آیا نمایندگان در خارج از کشور خانه خریده اند؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۱۷
    کد خبر :414350

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درباره نقش این هیات در رسیدگی به ادعای رانت‌خواری برخی نمایندگان گفت: هنوز رسیدگی به ادعاهای مطرح شده در جلسه استیضاح ربیعی ادامه دارد.

«باج‌خواهی و باج‌دهی بین بعضی نمایندگان و وزرا رایج بود.» این جمله را کمال الدین پیرموذن از نمایندگان مجلس نهم می گوید او ادامه می‌دهد: «شخصی خانه‌ی ۲۰۰ میلیونی داشت و حالا مثل بعضی از نماینده‌ها در خارج از کشور هم خانه خریده –این شنیده‌ی من موثق است- معلوم است که با پول رانت و ویژه‌خواری‌ها و یا اخذ پول غیر شرعی و غیرقانونی چنین ارتقایی در وضعیت اقتصادی‌اش پیدا کرده است» این صحبت ها اولین بار نیست که شنیده می شود اما سوال انجاست که نقش سازو کارهای نظارتی مانند هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چیست؟

در همین راستا محمدجواد جمالی نوبندگانی به خبرآنلاین گفت: لازم است پیش از هرچیز به یک نکته ای اشاره کنم و آن اینکه ما به عنوان نمایندگان مجلس چه ادوار و چه فعلی، باید صحبت‌هایمان مستدل باشد چراکه ما با این صحبتها می توانیم کشور را به بی اعتمادی بکشانیم لذا اول باید از ایشان بپرسم که این صحبت ها را چرا همان زمان که در مجلس حضور داشتید مطرح نکردید و امروز عنوان می کند؟ نکته دیگر این است که بسیاری از نمایندگان درآمدهای بیشتری داشتند مثلا کسی که جراح قلب یا زیبایی است درآمد بالایی دارد و نباید هر توانایی مالی را به پای رانت گذاشت؛ اما این را هم نمی توانیم کتمان کنیم که هیچ تخلفاتی وجود ندارد به هر حال 290 نماینده وجود دارد که در بین آنها می تواند افرادی وجود داشته باشد که از رانت استفاده می کنند کما اینکه در دیگر قوا هم چنین افرادی وجود دارند.

او ادامه داد: ما به عنوان هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید ابتدا گزارشی دریافت کنیم تا بتوانیم ورود کنیم. مواردی بوده است که برخی عنوان کرده اند مثلا فلان نماینده اعمال نفوذ کرده است تا فلان پروژه به نزدیکانش سپرده شود ما اینها را بررسی کرده ایم و تا کنون به موردی دست پیدا نکرده ایم و تا کنون مسائلی که مطرح شده است محلی از اعراب نداشته است. اما هر موردی که به ما گزارش شود چه از سوی شخصیت های حقیقی و چه از سوی شخصیت های قضایی و هیات رئیسه مجلس قطعا به این موارد رسیدگی می کنیم تا امروز مواردی هم گزارش شده است اما هیچ کدام به یک نتیجه مثبتی نرسید.

جمالی در پاسخ به این سوال که رئیس فراکسیون شفاف‌سازی هم مواردی از رشوه گرفتن نمایندگان در جریان تحقیق و تفحص از شهرداری مطرح کرد دراین خصوص نظر شما چیست؟ گفت: در این رابطه گفتند برخی کارت هدیه گرفتند اما وقتی ما این موضوع را پیگیری کردیم دیدیم اولا همه‌گیر نبوده است و در ثانی کارت هدیه چند صد هزارتومانی که نمی تواند رشوه باشد.

او در پاسخ به این سوال که کارت هدیه چندصد هزارتومانی رشوه نیست اما تراکم چند میلیاردی قطعا یک رانت محسوب می شود گفت: در همین زمینه نیز ما از نماینده ای که آن را مطرح کرده بود خواستیم که به هیات نظارت بیاید و در این رابطه اگر مدارکی دارند در اختیار ما بگذارند تا موضوع را پیگیری کنیم؛ هنوز مدارکی به دست ما نرسیده است.

او ادامه داد: مواردی هم داشتیم که می گفتند وزیر یک وزارتخانه ای برای آنکه وزیر بماند به نماینده ای وعده داده است که از شما در هیات مدیره چندین شرکت استفاده می کنیم وقتی از او در این رابطه سوال می کنیم می گوید من همچین حرفی نزده‌ام اگر راست می گویند فایل صوتی ارائه بدهند. بنابراین ما تمام مواردی که مطرح می شود را پیگیری می کنیم و تا به امروز فکر می کنم اغلب این‌ها تا حدودی فضاسازی باشد. من نمی خواهم از اساس کتمان کنم اما تا امروز مواردی که گزارش شده است فاقد استدلال و مدرک بوده است. اما اگر هم به موردی برسیم قطعا برخورد می کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا در بررسی ها شده است به موردی برسید که تخلف مالی مسجل شده است گفت: بله ما در مواردی هم تذکر کتبی دادیم و هم شفاهی و در برخی موارد هم پرونده را به دستگاه قضایی ارجاع دادیم.

جمالی درپاسخ به این سوال که مصداق محتوایی موارد گزارش شده چه چیزی بوده است گفت: واقعیت آن است که بالای 95 درصد مواردی که از سایر قوا یا نهادهای دیگر و حتی نمایندگان به ما گزارش می شود درباره اظهار نظرهاست. یعنی اینکه فلان نماینده در مصاحبه یا توئیتر خود فلان اظهار نظر را داشته است و نزدیک به دو الی سه درصد است که شکایت می شود که فردی اعمال نفوذ کرده است.

او با اشاره به جلسه استیضاح علی ربیعی و موضوعاتی که در آن جلسه مطرح شد گفت: ما هنوز در هیات نظارت مشغول بررسی آن ادعاها هستیم و هنوز شهود را به هیات نظارت دعوت می کنیم که صحت و سقم ادعا را مشخص کنیم حتی شهود از شهرستان آوردیم در کنار نماینده‌ای که در مجلس در آن جلسه ادعاهایی کرده بود درباره کمک‌ها و وعده ها به نمایندگان برای رای آوردن وزیر. ما این موارد را رها نکرده ایم و رسیدگی می کنیم.

او درباره نتیجه رسیدگی به ادعاهای مطرح شدن در جریان استیضاح ربیعی گفت: ما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیدیم چون ماجرا وسعت زیادی داشت و اگر یادتان باشد بیش از 7 نماینده اظهار نظر کردند؛ چندین نفر هم فارغ از نمایندگان از جمله وزیر کار اظهارات متفاوتی داشتند بنابراین هنوز نیاز به زمان داریم.

جمالی در پاسخ به سوال دیگری درباره خرید خانه در خارج از کشور از سوی برخی نمایندگان گفت: این نماینده محترم ادوار که چنین بحثی را مطرح کرده است بهتر است گزارشی به هیات نظارت ارائه کند تا به آن رسیدگی کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید