احتمال راه‌اندازی 100 واحد کلانتری سیار پلیس تا پایان سال

۵۰۰۰ پلیس به لباس‌های دوربین دار مجهز می‌شوند

    کد خبر :415679

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: ۵۰۰۰ نیروی پلیس به لباس‌های دوربین دار مجهز می‌شوند که امسال تاکنون به ۱۰۰۰ نفر این لباس‌ها اعطا شده است.

سردار محمد شرفی امروز دوشنبه ۲۱ آبان در جمع خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: امروز به جهت شرکت در همایش سالانه مدیران و فرماندهان نیروی انتظامی استان کردستان در این استان حضور یافته‌ایم که هر ساله دو هدف را در این همایش دنبال می‌کنیم.

وی افزود: از جمله اهداف این همایش، ارزیابی عملکرد استان در طول مدت یک سال گذشته و ابلاغ قوانین، تدابیر، سیاست‌ها و خط مشی‌های جدید نیرو انتظامی به کارکنان است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اینکه براساس آمارها و عملکردها، اولویت‌هایی را برای استان‌ها در نظر گرفته‌ایم، عنوان کرد: ارتقای توان عملیاتی و قدرت دفاعی رده‌های نیروی انتظامی از جمله این اولویت‌ها بوده که با بهینه سازی توان تحرک واحدهای انتظامی، کیفی بخشی به منابع انسانی و بکارگیری تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید و مدرن صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: استان کردستان یکی از استان‌های برجسته در توان دفاعی و قدرت عملیاتی بوده و در مدت یک سال گذشته مورد امنیتی در این استان وجود نداشته است.

سردار شرفی در ادامه به دیگر اولویت‌های نیروی انتظامی اشاره و تصریح کرد: بحث توسعه کمی و کیفی شاخص‌های ارائه خدمات انتظامی به مردم و بهینه سازی شاخص‌های حقوق شهروندی هم از دیگر مباحث مهم و اولویت‌دار بوده است.

وی اضافه کرد: در این راستا ما برنامه‌ریزی کرده بودیم که امسال تمامی تحت نظرگاه‌های در اختیار پلیس را در سراسر کشور زیر پوشش تصویری ببریم که این امر انجام شد و در حال حاضر هیچ جای تحت نظرگاهی را نداریم که تحت پوشش دوربین مداربسته نباشد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: این دوربین‌ها این قابلیت را دارند که فرماندهان به فضای عمومی تحت نظارت خود و همچنین به عملکرد و رفتار کارکنان به صورت آنلاین نظارت کنند.

وی ادامه داد: در راستای بحث شاخص‌های حقوق شهروندی هم براساس آیین دادرسی کیفری، تکالیفی نسبت به شهروندان به پلیس ابلاغ شده بود که ما مکلف بودیم با برگزاری دوره‌های تعالی و استانداردسازی کارکنان را به مقطعی از مهارت‌ها برسانیم که در هر مرحله‌ای از عملیات انتظامی، شاخص‌های حقوق شهروندی را رعایت کنند.

سردار شرفی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: براساس ارزیابی آمارهای سامانه ۱۹۷ ناجا، ۸۷ درصد از مردمی که وارد کلانتری‌های نیروی انتظامی شده‌اند از رفتار کارکنان و ۸۵ درصد هم از عملکرد آنها رضایت داشته‌اند.

وی افزود: طبیعی است که هنوز یک مقدار با نقطه مطلوب فاصله داریم اما انتظار داریم که حتی یک مورد گلایه مندی هم از طرف مردم از رفتار و عملکرد کارکنان ما وجود نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس پیشگیری ناجا در ادامه تصریح کرد: از جمله دیگر اولویت‌های ما، تحکیم مبانی پیشگیری از وقوع جرم بود که توسعه توان عملیاتی موسسات حفاظتی و مراقبتی و یا نگهبان محله در این راستا صورت گرفت و حدود ۱۰۰ هزار نفر در سطح کشور در قالب این موسسات و با عنوان همیار پلیس یا نگهیان محله آموزش و سازماندهی شدند تا بخشی از ماموریت‌های غیرضروری پلیس را انجام دهند.

وی ادامه داد: استان کردستان که یک استان با ساختار اجتماعی براساس تبعیت از سران طایفه و عشیره است این مسئله بسیار به کاهش جرم و جرایم و حل مناقشات کمک می‌کند.

سردار شرفی در بخشی دیگر از سخنان خود به راه اندازی واحدهای کلانتری سیار پلیس اشاره و تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که یک هزار واحد سیار پلیس را راه اندازی کنیم که در حال حاضر به دلیل عدم تخصیص منابع، هنوز این واحدها راه اندازی نشده است.

وی اضافه کرد: مقدمات کار و طراحی‌ها انجام شده است و امیدوارم که تا پایان سال بتوانیم ۱۰۰ واحد از این واحدهای سیار را در کشور راه اندازی کنیم.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا به بحث کلانتری مجازی هم گریزی زد و با اشاره به اینکه این ایده را متناسب با شرایط فعلی مطرح کرده‌ایم که زیرساخت‌های آن در حال انجام است، گفت: معتقدیم که بخشی از خدمات پلیس را می توان از طریق فضای مجازی به مردم ارائه داد که این مسئله در کاهش هزینه‌های مردم و تسریع در ارائه خدمات انتظامی بسیار موثر خواهد بود.

وی در ادامه در مورد مجهز شدن نیروهای ناجا به لباس‌های دوربین دار هم عنوان کرد: امسال یکهزار البسه دوربین‌دار را به نیروهای خودمان واگذار کرده‌ایم که در استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و فرودگاه امام خمینی(ره) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سردار شرفی با اشاره به اینکه ۵۰۰۰ عدد لباس دوربین دار را پیش بینی کرده‌ایم که به دلیل مشکل اعتباری به این رقم هنوز دست نیافته‌ایم، خاطرنشان کرد: امیدواریم که تا پایان امسال با تخصیص منابع، بخش دیگری از این لباس‌ها را تهیه کنیم چون این لباس‌ها، سند بسیار خوبی برای محاکم قضایی بوده و صحنه درگیری و مناقشه را بسیار خوب ثبت و ضبط می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید