مددکاری اجتماعی ۶۱ ساله شد؛ تاکید بر لزوم پوست‌اندازی این حوزه

    کد خبر :415294

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با اشاره به افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه بر لزوم بازنگری در رویکرد مددکاری اجتماعی تاکید کرد و گفت: مددکاری اجتماعی باید رویکرد پیشگیری و توسعه سازمان‌های مردم نهاد را سرلوحه خود قرار دهد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم بازنگری در مددکاری اجتماعی، گفت: امروز در ۶۱ سالگی مددکاری اجتماعی در ایران هستیم، اما هنوز بعد از ۶۱ سال فعالیت در مددکاری اجتماعی نتوانستیم از توانمندی ها و ظرفیت‌های آن آنگونه که باید استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: در حالی که به مشکلات اجتماعی امروز کشور افزوده شده است، رویکردهای نامناسبی در حوزه مددکاری اجتماعی وجود دارد. یکی از مسئولیت‌های مددکاری اجتماعی کمک به ارتقای زندگی و توسعه شاخص‌های بهبود کیفیت زندگی است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با بیان اینکه با توجه به تعریف مددکاری اجتماعی در سال ۲۰۱۴ در همه کشورهای عضو فدراسیون جهانی و دانشگاه‌ها تأکید شده است که مددکاری اجتماعی باید پوست اندازی جدید کند، اظهار کرد: ایجاد طرحی نو در این رشته به منزله نفی خدمات گذشته نیست، اما مددکاری اجتماعی نیز اگر نخواهد در راستای نیاز های جدید گام بردارد موفق نخواهد بود.

موسوی چلک با تاکید بر نیاز به شبکه سازی و ایجاد نهادهای مدنی و شبکه‌سازی در مددکاری اجتماعی، تصریح کرد: همچنین باید در سیاست‌گذاری و هم در ساختارهای مدیریتی مددکاری اجتماعی به بازنگری شود. یکی از این عرصه‌ها ایجاد همکاری‌های بین بخشی و فرابخشی است چراکه اگر تنها یکی دو سازمان اجتماعی قیم این حوزه باشند چشم انداز روشنی در انتظارمان نخواهد بود.

وی با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود توضیح داد: موانع اجتماعی باید حذف شوند چرا که مددکاری اجتماعی، حوزه‌ای بین رشته‌ای است که در سازمان‌های گوناگون از جمله هلال احمر، نیروی انتظامی، سازمان های مردم نهاد، حوزه سالمندان و زنان و… مشغول فعالیت است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با بیان اینکه نیاز به مددکاری اجتماعی در آینده افزوده خواهد شد، افزود:در حال حاضر با مسائل اجتماعی گوناگونی روبرو هستیم که مددکاران در آن حوزه کارهای لازم را انجام داده‌اند اما باید از ظرفیت‌های جدید کمک بگیریم تا مددکاری اجتماعی خودش در تقویت خودش گام بردارد. همچنین باید به سمت مدیریت متناسب با شرایط کشور و استفاده از تجارب داخلی بین المللی حرکت کنیم.

موسوی چلک افزود: مددکاری اجتماعی باید توسعه پیدا کند و منسجم تر شود به طوریکه انسجام اجتماعی را سرلوحه خود قرار دهد و مسائل اجتماعی را به شکل روزآمد رصد کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید