پرویز کاظمی کیست و چرا در اوین است؟

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ۱۲:۰۷
    کد خبر :416167

پرویز کاظمی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی در دولت نهم احمدی‌نژاد و بعد از آن مدتی رئیس هیات مدیره بانک سرمایه و عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بود.
روز یکشنبه رسانه‌های نزدیک به محمود احمدی نژاد از بازداشت پرویز کاظمی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت محمود نهم به اتهام “اخلال در نظام اقتصادی” کشور خبر دادند.

به گزارش فرارو، در همین راستا یک «منبع آگاه» در قوه قضائیه به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت که کاظمی، “دو روز پیش به اتهام اخلال در نظام اقتصادی بازداشت و به بازداشتگاه اوین منتقل شده است. ”

این منبع آگاه به طور مشخص به نوع اخلال اقتصادی کاظمی که منجر به بازداشت اوشده است اشاره‌ای نکرد، اما احتمال دارد وی به دلیل اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان بازداشت شده باشد.

از طرف دیگر رسانه‌های نزدیک به محمود احمدی نژاد اعلام کردند که پرویز کاظمی در بند چهارم اندرزگاه زندان اوین به سر می‌برد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه نیز عصر روز یکشنبه ۲۰ آبان‌ماه بدون اشاره به نام کاظمی، گفت که دو مدیر سابق بانک بازداشت شده‌اند.

در همین رابطه سایت انصاف‌نیوز نیز نوشته که علی بخشایش و پرویز کاظمی، مدیرعامل اسبق و رئیس هیات مدیره اسبق بانک سرمایه دوشنبه هفته گذشته بازداشت شده‌اند. بر اساس این گزارش، این دو “با دستور شعبه اول دادسرای پولی و بانکی ناحیه ۳۶ بازداشت شده و راهی زندان شده‌اند.”

پرویز کاظمی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی در دولت نهم احمدی‌نژاد و بعد از آن مدتی رئیس هیات مدیره بانک سرمایه و عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بود.

پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان
صندوق ذخیره فرهنگیان در خرداد ماه سال ۱۳۷۴ بر اساس مصوبه مجلس و در راستای اجرای تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه با هدف حمایت و کمک به تأمین مالی فرهنگیان در دوران بازنشستگی تأسیس شد.

صندوق ذخیره فرهنگیان نزدیک به یک میلیون عضو وابسته به وزارت آموزش و پرورش دارد و از سپرده‌های ماهیانه فرهنگیان به آنان سود سالانه پرداخت می‌کند.

صندوق ذخیره فرهنگیان حدود ۲۵ شرکت زیرمجموعه دارد که می‌توان شرکت‌های پتروشیمی خراسان، پترو فرهنگ و کیمیای پارس خاورمیانه، ماشین سازی اراک، بانک سرمایه و بیمه معلم را نام برد.

در سال ۹۵ فساد گسترده در این صندوق کشف شد. مهر ماه سال ۹۵ سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که شهاب الدین غندالی مدیرعامل صندوق فرهنگیان به همراه چهار نفر دیگر بازداشت شده است. در این پرونده پای محمد امامی تهیه کننده سریال پربیننده شهرزاد نیز به میان آمد. محمد امامی نیز هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد. در همین حال گفته می‌شود یکی از متهمان این پرونده فراری است.

آبان ماه سال۱۳۹۵ حدود ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس با توجه به شکایت‌های انجام شده از این صندوق به تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان رأی دادند. اوایل سال جاری گزارش گروه تحقیق و تفحص درباره این پرونده در صحن علنی مجلس قرائت شد، اما همچنان این پرونده ابهام‌هایی دارد.

این پرونده در ابتدا فساد هشت هزار میلیارد تومانی نام گرفته بود، ولی بعدا مشخص شد که ابعاد گسترده‌تری دارد. جبار کوچکی‌نژاد، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان از تخلف ۱۵ هزار میلیارد تومانی در این صندوق خبر داده و گفته که احتمال دارد تخلفات بیشتری در این ارتباط صورت گرفته باشد.

گزارش نهایی تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، این صندوق را از سهامداران عمده بانک سرمایه می‌داند.

پیشتر مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان می‌کردند، کمتر از ۵ درصد از دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صندوق در بانک سرمایه است و مجموع سهام شرکت‌های تابعه صندوق در بانک سرمایه به‌ارزش دفتری ۲۱۸ میلیارد تومان است، اما در گزارش نهایی تیم تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان آمده است که “صندوق ذخیره فرهنگیان در حال حاضر سهام بیش از ۸۵ درصدی ۲۲ شرکت تابعه را به‌صورت مستقیم داراست، این صندوق در بانک سرمایه و بیمه معلم دارای سهام عمده است”.

گفته می شود بانک سرمایه دو هزار میلیارد تومان وام بدون وثیقه پرداخت کرده که بیشتر آنها با مجوز صندوق ذخیره فرهنگیان بوده است.

اسدالله عباسی عضو تیم تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که “در این پرونده شاهد اختلاس بودیم یا تخلفات مالی؟ ” گفته است: «بخشی از موارد اختلاس، بخشی رانت و بخشی کلاهبرداری است. عده‌ای قانون را دور زدند و توانستند به‌دور از دستورالعمل‌ها و مقررات بانکی تسهیلاتی را دریافت کنند ــ که از اعتبارات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان است ــ و با اختیارات تام هیئت مدیره حیف‌ومیل کنند.»

رابطه پرویز کاظمی و محمود احمدی نژاد؛ دوستی که دشمن شد
بازداشت پرویز کاظمی در پرونده فساد صندوق فرهنگیان در حالی صورت می‌گیرد که تعداد زیادی از کارگزاران و مدیران دولت محمود احمدی نژاد به اتهام‌های مختلف در زندان به سر می‌برند. از محمد رضا رحیمی معاون اول دولت او گرفته تا سعید مرتضوی، حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی.

با این حال محمود احمدی نژاد و هوادارانش فقط از مشایی و بقایی حمایت می‌کنند و دیگر مدیران و کارگزارن ارشد دولت او را دیگر از خود نمی‌دانند. کاظمی در این بین وضعیت پیچیده تری دارد.

او در سال ۸۵-۸۴ به درخواست محمود احمدی نژاد به دولت پیوست. محمود احمدی‌نژاد در جلسه رأی اعتماد وی گفته بود «خدا کاظمی را به من معرفی کرده است»، اما نخستین وزیری بود که در مهر ماه ۱۳۸۵، از کابینه وی استعفا کرد و علت آنرا ناتوانی از پاسخگویی به مردم و نمایندگان آنان در مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم اختیار در انجام مسولیت‌های قانونی اعلام نمود.

با وجود گذشت چند سال هنوز مشخص نیست دقیقا چرا کاظمی از دولت احمدی نژاد جدا شد.

او بعد‌ها در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت که در سال ۸۸ قبل از انتخابات نزد علی لاریجانی رفته و در مورد رای آوردن و ادامه ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد هشدار داده است.

کاظمی همچنین گفته بود: «اگر دقت کنیم می‌بینیم او (احمدی‌نژاد) هیچ وقت و هیچ جا از فتنه صحبت نکرده و نمی‌کند، چون خودش باعث و بانی فتنه ۸۸ بود.»

کاظمی بار‌ها علیه احمدی نژاد مصاحبه کرده و او و عملکردش را زیر سوال برده است.

او در یکی از آخرین اظهارنظرهایش گفته بود: «به نظر من عمر سیاسی احمدی‌نژاد پایان پذیرفته است و بنده به ایشان توصیه می‌کنم خود را از چنین بازی‌هایی کنار بکشد. به‌هرحال، ایشان هشت سال رئیس‌جمهور کشور بودند و هر برنامه و سیاستی که داشتند، در کشور اجرا کردند که اغلب این سیاست‌ها و برنامه‌ها نیز به منافع ملی و مردم آسیب زده است. در نتیجه آزموده را آزمودن خطاست و آقای احمدی‌نژاد بهتر است عطای سیاست را به لقای آن ببخشد و مسیر دیگری را برای زندگی خود در پیش بگیرد.»

او معتقد بود که توزیع نقدی یارانه‌ها بدترین کار ممکن بود. پرویز کاظمی در اسل ۹۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد، اما صلاحیتش رد شد.

کاظمی در سال 92 نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد که صلاحیتش تائید نشد

ناراحتی متفاوت هواداران احمدی نژاد
اولین بار خبر بازداشت پرویز کاظمی را هواداران محمود احمدی نژاد و رسانه‌های نزدیک به او اعلام کردند. آن‌ها به نوعی از این اتفاق رضایت داشتند و اظهارات او علیه احمدی نژاد را باز نشر می‌دادند و تاکید می‌کردند که او حالا در اوین است. این در حالی است که همان‌ها همزمان دستگاه قضایی را به خاطر زندانی کردن بقایی و مشایی محکوم می‌کنند.

از طرف دیگر رسانه‌های اصلاح طلب و میانه رو و بدنه این جریان در شبکه‌های اجتماعی مدام بر اینکه کاظمی عضو کابینه احمدی نژاد بوده و حالا به خاطر نقش آفرینی در یک فساد اقتصادی بازداشت شده تاکید می‌کردند.

مثلا کاربری ضمن انتشار خبر بازداشت کاظمی نوشته است: «معاون اول در زندان، رئیس دفتر در زندان، معاون اجرایی در زندان، وزیرش در زندان، نصف وزرا و معاونان رئیس پاکدست‌ترین دولت تاریخ ایران یا در زندان اند یا در آستانه ورود به زندان!»

این نحوه انتشار خبر و تاکید رسانه‌ها بر وزیر احمدی نژاد بودن کاظمی خشم هواداران رییس دولت نهم و دهم را در پی داشت.

شایان که از هواداران احمدی نژاد است نوشته است: «بغض و کینه‌ها نسبت به احمدی‌نژاد تمامی ندارد؛ درحالیکه پرویز کاظمی تنها چند ماه وزیر احمدینژاد بود و تازه تاهمین چندوقت پیش مدام از زبان او، علیه دولت سابق مصاحبه می‌گرفتند امروز که بعنوان اخلالگراقتصادی بازداشت شده تیتر زده‌اند که “وزیر احمدی نژاد بازداشت شد؟! “»

کاربری دیگر به نام رضا هم توئیت کرده است: «پرویزکاظمی در دوره احمدینژاد وزیر رفاه بود و به سرعت برکنار شد. در دولت یازدهم مسول صندوقی بود که بزرگترین تخلف مالی تاریخ ایران در آن رخ داد. ایشون به دلیل جرمی که در صندوق رخ داده بازداشت شده نه دوره وزارت همه نوشتند وزیر دولت … بازداشت شد. انصاف نصف دین است.»

یا دیگری نوشته است: «اصلاح طلبان آ. پرویزکاظمی را حری توصیف می‌کردند که از آ. احمدی نژاد بریده و مرید مرحوم هاشمی شده! حالا میگویند یکی دیگر از وزرای آ. احمدی نزاد به جرم تخلف اقتصادی دستگیر شد!»

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. اشنا گفت:

    خدا لعنت کند آن کوری را (که دم از بصیرت میزد ) که حق مردم را پایمال کرد. قرین آتش باشد انشالله…

دیدگاهتان را بنویسید