در اقتصاد دنیا چه خبر است؟

    کد خبر :415947

«بازار سهام در اروپا با کاهش ارزش مواجه شد و معاملات آتی امریکا نیز در روز دوشنبه با سود همراه بود. در آسیا بیشتر سرمایه‌گذاران بعد از چند هفته که بازار شبیه یک رولر کاستر روی غلتک بود، به‌دنبال تعادل هستند. دلار تقویت شد، نفت طی ۱۰ روز ارزان شد و قیمت پوند نیز به خاطر تلاش‌های نخست‌وزیر انگلستان برای برگزیت(جدایی از اتحادیه اروپا) سقوط کرد.»

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، بلومبرگ چنین در چند خط کوتاه درباره وضعیت اقتصاد جهان گزارش داده است. بر اساس این گزارش، ارزش دلار در برابر بسیاری از ارزهای دیگر و همچنین نفت افزایش یافت، چرا که اوپک و متحدانش شروع به زمینه‌سازی برای کاهش عرضه در سال 2019 کرده‌اند. قیمت پوند نیز به‌خاطر فشارهایی که بر ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس برای لغو برنامه برگزیت او وجود دارد، برای سومین روز متوالی سقوط کرد.

جنگ تجاری را فراموش کنید! اقتصاد چین مشکلات بزرگ دیگری دارد

سی‌ان‌ان با این تیتر از مشکلاتی نوشته است که اقتصاد چین فراتر از جنگ تجاری با آن دست و پنجه نرم می‌کند: «چین تاکنون توانسته است که از جنگ تجاری جان سالم به در ببرد اما گرفتاری‌های اقتصادی آن عمیق‌تر شده‌اند و اگر تعرفه‌های امریکا واقعاً شروع به گزیدن کنند؛ می‌تواند بیشتر هم بشود!» بر اساس این گزارش، چین از زمان بحران مالی جهانی، کندترین رشد اقتصادی خود را تجربه می‌کند. این روند با بدهی‌های این کشور و نگرانی از حبابی در حوزه املاک و مسکن و تضعیف ارز، کند‌تر هم شده است. اگر طی ماه‌های آتی تعرفه‌ها از 10 به 25 درصد افزایش پیدا کند، ممکن است که تا انتهای دسامبر صادرات این کشور نیز کاهش پیدا کند.

قیمت نفت با استقبال عربستان از کاهش عرضه افزایش یافت

روز دوشنبه قیمت نفت بیش از 2 درصد افزایش یافت؛ چرا که عربستان به کاهش عرضه چراغ سبز نشان داده است. این در حالی است که روسیه اعلام کرده است در کوتاه مدت عرضه‌اش را افزایش می‌دهد و به همین ترتیب دو تولیدکننده بزرگ نفت در تضاد با هم قرار گرفته‌اند. فایننشال تایمز می‌نویسد:«تحلیلگران نفتی مانند مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که حداقل کاهش عرضه یک میلیون بشکه در روز برای به تعادل رسیدن بازارها ضروری است. همچنین بعد از تحریم ایران، عربستان افزایش تولید برای جبران خلأ ایران در بازار نفت را هدف قرار داده بود اما دولت ترامپ برخی از بزرگترین مشتریان نفتی ایران مانند چین و هند را از تحریم خرید نفت معاف کرد و به این ترتیب نگرانی‌هایی برای مازاد عرضه ایجاد شد.»

تبعیض دستمزد در تمام جهان

تبعیض جنسیتی در اقتصاد و محیط کار، مسأله‌ای است که تنها مختص به ایران نیست؛ در توسعه یافته‌ترین اقتصادهای جهان نیز زنان راه درازی تا برابری و عدالت در اقتصاد در پیش دارند. سایت داده‌پردازی استاتیستا به نقل از مرکز ملی آمار انگلستان گزارشی تهیه کرده است که نشان می‌دهد در سال 2018، بین حقوق دریافتی زنان و مردان برای ساعت کار مساوی 8.6 درصد اختلاف وجود داشته است. بر اساس این گزارش، شنبه گذشته روز حقوق برابر در انگلستان بود. در سال 1998، اختلاف حقوق زنان و مردان انگلستانی برای کار مساوی 17.4 درصد بود و در سال 2010 به 10.1 درصد رسید. بنابراین حتی در اقتصادی قدرتمند و توسعه یافته نیز تلاش زنان برای رفع تبعیض‌های جنسیتی 20 سال زمان برده است تا شکاف دستمزدی‌شان 8.8 درصد کمتر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید