قدیری ابیانه: روحانی، لاریجانی را برای 1400 تقویت می‌کند اما حمایت علنی نخواهد کرد

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۲۰
    کد خبر :414366

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر روحانی تمایلی به قدرت نداشت در این اوضاع و احوال اقتصادی باید استعفا می داد اما چون مانده و ادامه می دهد نشانه آن است که باز هم به حضور در عرصه ریاست جمهوری فکر می کند بنابراین 1404 نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود.

به گزارش نامه نیوز: روسای جمهور در ایران معممولا علاقه و تمایل داشتند که بعد از پایان دوره مسئولیت، سکان امور اجرایی را تحویل کسی بدهند که به نگاه سیاسی آنها نزدیک باشد اما هیچ گاه این علاقه محقق نشده است. هاشمی رفسنجانی دولت خود را به کسانی تحویل داد که قبح انتقاد و همجمه رسانه ای به او را شکستند و سیدمحمد خاتمی نیز تصورش این بود که زمام قوه مجریه را به معین می سپارد اما روز آخر دست در دست محمود احمدی نژاد به پاستور رفت و کلید اتاق را تحویل او داد.

محمود احمدی نژاد می خواست مدل پوتین-مدودف را با اسفندیار رحیم مشایی برای تداوم دولتش پیدا کند اما این مدل او در همان روز اجرا با ردصلاحیت مشایی شکست خورد و روحانی با شعار اعتدال بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد.

حالا این روزها دو دیدگاه درباره روحانی مطرح است. دیدگاه نخست اعتقاد دارد او نیازی به حفظ پایگاه اجتماعی اش نمی بیند و فارغ از چنین ملاحظاتی برنامه های اداره دولت را پیش می برد تا دوره ریاست جمهوری اش به پایان برسد اما در مقابل دیدگاه دیگر می گوید روحانی تمایل دارد رئیس جمهور بعد او راه اعتدال را ادامه دهد بنابراین برای این مسئله پلنی را طراحی کرده است.

محمدحسن قدیری ابیانه درباره برنامه روحانی برای حمایت از نامزدی خاص در انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: قطعا روحانی مایل است کسی همسوی او رئیس جمهور آینده کشور شود و قطعا به او کمک خواهد کرد که رأی بیاورد اما بعید می دانم رسما حمایت علنی کند. البته همه روسای جمهور اعم از آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد مایل بودند که کسی همسوی آنها رئیس جمهور بعدی کشور باشد بنابراین این تمایل منحصر در آقای روحانی نیست.

وی افزود: مشکلات اقتصادی را امروز در جامعه شاهد هستیم و وعده های انتخاباتی آقای روحانی در حوزه های مختلف نیز عملی نشده است بنابراین اگر او از کسی حمایت علنی انجام دهد امکان دارد تأثیر عکس بگذارد یعنی حمایت رسمی آقای روحانی نه تنها به آرای آن نامزد اضافه نمی کند بلکه ممکن است کاهش رأی را نیز سبب شود.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: حزب اعتدال و توسعه که نزدیک به آقای روحانی عمل می کند حتما در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نامزد خواهد داشت و همه تلاش خود را برای پیروزی این نامزد انجام می دهد.

وی درباره نامزد خاص مورد وثوق و تأیید روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 اظهار کرد: فکر نمی کنم آقای روحانی بخواهد آذری جهرمی را حمایت کند تا رئیس جمهور شود. از طرفی هرچند او ریاست جمهوری جهانگیری را به روی کار آمدن یک شخصیت اصولگرا ترجیح می دهد اما خبرها حکایت از آن می کند که روحانی می خواهد در عوض حمایت های آقای لاریجانی از دولت، کمک کند تا شانس آقای لاریجانی در انتخابات 1400 برای پیروزی تقویت شود.

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: از ریاست جمهوری آقای هاشمی تا کنون هر کس رئیس جمهور شده تمایل داشته دوره بعد رئیس جمهوری همسو با او روی کار آید و یک دوره مسئولیت اجرایی کشور را به دست گیرد تا پس از آن کنار برود و دوباره خودش رئیس جمهور شود اما تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی با بیان اینکه قدرت شیرین است و هر رئیس جمهوری قدرت را ترک می کند بعد از مدتی تمایل دارد دوباره برگردد و به کرسی قدرت تکیه بزند، گفت: آقای روحانی هم مایل است بعد از آنکه در سال 1400 قدرت را به رئیس جمهور بعدی تحویل می دهد، 4 سال دیگر با نامزدی در انتخابات به ریاست جمهوری برگردد.

قدیری ابیانه یادآور شد: اگر روحانی تمایلی به قدرت نداشت در این اوضاع و احوال اقتصادی باید استعفا می داد اما چون مانده و ادامه می دهد نشانه آن است که باز هم به حضور در عرصه ریاست جمهوری فکر می کند بنابراین 1404 نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید