غرب مدتهاست به عربستان مجوز کشتار داده است

    کد خبر :413926

توکل کرمان با ستایش خشم جامعه بین‌المللی از قتل جمال خاشقجی تاکید کرد که این واکنش عمیقا با سیاست فروش تسلیحاتی کشورهای غربی به ریاض ناسازگار است؛ اقدامی که مستقیما به عربستان اجازه می‌دهد تا در سراسر منطقه قتل‌عام به راه بیندازد.

به گزارش ایسنا، توکل کرمان، فعال و برنده یمنی نوبل صلح در یادداشتی برای نیوزویک نوشت: “دوم اکتبر ۲۰۱۸ جمال خاشقجی، دوستم، نویسنده و روزنامه‌نگار واشنگتن پست وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و هرگز دوباره دیده نشد. در چند هفته پس از آن، داستان‌سرایی رسمی عربستان به طور چشمگیری تغییر کرده است؛ از تکذیب کامل هرگونه مشارکت در قتل خاشقجی تا اذعان سعود المعجب، دادستان کل مبنی بر قتل خاشقجی درون کنسولگری با قصد قبلی.

تردیدی در همدستی مقام‌های عربستانی در کشتار وحشیانه جمال خاشقجی وجود ندارد. قتل عامدانه او، در خاک یک کشور خارجی، آشکارا گستاخی عربستان سعودی در سوء استفاده از قدرت، فراتر از مرزهایشان را فاش می‌کند. اما چیز جدیدی درباره نادیده گرفتن آشکار حقوق بشر و هنجارهای اساسی بین‌المللی از سوی عربستان وجود ندارد.

از مه امسال، بیش از ده‌ها فعال سرشناس حقوق زنان به دست مقام‌های سعودی بازداشت شدند. اکثر این زنان بابت کمپین برای حق رانندگی زنان که نهایتا ماه ژوئن اعطا شد، به طور خودسرانه بازداشت شدند و همچنان در انفرادی به سر می‌برند. یکی از آنان اسراء الغمغام، قرار بود ۲۸ اکتبر در دادگاه ضد تروریسم مخفی این کشور محاکمه شود و اکنون به اتهام اعتراض غیر خشن با حکم احتمالی مرگ روبروست. تعداد دیگری از روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و فعالان دیجیتال، روشنفکران، اقتصاددان‌ها و روحانیون میانه‌رو با سرنوشت مشابهی روبرو هستند.

قتل خاشقجی تنها نوک کوه یخ عظیم و یادآور دردناک این است که جهان چشمانش را روی جرایم عربستان بسته است، آن هم به بهای جان میلیون‌ها انسان بیگناه.

مردم یمن تمام اینها را به خوبی درک می‌کند. امروز در یمن ۱۳ میلیون تن با قحطی روبرو هستند و به گفته سازمان ملل این احتمال وجود دارد که تبدیل به “وخیم‌ترین قحطی در جهان در ۱۰۰ سال گذشته” شود. میلیون‌ها یمنی در جنگی به رهبری ائتلاف سعودی گیر افتاده‌اند و ۲۲ میلیون تن شامل ۱۱.۳ میلیون کودک، نیازمند دریافت کمک‌های فوری هستند. یک گزارش کارشناسی سازمان ملل به تاریخ ۲۸ اوت ۲۰۱۸ به جرایم جنگی احمتمالی سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن اشاره دارد. حملات ائتلاف بیشترین تلفات غیرنظامیان را به وجود آورده است زیرا منازل مردم، بازارها، مراسم‌های عروسی، قایق‌های غیرنظامیان و حتی مراکز درمانی را هدف می‌گیرد.

تسلیحاتی که برای بمباران خانواده‌های یمنی استفاده می‌شود مستقیما از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و کانادا تامین می‌شود و سایر متحدان بین‌المللی حمایت لجستیکی از ائتلاف سعودی دارند. در نهم اوت ۲۰۱۸، ۴۰ پسر بچه شش تا ۱۱ ساله با بمبی که ایالات متحده آمریکا به ریاض فروخته بود، کشته شدند و عربستان همچنان بزرگترین مشتری صنایع تسلیحاتی آمریکا و انگلیس است.

خشم جامعه بین‌المللی از قتل جمال خاشقجی ستودنی است، اما با این حال عمیقا با سیاست فروش تسلیحاتی آن ناسازگار است چرا که مستقیما اجازه قتل‌عام در سراسر منطقه را به عربستان می‌دهد.

‌آلمان تنها کشور غربی است که موقتا فروش تسلیحاتی را پس از قتل خاشقجی به حالت تعلیق درآورده است. و درحالیکه چندین کشور درباره احتمال توقف چنین فروش‌هایی صحبت کرده‌اند، اقدام چندانی تاکنون صورت نگرفته است.

طی هفته گذشته، آمریکا، کانادا و انگلیس خواستار پایان جنگ یمن شدند. اما صلح به یمن نخواهد آمد، مگر اینکه این کشورها تامین تسلیحاتی که موجب شعله‌ گرفتن این درگیری می‌شود را متوقف کنند.

از آنجایی که آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا و سایر کشورهای غربی مهم اصلی‌ترین تامین‌کننده تسلیحاتی ریاض هستند، موقعیت ویژه‌ای برای توقف حملات علیه میلیون‌ها غیرنظامی بیگناه در یمن دارند و می‌توانند خواستار آزادی فعالان زندانی در عربستان از جمله فعالان حقوق زنان شوند.

اکنون، انفعال به معنای شکست مردم یمن است که هر روز در خطر زجر عربستان سعودی زندگی می‌کنند. این همچنین پیام روشنی به رهبری عربستان و همچنین سایر رژیم‌های مستبد است که می‌توانند با خشونت صدای مخالفان را بدون هیچگونه تبعاتی خاموش کنند.

عصبانیت بابت قتل خاشقجی باید با اقدام فوری و تاثیرگذار همراه شود: تحقیقات مستقل و معتبری درباره قتل خاشقجی انجام شود و عاملان این حمله مسوول دانسته شوند و هرگونه فروش تسلیحاتی به عربستان متوقف شود. بهترین راه ادای احترام به آزادی و عدالت خاشقجی، تضمین این است که خشونتی که او متحمل شده است، دوباره صورت نمی‌گیرد. اقدام تنها چیزی است که او از ما می‌خواهد.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید