انتقاد از بدقولی شهرداری و عملکرد شورای شهر در حوزه اعتیاد

    کد خبر :413411

مدیرعامل مؤسسه دانش اعتیاد و روان‌شناسی ایرسا با بیان اینکه در سطح شهر تهران نزدیک به ۱۵ هزار معتاد خیابانی داریم، گفت: آیا شورای شهر برنامه کلانی برای این معتادان داشته یا موضوع اعتیاد برای شورایی‌ها به اندازه کافی مهم بوده است؟.

سعید صفاتیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دغدغه‌ها و نگرانی‌های کارشناسان حوزه اعتیاد درباره وضعیت معتادان در شهر تهران افزود: سال گذشته، حدود یک ماه پیش از این که موضوع انتخابات شورای شهر مطرح شود، از آقای دکتر عارف در مجلس وقت گرفتم و دغدغه خودم را به عنوان یک کارشناس در حوزه اعتیاد مطرح کردم. موضوع صحبت با آقای عارف این بود که با توجه به وضعیت تهران و مشکل معتادان خیابانی، نسبت به انتخاب کاندیداهای شورای شهر توجه ویژه‌ای شود.

وی ادامه داد: در جلسه مذکور نظر آقای عارف این بود که اعتیاد یکی از اولویت‌های اساسی در حوزه آسیب‌های اجتماعی خواهد بود و گفته شد که اگر در تهران چند موضوع مهم مثل ترافیک داشته باشیم، یکی از این موضوعات قطعا موضوع معتادان خواهد بود و حتما فکری خواهیم کرد تا نیروهایی متخصصی را درباره این موضوعات در شورای شهر تهران داشته باشیم. سپس جلسه‌ای نیز با آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران داشتیم و متوجه شدیم ایشان هم همین دغدغه را دارند.

صفاتیان با بیان اینکه دغدغه ما به عنوان کسانیکه در حوزه اعتیاد کار می‌کنند این بود که این موضوعات را به اعضای شورای شهر انتقال دهیم، اظهار کرد: در حال حاضر شورای شهر تهران ۲۱ عضو دارد که پنج نفر در حوزه اجتماعی و یک نفر در حوزه بهداشت مشغول به فعالیت هستند. مساله‌ای که وجود دارد این است که هیچکدام از افراد که در حوزه اجتماعی فعال هستند با حوزه اعتیاد و مختصات ویژه‌ آن آشنایی ندارند، چراکه این افراد نه مدیران اجرایی بودند و نه تخصص خاصی در این مورد داشتند.

وی نسبت به وظایف اعضای کمیسیون بهداشت شورای شهر در مورد وضعیت سلامت معتادان و درمان آنها نیز انتقاداتی را مطرح کرد و گفت: با توجه به آمار بالای شیوع اعتیاد، در صورتی که حوزه‌های بهداشت را به قسمت‌های مختلف تفکیک کنیم برای مردم و مسئولین شهر، توجه به بهداشت محیط مهم‌تر است یا بهداشت حوزه اعتیاد و درمان معتادان؟ این درحالیست که نماینده‌ای که در حوزه بهداشت مشغول به فعالیت شده، در رشته «بهداشت محیط» تحصیل کرده است.

صفاتیان با اشاره به اینکه در حوزه وظایف کمیسیون بهداشت شورای شهر تنها به موضوع بهداشت محیط توجه شده است، تصریح کرد: شورای شهر جایی برای کار اجرایی و عملیاتی است. قانون اساسی در مورد وظایف شورای شهر می‌گوید که یکی از وظایف شورا بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی و … است. همچنین شورای شهر باید در مورد این مسائل پیشنهادات اجرایی و راه‌حل‌های کاربردی بدهد، اما سوالی باید از اعضای شورای شهر در حوزه اجتماعی و بهداشت که مستقیما با حوزه اعتیاد مرتبط هستند پرسید که آیا واقعا کمبودها را دیده‌اند؟

وی با بیان اینکه وظیفه بعدی شورای شهر این است که با مسئولین سایر دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف برای حل مشکلات شهر همکاری کنند، افزود: آیا اعضای شورای شهر برنامه‌ریزی در مورد مشارکت سازمان‌های مردم نهاد اعتیاد داشته‌اند؟ زمانیکه با اعضای این سازمان‌ها صحبت می‌کنیم بسیاری از آنها گله‌‍ مندند که ارتباط مستقیم با این حوزه و شورای شهر تهران ندارند.

مدیرعامل مؤسسه دانش اعتیاد و روان‌شناسی ایرسا با بیان اینکه همه این مفاد در قانونی که مجلس برای شورای شهر تعیین کرده است نیز وجود دارد، ادامه داد: سوال این است که آیا تاکنون برای شورای شهر تهران «اعتیاد» یک اولویت بوده است؟ چه طور در جلساتی که با مقام معظم رهبری گذاشته می‌شود و در آن سران قوا، وزرا و کارشناسان ارشد کشور حضور دارند، گزارش‌های دستگاه‌ها نشان می‌دهد که در حوزه آسیب های اجتماعی اولین اولویت اعتیاد است اما ما هنوز هم از شورای شهر تهران برنامه کلانی درحوزه ساماندهی معتادان خیابانی ندیده‌ایم؟ تنها چیزی که دیدیم چند مصاحبه بوده که در آنها حتی گفته شده بود شورا نباید در این حوزه وارد شود.

صفاتیان با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه که سال گذشته در مجلس به تصویب رسید، برای اولین بار برای شهرداری در مورد اعتیاد وظایف مستقیمی دیده شد، اظهار کرد: در ماده ۸۹ سه بند درباره حوزه اعتیاد دارد که دریکی از بندها گفته شده از طریق وزارت کار و رفاه اجتماعی و با همکاری شهرداری نسبت به بهره برداری و تکمیل مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر و بی‌خانمان و راه اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان اقداماتی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه بخشی از وظایف شهرداری تهران نیز مربوط به ساماندهی معتادان و کارتن خواب‌ها در سطح شهر است، تصریح کرد: در سطح شهر تهران نزدیک به ۱۵ هزار معتاد خیابانی داریم. آیا شورای شهر برنامه کلانی برای آنها داشته یا برایش موضوع اعتیاد به اندازه کافی مهم بوده است؟ شاید دوستان در شورای شهر بگویند کارهای زیادی انجام داده‌اند که اعلام نشده است. خوب است شورای شهر که با رای میلیونی مردم تهران وارد کار شده در مورد عملکرد خود شفافیت داشته باشد تا باعث بی اعتمادی مردم نشود. اگر مشکلاتی هم بر سر راهشان وجود دارد باید مطرح شود چراکه انتظار از شورای شهر در این موارد بسیار بالا است.

این کارشناس حوزه اعتیاد با انتقاد از عملکرد شهرداری در قبال سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه اعتیاد و برنامه‌های کاهش آسیب برای معتادان خیابانی، گفت: شهرداری نسبت به بودجه پرداختی در طرح‌های مشترک با سازمان‌های مردم نهاد بدقولی می‌کند. کسی که یک سازمان مردم نهاد دارد، پیمانکار اقتصادی نیست که فرد قدرتمندی باشد، درحالیکه بودجه مربوط به قراردادهای شهرداری دیر پرداخت شده و به آنها فشار وارد می‌شود.

صفاتیان افزود: شهرداری تهران با توجه به وظایف قانونی خود در همکاری با سیستم قضایی و نیروی انتظامی باید مراکزی را برای این معتادان تاسیس کند همچنین در تهیه لوازم بهداشتی، لباس و محل نگهداری برای آنها باید آمادگی داشته باشد و بتواند با نگاهی تخصصی، سیستم بهداشتی و درمانی شامل استفاده از درمان نگهدارنده و بهره‌مندی از روانشناس و مددکار را برای معتادان فراهم کند. از جمله وظایف اعضای شورای شهر این است که این برنامه‌ها را طراحی کنند و از سازمان‌ها مطالبه گر باشد. این درحالیست که آنها نه مطالبه گرند و نه وظایف خودشان را انجام می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید