چرا عربستان نمی تواند از سلاح غربی بی‌نیاز شود؟ / همه چیز از تشدید دشمنی ریاض با تهران آغاز شد

    کد خبر :415723

شادي خليفة در الخلیج الجدید نوشت: همچنان عربستان سعودی در حال واردات اسلحه از خارج است و در طول 5 سال گذشته، که سعودیها وارد رقابت با کشور همسایه خود، ایران، شده و جنگ یمن را آغاز کرده اند، این روند سرعت یافته است.

به گزارش بازتاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: طی سالهای 2013 تا 2017، هزینه های خرید سلاح حکومت سعودی به نسبت 255 درصد افزایش داشت و باعث شد عربستان تنها پس از هند، جایگاه دوم وارد کنندگان جهانی سلاح را داشته باشد.

اما با توجه به اینکه این وابستگی به خارج، گاهی سعودیها را در معرض فشارهای سیاسی قرار می دهد، مملکت سعودی در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک صنعت دفاعی مخصوص به خود است. این تحول در فلسفه عربستان درست در زمانی ایجاد شده است که وارد کنندگان سلاح به این کشور، قصد تجدید نظر در مورد صادر نمودن سلاح به آن را دارند و علت این مساله، به افزایش تعداد قربانیان جنگ در یمن و خشم بین المللی برخاسته از قتل جمال خاشقجی باز می گردد.

علاوه بر استراتژی طولانی مدت سعودی ها برای ساخت تجهیزات نظامی ویژه خود، این مملکت قصد دارد به سمت تنوع بخشیدن به طرفهایی حرکت کند که احتیاجات نظامی آن را تامین می کنند.

این سیاست نه تنها به مملکت سعودی کمک می کند اتکا و وابستگی خود به ایالات متحده و اروپا را کاهش دهد، بلکه ریاض را قادر می سازد تا با کشورهایی ارتباط برقرار کند که تمایل بیشتری برای چشم پوشی از کارنامه آن در زمینه حقوق بشر دارند.

برای مثال، عربستان سعودی مذاکراتی را با روسیه در مورد خرید سامانه های زمین به هوای اس 400 آغاز نموده و امیدوار است که مسکو معامله ای بهتر از پیشنهادات آمریکا در مورد سامانه های دفاعی ثاد را ارائه دهد.

علاوه بر اینکه سعودیها تعداد زیادی پهباد مسلح از چین خریداری نموده اند، در حالی که ایالات متحده با فروش این تکنولوژی به کشورهای منطقه مخالف است.

در شرایطی که تنوع دادن به طرفهای معامله سلاح با عربستان، می تواند منافع زیادی برای این کشور داشته باشد، اما محدودیتهای بسیاری نیز دارد. در ابتدا، روسیه و چین در شرایطی نیستند که بتوانند جایگزین ایالات متحده بعنوان ضامنی قدرتمند برای امنیت سعودی علیه ایران شوند.

مهمتر از این، با توجه به اینکه ارتش سعودی اساسا مجهز به سلاح غربی است، تحول بنیادین آن به سمت تجهیزات غیر غربی، می تواند مشکلات لوجستیکی و آموزشی خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

به این دلایل، حکومت سعودی گزینه ای جز ادامه تکیه بر ائتلافها و پیمانهای خود با ایالات متحده و دولتهای اروپایی را ندارد و این خرید سلاح از این طرفها ادامه خواهد داشت.

حتی در بهترین حالتها، پیشرفت صنعت دفاعی عربستان منجر به استقلال کامل آن در زمینه واردات سلاح نمی شود. در این صورت، سعودیها هیچ گزینه ای جز استمرار اتکا به واردات سلاح در سالهای پیش رو را ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید