اگر اروپا به وعده‌های بانکی عمل نکند چه می‌توانیم بکنیم؟

    کد خبر :414499

مهلت نهایی آمریکا به جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌ بانکی (سوئیفت) برای قطع ارتباط با بانک‌های ایرانی در حالی به سرانجام می‌رسد که اروپایی‌ها هنوز راهکار جایگزینی برای مساله تبادلات بانک ایران ارائه نکرده‌اند؛ در این باره یک اقتصاددان معتقد است در صورت عملیاتی نشدن وعده‌های اروپایی‌ها باید به سراغ کشورهای چین، ترکیه یا عراق برای تعیین بانک مرجع به منظور انجام مبادلات‌مان برویم.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، فردا (بیستم آبان) آخرین‌ مهلت خزانه‌داری آمریکا برای قطع سوئیفت بانک‌های ایرانی است و سوئیفت نهایتا تا فردا اسامی بانک‌های ایرانی که قرار است دسترسی آنها قطع شود را منتشر می‌کند.

این مساله می‌تواند روی تبادلات بانکی در کشور اثر مستقیم بگذارد به این صورت که در صورت قطع دسترسی بانک‌های ایرانی به سوئیفت عملا هیچ تبادلی با بانک‌های بین‌المللی امکان‌پذیر نیست. پیش از این احتمال قطع سوئیفت برای بانک‌های ایرانی در حالی مطرح بود که اروپایی‌ها قرار بود تا قبل از اجرایی شدن این تحریم‌ها راه جایگزینی را برای تبادلات بانکی ایران تعیین کنند.

در این رابطه وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران با اشاره به اخباری مبنی بر قطع دسترسی ایران به شبکه جهانی سوئیفت، درباره کارکرد این شبکه جهانی اظهار کرد: کار سوئیفت رد و بدل کردن پیام‌های بانکی است، به این صورت که برای مثال اگر می‌خواهیم حواله‌ای را از ایران به فرانسه بفرستیم، باید از کانال سوئیفت اقدام کنیم. سوئیفت به بانک مرکزی و از این طریق به همه بانک‌ها متصل می‌شود.

او با اشاره به دور قبلی تحریم‌ها علیه ایران در سال‌های 1390 و 1391 ادامه داد: در آن زمان که ارتباط ما با سوئیفت قطع شده بود، ما با یکی دو بانک همکاری داشتیم و از آن طریق ارتباطات بانکی را انجام می‌دادیم. یکی از این بانک‌ها کونلون بانک چین(bank of kunlun) و دیگری هالک‌بانک ترکیه(HALKBANK) بود.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران با بیان این‌که اگر ارتباط ما با سوئیفت قطع شود باید دوباره همانند دور قبلی تحریم‌ها چند بانک را برای همکاری خود پیدا کنیم، اظهار کرد: البته اروپایی‌ها قرار بود تا چهار نوامبر (سیزدهم آبان‌) یک سوئیفت ویژه برای ایران طراحی کند یا این‌که یک بانک را برای انجام مبادلات بانکی به ما معرفی کنند اقدامی که هنوز عمکلیاتنی نشده و صحبتی از آن نیست.

شقاقی‌ شهری با تاکید بر این‌که اگر اروپایی‌ها وعده خود را عملیاتی کنند بخش عمده‌ای از مشکلات ما حل خواهد شد، گفت: اگر این اتفاق نیفتد ما مجبوریم با یکی از کشورهای چین، عراق یا ترکیه مذاکراتی را برای تعیین یک بانک به عنوان بانک مرجع برای مبادلات بانکی‌مان انجام دهیم.

گفتنی است، فردا (بیستم آبان) آخرین‌مهلت خزانه‌داری آمریکا برای قطع دسترسی بانک‌های ایرانی به سوئیفت است و گفته شده جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی (سوئیفت) امروز یا فردا اسامی بانک‌هایی که ارتباطشان با این شبکه قطع می‌شود را اعلام می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید