شهردار جدید تهران یا کارگزارانی است یا اتحاد ملتی!

    کد خبر :41319

پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از اواسط مرداد ماه تقریبا حدود یک ماه و نیم دیگر کار خود را آغاز خواهند کرد و 21 عضو جدید که اتفاقا همگی اصلاح طلب هستند، از این تاریخ به بعد در ساختمان خیابان بهشت گردهم خواهند آمد تا سازو کار و سیستم مدیریت شهری را که 12 سال در اختیار عمدتا اصولگرایان بوده است را در دست گرفته و تغییرات مورد نظر خود را پیرامون این مساله اعمال کنند که به طور حتم مهمترین تصمیم آنان انتخاب شهردار جدید پایتخت خواهد بود.

یک ماه از برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌گذرد و تا به امروز اعضای منتخب شورای پنجم تهران به گواه آنچه خودشان اعلام کرده اند، ۸ جلسه را به‌صورت غیررسمی و بدون حضور خبرنگاران برگزار کرد‌ه‌اند. آنچه که از برآیند جلسات منتخبان جدید شورای شهر تهران می توان عنوان کرد این است که آنان شاید مشخصه‌های عمومی شهردار آینده تهران و فرآیند انتخاب شهردار را تعیین کرده اند.

بالاخره شهردار جدید تهران می‌تواند از اعضای شورای شهر باشد یا نه؟!

«مرتضی الویری»، رئیس سنی منتخبان شورای شهر تهران با اشاره به تعیین 16 بند برای انتخاب شهردار تهران از سوی اعضای شورای شهر، در مورد حذف بند ۱۶ مشخصه‌های عمومی شهردار، مبنی برمنع انتخاب شهردار از میان اعضای شورای شهر که با انتقادات فراوانی مواجه شد، گفت: حذف بند ۱۶ به نفع و یا بر علیه هیچ نامزدی نبود، اما اعتقاد داشتیم که جای این بند در میان شاخصه‌های عمومی شهردار آینده تهران نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حذف بند ۱۶ تناقضی با میثاق‌نامه‌ای که به امضای اعضای شورای پنجم پیش از نهایی شدن لیست امید رسید، دارد یا خیر گفت: اگر فردی می‌خواهد از شورا به شهرداری برود دو قفل را باید باز کند؛ در مرحله اول باید رای کافی برای شهردار شدن داشته باشد و در مرحله دوم باید نظر شورا را برای استعفا جلب کند. در نتیجه اگر کسی از اعضای شورای شهر بخواهد شهردار تهران شود باید این دو قفل را باز کند.

البته «زهرا نژاد بهرام» یکی از اعضای منتخب شورای شهر تهران برای دوره پنج امروز گفته که «با توافق امروز اعضای شورای پنجم شهر تهران کسی از شورا خارج نخواهند شد. با این تصمیم انتخاب یکی از اعضا به عنوان شهردار منتفی است.» اصلاح طلبان با توجه به اینکه تمامی اعضای علی البدل شورا متشکل از اصولگرایان و اعضای لیست خدمت است، نمی خواهند با خروج یک عضو اصلاح طلب شورا، حتی یک اصولگرا با جمع آنان اضافه شود.

نحوه انتخاب شهردار جدید پایتخت

بر اساس آنچه اعلام شده، اصلاح طلبان شورای پنجم مقرر کرده اند تا ۳۱ خرداد ماه هر کدام از اعضا سه نفر را به عنوان نامزد به شورای شهر معرفی کنند. هر نامزد برای آنکه وارد مرحله بعد شود باید حداقل رای ۵ نفر از اعضا را داشته باشد. این رای گیری تا اوایل تیرماه ادامه خواهد یافت و لیست مرحله دوم تا ۳ تیر مشخص می‌شود.

همچنین قرار است در مرحله بعد اعضای شورای شهر به یک لیست ۵ نفره برسند و این ۵ نفرموظفند تا چهارم تیرماه تفاهم نامه یا میثاق‌نامه‌ای را که توسط اعضای شورا تنظیم شده، امضا کنند. نامزدها تا ۲۰ تیرماه فرصت دارند برنامه و کادر پیشنهادی خود را برای شهرداری تهران ارائه دهند. این برنامه‌ها به مدت یک هفته توسط نامزدها در جلسه شورای شهرمطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ۲۸ تیرماه رای گیری خواهد شد و تعداد نامزدها از ۵ نفر به دو نفر می‌رسد و از بین این دو نفر؛ گزینه نهایی شهرداری برگزیده شود؛ هرچند که هر دوی این افراد در اولین جلسه شورای شهر جدید حضور خواهند یافت و برنامه های خود را برای رأی گیری نهایی اعضاء اعلام خواهند کرد.

همچنین یکی دیگر از منتخبان شورای شهر تهران برای دوره پنجم یعنی «زهرا صدر اعظم نوری» نیز گفته است که تا هفته آینده کاندیداهای شهرداری تهران مشخص خواهند شد و طی یک فرآیند برنامه های خود را ارائه می دهند تا نظر 21 نفر از اعضای شورای پنجم را جلب کنند.

گزینه‌های شهرداری پیش از رأی گیری مشخص شدند!

علیرغم سخنان اعضای منتخب شورای شهر تهران در این خصوص که 5 کاندیدای اولیه شهرداری تهران هفته آینده مشخص خواهند شد، اما «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در فاصله یک هفته مانده به زمان اعلام شده از سوی شورای شهر جدید از گزینه های نهایی شهرداری تهران رونمایی کرده و گفته که «آقایان نجفی، حجتی، بی‌طرف و حتی خود بنده برای شهرداری تهران مطرح شده‌ایم و آقای محسن هاشمی هم در کنار این اسامی مطرح است.»

مرعشی حتی فراتر از این مساله تکلیف 3 تن از 5 کاندیدا را به طور تلویحی مشخص کرده و به نوعی گفته که احتمال شهردار شدن افرادی نظیر «محسن هاشمی رفسنجانی، محمود حجتی و محمد علی نجفی» به دلایل گوناگون بعید است و احتمالا طبق آنچه بیان کرده انتخاب از بین دو نفر یعنی خودش و حبیب الله بیطرف انجام خواهد شد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی که 3 گزینه در بین گزینه هایی نهایی شهرداری تهران دارد، درباره احتمال شهردار شدن «محسن هاشمی» اظهار کرده که: ایشان نیز مثل بقیه منتخبین میثاق نامه را امضا کرده است. خوشبختانه در مورد شهرداری تهران، با همه دوستان مان در جبهه اصلاحات و با منتخبان مردم در شورای شهر، توافق داریم که این موضوع باید یک موضوع اجماعی باشد و باید به توافق همگانی برسیم. این هم بستگی دارد به اینکه ببینیم دوستان ما چه کسانی را پیشنهاد می‌کنند. دوستان در شورا هنوز به مرحله مصداق نرسیده‌اند و مشغول تدوین ساز و کارها هستند.

مرعشی تکلیف 3 گزینه شهرداری را مشخص کرد

مرعشی با بیان اینکه تاکنون هیچ بحــث مصداقی برای شهردار در شورای شهر مطرح نشــده و در خارج از شورای شهر در بین اصلاح‌طلبان و گروه‌های مختلف رایزنی می‌کنند و افرادی مطرح شــده‌اند، یادآوری کرده که «مثلا افرادی مثل آقایان دکتر نجفی، حجتی، بی‌طرف و حتی خود بنده مطرح شده‌ایم و آقای محسن هاشمی هم در کنار این اسامی مطرح است. این اسامی در برخی محافل سیاســی مطرح شدند ولی هنوز اینها در مرحله ابتدایی بحث است و وارد مطالعات کامل نشده‌اند.»

سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه فرض اولیه این اســت دوستانی خارج از شورا برای این کار کاندیدا شوند، عنوان کرده که گزینه محسن هاشمی در صورتی جدی می‌شود که از دوستان خارج از شورا و شخصیت‌های شناخته شده مطرح و ملی، کســی قبول نکند شهردار شود و یا در دولت مسئولیت‌هایی داشته باشند و حاضر نشوند به شهرداری بروند. مثلا اگر دولت برنامه‌ای برای آقای نجفی داشته باشد و بخواهد ایشان را به سازمان برنامه بفرستد همه ما ترجیح می‌دهیم ایشان به سازمان برنامه و بودجه بروند.

وی افزوده که اگر رفتن ایشان به سازمان برنامه و بودجه منتفی شود آقای نجفی برای شهرداری آمادگی دارند. آقای حجتی هم ترجیح‌شان این نیست که الزاماً در دولت باشند یعنی اگر دولت ایشان را آزاد کند، این امکان وجود دارد که به شهرداری بروند. آنچه برای ما مهم اســت این است که حتماً شهرداری با کارآیی بالا انتخاب شود تا بتواند 4 سال دیگر شهر را به خوبی اداره کند. مسئله کارآمدی و داشتن برنامه برای ما خیلی اهمیت دارد.

مرعشی تصریح کرد: آقای هاشمی اعلام کردند که به هیچ‌وجه خارج از آن میثاق‌نامه عمل نخواهند کرد اما اگر کســانی که میثاق‌نامه را تهیه کردند و بر آن تاکید داشــتند و دارند، خودشان به این جمع‌بندی برسند که باید این اتفاق بیافتد و از ایشان بخواهند که به شــهرداری برود در این صورت وی هم می‌پذیرد و مشکلی هم وجود ندارد اما الان خود ایشان داوطلب ابتدایی برای این کار نیست.

نجفی: پیشنهاد شهرداری بشود روی آن فکر می‌کنم

«محمدعلی نجفی» دیگر عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی که اکنون مشاور رئیس جمهور است، از قرار گرفتن نامش در در بین کاندیداهای شهرداری تهران خبر داده و گفته که « صحبت جدی برای شهردار شدن من برای تهران نشده است اما اگر پیشنهاد شود روی آن فکر می‌کنم.»

وی یادآور شده است که البته بین اعضای شورای شهر وقتی صحبت از کاندیداها بوده نام بنده نیز مطرح شده، اما صحبت جدی نشده است.

اگرچه حزب کارگزاران سازندگی، حزب اتحاد ملت، حزب اعتماد ملی، حزب ندای ایرانیان، بنیاد باران، حزب همبستگی ایران، مجمع زنان اصلاح طلب، حزب اسلامی کار، انجمن اسلامی معلمان و … احزاب اصلاح طلبی هستند که نمایندگانی در بین اعضای منتخب شورای شهر تهران برای دوره پنجم دارند، اما به نظر می رسد بازیگری و صحنه گردانی اصلی در شورای شهر جدید تهران در اختیار احزاب کارگزاران و اتحاد ملت خواهد بود که اتفاقا بیشترین نمایندگان را هم در این جمع دارند.

اینکه 3 نفر از اعضای ارشد کارگزاران سازندگی در بین گزینه های نهایی شهرداری تهران قرار گرفته اند و یک هفته پیش از زمان اعلام شده برای تعیین 5 گزینه نهایی اسامی این افراد توسط سخنگوی حزب کارگزاران اعلام می شود، نشان می دهد که شاید پیش از تصمیم گیری اعضای منتخب، تصمیمات نهایی در جای دیگری اتخاذ می شود و حتی فراتر از زمان در نظر گرفته شده اسامی گزینه هایی که رأی گیری در خصوص آنها هنوز صورت نگرفته است، نیز اعلام می گردد.

به نظر می رسد با این اوصاف طبق همان حرفی که «حسین مرعشی» گفته باید برای شهرداری تهران منتظر گزینه ای بود که یا نزدیک به حزب کارگزاران است و یا نزدیک به اتحاد ملت. اگر چنین شود باید به همه آنچه در خصوص اینکه قرار است گزینه هایی از سوی اعضاء پیشنهاد شوند و سپس در مورد آنها رأی گیری شودو از 5 گزینه به 2 گزینه رسید و نهایتا شهردار را از این این دو نفر انتخاب کرد، به دید یک گردش کار فرمایشی بین اعضا نگریست و البته انتخاب شهردار غیر سیاسی را به دست فراموشی سپرد؛ اگر شهردار آینده تهران نزدیک به کارگزاران یا اتحاد ملت باشد!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید