مراسم نکوداشت است که در گالری استاد مرتضی ممیزـ خانه هنرمندان ایران، عصر همان روز افتتاح شده و تا ۹ تیرماه ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه، ۴۳ اثر شامل پوستر، روی جلد کتاب و CD، نشانه و نشانه نوشته، طراحی تیتراژ و عکس به نمایش گذاشته می‌شود که تنها بخش کوچکی از آثار طراحی گرافیک اوست. این مجموعه با یاری امیر اثباتی، نگار اسکندرفر، علی بختیاری، علی بوستان، محمودرضا بهمن پور، ابراهیم حقیقی، آرش صادقی، سیف اله صمدیان، مجید عباسی، بهمن کیارستمی، معراج قنبری، آریا کسائی، هیربد لطفیان، سلما منشی زاده، موزه گرافیک ایران و مدرسه ویژه گردآوری شده و امید است در آینده کامل تر شود.

گالری گلستان: نمایشگاه «مشاغل مردانه» مریم درویش دوم تیرماه در گالری گلستان افتتاح می شود. در این نمایشگاه ۱۰ اثر با تکنیک رنگ روغن به نمایش درخواهد آمد و موضوع آثار به نقش اجتماعی زنان به ویژه نقش آن ها در جامعه هنری اشاره دارد. گالری گلستان در خیابان دروس، خیابان شهید کماسایی، پلاک ۳۴ میزبان علاقمندان به هنر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید