درآمد صادرات ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز معادل صادرات یک میلیون بشکه نفت است

    کد خبر :414177

یک کارشناس انرژی گفت: اگر ایران تنها حدود یک چهارم حجم گاز مصرفی در داخل کشور در روز‌های زمستانی را با قرارداد‌های بلندمدت به این کشور‌ها صادر نماید درآمدی معادل با صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به دست خواهد آورد.

به گزارش دانشجو، صابر جهانداری کارشناس انرژی با حضور در برنامه تلویزیونی «پایش» ضمن اشاره به اهمیت‌ گاز در آینده، انرژی دنیا گفت: در حال حاضر ایران با قرارداشتن در رتبه دوم کشورهای دارای ذخایر گاز دنیا لیکن جایگاه ۱۳ام را در بین صادرکنندگان این منبع انرژی به خود اختصاص داده است که حاکی از ظرفیت های موجود برای پیشرفت کشور در این عرصه است.

جهانداری با اشاره به تفاوت های ماهوی بازار نفت و گاز و دشواری جایگزینی گاز بر خلاف نفت و بلندمدت بودن قراردادها و گره خوردن آن با امنیت انرژی کشور هدف، به بررسی علل تحریم ناپذیری صادرات گاز پرداخت.

وی با تاکید بر مسئله صادرات گاز به عنوان یک اولویت در شرایط فعلی ادامه داد: با توجه به ساده بودن ترکیب شیمیایی گاز در مقایسه با ترکیب شیمیایی نفت، امکان ایجاد ارزش افزوده از گاز طبیعی نسبت به نفت بسیار کمتر بوده و خام فروشی در صادرات گاز طبیعی معنا نداشته و برای کشور ضرری ایجاد نمی کند؛ در حالی که خام فروشی نفت باعث از بین رفتن ظرفیتهای پالایش و پتروشیمی داخلی و از دست دادن ارزش افزوده نفت می‌شود.

جهانداری در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون به صادرات گاز توجهی نشده است گفت: صادرات نفت بسیار راحت‌تر بوده و درآمدهای کشور تکیه زیادی بر صادرات آن داشته است و شاید به همین خاطر با توجه بیشتری روبه رو شده است؛ در حالی که صادرات گاز چون به امنیت انرژی کشورها مربوط است، صادرات آن درهم تنیده با مسائل سیاسی است و با عزم جدی مسئولان کشور میسر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت بزرگ کشورهای منطقه از جمله هند و پاکستان و ترکیه و عراق و … با جمعیت ۱.۵ میلیارد نفر برای صادرات گاز به این نکته اشاره کرد که اگر ایران تنها حدود یک چهارم حجم گاز مصرفی در داخل کشور در روزهای زمستانی، یعنی 300 میلیون متر مکعب گاز را با قراردادهای بلندمدت به این کشورها صادر نماید درآمدی معادل با صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به دست خواهد آورد.

این کارشناس انرژی در پایان با اشاره به مغفول ماندن صادرات گاز به عنوان یک ظرفیت تحریم ناپذیر و پایدار اقتصادی، راهکارهایی برای ایفای نقش جدی‌تر در حوزه صادرات گاز اظهار کرد: ابتدا با برداشتن پراکندگی‌های ساختاری موجود در تصمیم‌گیری و اجرا در حوزه صادرات گاز، کشور نیازمند منسجم کردن ساختار مدیریتی در این‌حوزه است و سپس مسئولین کشور می‌بایست به کمک دیپلماسی قوی سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه، کشورهای بیشتری را به جمع تجارت‌کنندگان گاز با ایران اضافه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید