خسارت 199000 میلیاردی موادمخدر بر اقتصاد ایران

    کد خبر :415652

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، نخستین دغدغه مردم را اعتیاد و مواد مخدر خواند و بر انجام اقدامات خلاقانه و مبتکرانه در حوزه پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد.

دکتر اسکندر مومنی در نخستین سفر استانی خود به قم عزیمت کرد و در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آن استان گفت: در سال ۲۰۰۱ میلادی تولید مواد مخدر در افغانستان، ۲۰۰ تن بود اما این رقم بعد از گذشت دو دهه، به ده هزار تن رسیده است، یعنی حدود ۵۰ برابر شده است.

وی با بیان اینکه اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری از اعتیاد است و پیشگیری بر درمان تقدم دارد، افزود: ﺍﻳﺮﺍﻥ در مسیر توزیع و ترازیت مواد مخدر از افغانستان به اروپا قرار دارد، لذا با توجه به تاثیرپذیری کشورمان از این امر، در کنار اقدامات مقابله‌ای، باید اقدامات پیشگیری نیز با جدیت انجام شود؛ چرا که کشورهایی در حوزه مبارزه با مواد مخدر موفق بوده‌اند که در هر دو حوزه مقابله و پیشگیری کار کرده‌اند.

دبیرکل ستاد بیان کرد: در نظرسنجی‌های نیروی انتظامی که طی ۵ سال گذشته صورت گرفته است، بزرگترین دغدغه مردم، اعتیاد و مواد مخدر عنوان شده و گزینه‌هایی مثل امنیت، سرقت، نزاع و… غالباً جابجا می‌شده اما اعتیاد همواره اولویت نخست مردم بوده است.

مومنی با تاکید بر اینکه هزینه‌های اعتیاد فقط مربوط به شخص معتاد نیست، تصریح کرد: طبق برآوردها و تحقیقات علمی، خسارت مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اقتصاد مواد مخدر در ایران ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است که معادل ۱۱.۷ درصد تولید ناخالص ملی است.

وی بیان کرد: جان آدمی از اهمیت زیادی برخوردار است، در شش ماه نخست امسال، ۹ نفر در مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند، علی ایحال باید همچنان برنامه‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر با جدیت و با هدف نجات جان بشریت ادامه یابد.

این مقام مسئول در ستاد، بر ایجاد حساسیت در بین مردم نسبت به امر مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و بیان داشت: هر کسی در هر جایگاه و موقعیت اجتماعی که قرار دارد و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد، باید به مواد مخدر و پیشگیری از آن، توجه جدی داشته باشد، به گونه‌ای که همواره ملکه ذهنش باشد.

به گزارش ایسنا، مومنی ادامه داد: باید اقدامات خلاقانه و مبتکرانه در حوزه پیشگیری از اعتیاد انجام شود تا شاهد کاهش میزان اعتیاد در جامعه باشیم.

وی بیان کرد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد می‌توان از جامعه‌های کوچکتر همچون روستاها آغاز کرد، بدون شک ساختارهای کوچکتر، هزینه‌های کمتری دارند، روستاها ظرفیت بزرگی همچون خانواده، نهادهای حاکمیتی، شوراها و روحانیت محلی دارند که می‌توان گام‌های جدی و عملی را در آن مناطق اعمال کرد.

دبیرکل ستاد گفت: درمان اعتیاد بسیار سخت است و علاجش آن است که همه دستگاه‌ها و نهادها تلاش کنند، حمایت خانواده و پذیرش فرد نیز از بهترین اقدامات در حوزه درمان است.

مومنی بیان داشت: یکی از موضوعات ملی، آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد است، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز شخصاً موضوع آسیب‌های اجتماعی را پیگیری می‌کنند و شخص رییس جمهور نیز به کرات در سخنرانی‌هایشان، بر رفع آسیب‌های اجتماعی تاکید دارند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیری از اعتیاد در بلند مدت نتیجه می‌دهد، گفت: نهادهای فرهنگ‌ساز به حوزه پیشگیری از اعتیاد توجه داشته باشند و از ظرفیت‌های فرهنگی به نحو احسن در این حوزه استفاده کنند.

مومنی در پایان بر اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و ایجاد فضای امن برای مردم تاکید کرد و گفت: درخصوص اجرای ماده ۴۲ قانون مبارزه با مواد مخدر و نیز مراکز درمان، نگهداری و کاهش آسیب معتادان ماده ۱۶ همان قانون، منابع لازم را در اختیار داریم، اگر برنامه مدون و مناسبی چیده شود بودجه‌های آن اختصاص داده می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید