افت قیمت نفت به ضرر طلا تمام شد

    کد خبر :41486

 

قوت دلار و ضعف طلا ادامه دارد. روند رشد دلار و افت طلا که در پی تشدید انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان شکل گرفته، با وجود تعدیل‌های مقطعی ادامه دارد.

شاخص دلار که جمعه هفته گذشته، دو روز پس از تصویب افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا،‌ به عدد 16/ 97 واحد رسیده بود، تا پایان کار بازارهای جهانی در روز سه‌شنبه تا عدد 86/ 97 واحد رشد کرد. اونس هم که روز جمعه به قیمت 1253 دلار رسیده بود، سه‌شنبه روی بهای 1243 دلار ایستاد. با تعدیل روند شاخص دلار در صبح چهارشنبه، اونس کمی رشد کرد اما چشم‌انداز کوتاه‌مدت هر دو روند، مانند روزهای قبل ماند. صبح چهارشنبه، علاوه‌بر رشد دلار، افت بهای نفت خام تا کف 7 هفته‌ای جدید نیز به ضرر فلز زرد کار می‌کرد، با این همه افت نفتی شاخص‌های سهام، بخشی از سرمایه‌های بورس را به سوی بازارهای فلزهای گرانبها برد. به گزارش دنیای اقتصاد، بهایی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته به وقت تهران برای اونس طلا ثبت شد، 1244 دلار بود؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز هفته میلادی رقم خورده باشد.

روز یک دلاری

اونس طلا که دوشنبه 9 دلار افت کرده بود، سه‌شنبه تا بهای 1241 دلار افت کرد،‌ اما در نهایت روی بهای 1243 دلار ایستاد. اونس روز سه‌شنبه هم تحت‌فشار عوامل خارجی بود، اما افزایش خریدها در قیمت‌های پایین‌تر به داد طلا رسید. در این روز، همزمان با رشد شاخص دلار تا عدد 76/ 97 واحد، بهای نفت خام به زیر 43 دلار رفت. در حالی که رشد دلار ناشی از چشم‌انداز سیاست پولی فدرال‌رزرو بود، افت بهای نفت خام به رشد دلار و البته ادامه وفور عرضه مربوط می‌شد. وقتی عوامل مختلف اونس را به یک‌قدمی مرز 1240 دلار بردند، شناسایی سود،‌ اونس را گران‌تر کرد تا قیمت نهایی یک دلار ارزان‌تر از قیمت دوشنبه باشد. اونس طلا در حالی در سومین هفته ژوئن، تحت‌فشار سیاست‌های کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو و تحلیل‌های فنی، ادامه افت را تجربه کرد که تحولات خبرساز ژئوپلیتیک ادامه دارد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز سه‌شنبه خود نوشت: «جبهه ژئوپلیتیک این هفته شاهد مقداری آشفتگی بوده است. یک شهروند آمریکایی که برای بیش از یک سال در کره‌شمالی زندانی بود و به تازگی به خانه بازگشته بود، فوت کرد. یک جنگنده آمریکای در سوریه یک جت سوری را سرنگون کرد و سرزنش شدید روسیه را به‌دنبال داشت. این تحولات که بالقوه قدرت بازارسازی دارند، فعلا اثر کمی بر بازار گذاشته‌اند.»

روندهای نفتی

روز چهارشنبه با تعدیل روند شاخص دلار شروع شد، اما سه‌شنبه نیز با چنین تصحیحی شروع شده بود. تا زمان نوشته‌شدن این گزارش مشخص نبود که روند افت شاخص، پایدار است یا مانند سه‌شنبه وارونه خواهد شد. اونس روز چهارشنبه را با بهای 1246 دلار آغاز کرد و بعد تحت‌تاثیر عوامل متناقض، به نوسان پیرامون همین قیمت روآورد، گرچه با بازشدن بازارهای آمریکای شمالی دامنه نوسان‌ها افزایش یافت.

صبح روز گذشته، افت شاخص دلار تا حدی به طلا کمک کرد، اما افت بهای نفت خام مانع طلا بود. با این همه، افت نفت خام به کف جدید 7 ماهه از آنجا که بازارهای سهام را نگران کرد، به‌طور غیرمستقیم حامی طلا شد. رویترز صبح چهارشنبه نوشت: «در حالی که رئیس فدرال‌رزرو نیویورک پیش از این از افزایش نرخ بهره تا پایان امسال حمایت کرده بود، رابرت کاپلان رئیس فدرال‌رزرو دالاس نسبت به افزایش بیشتر نرخ بهره آمریکا در کوتاه‌مدت، ابراز تردید کرده است.» او گفته است که باید منتظر انتشار آمارهای بیشتر اقتصادی در آمریکا باشیم به‌خصوص پس از انتشار آمارهای ضعیف نرخ تورم. تازه‌ترین تحلیل فنی «مارکت اسلانت» نشان می‌دهد که اگر قیمت جهانی طلا نتواند به بالای 1247 دلار در هر اونس افزایش یابد، در کوتاه‌مدت با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی،‌ به‌نظر می‌رسد اگر طلا نتواند سطح حمایتی 1247دلاری را طی روزهای آینده حفظ کند، به‌زودی تا 1220دلار کاهش خواهد یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید