روز سخت برای «آنگ سان سوچی»/ آسه‌آن مهیای توبیخ میانمار می‎شود

    کد خبر :416148

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در پیش نویس بیانیه مشترک نشستی که امروز برگزار خواهد شد؛ خواهان مسئولیت‎پذیری میانمار در قبال مسلمانان روهینگیا شده است.

به گزارش مهر، رویترز می‌گوید پیش نویس بیانیه مشترک کشورهای آسیای جنوب شرقی را که قرار است در پایان نشست آسه‌آن قرائت شود؛ از نزدیک دیده است. ظاهراً در این بیانیه، اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا با اتخاذ موضعی شدیدتر از سابق، خواهان مسئولیت‌پذیری میانمار در قبال بحران مسلمانان روهینگیا شده است.

در این بیانیه که احتمال تغییر در آن وجود دارد؛ آسه‌آن نسبت به وضعیت استان مسلمان‌نشین «راخین» ابراز نگرانی کرده است.

نشست آسه‌آن امروز سه‌شنبه در سنگاپور برگزار می‌شود.

موضع آسه‌آن درحالی اعلام می‌شود که سازمان ملل در گزارش ماه میلادی آگوست، سران نظامی میانمار را به جنایت و نسل‌کشی علیه مسلمانان روهینگیا متهم کرد.

قرار است «آنگ سان سوچی» رهبر حزب حاکم میانمار نیز در نشست آسه‌آن حضور داشته باشد.

این درحالی است که سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه در تارنمای رسمی خود اعلام کرد که «جایزه سفیر وجدان» معتبرترین جایزه حقوق بشری خود را از سوچی به دلیل خیانت شرم آور او به ارزشهایی که سابقاً حامی آنها به شمار می رفت، پس می گیرد.

روز یازدهم نوامبر، «کومی نیادو» دبیرکل سازمان عفو بین الملل در نامه ای خطاب به آنگ سان سوچی به وی اطلاع داد که این سازمان جایزه سال ۲۰۰۹ را لغو خواهد کرد.

نیادو ضمن ابراز نا امیدی از اینکه آنگ سان سوچی از اقتدار و اختیار سیاسی و اخلاقی خود برای حراست از حقوق بشر، عدالت یا برابری در میانمار استفاده نکرده است، به بی‌اعتنایی آشکار وی نسبت به جنایات وحشیانه ارتش میانمار و عدم تساهل در برابر آزادی بیان اشاره کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید