پیش‌بینی روزهای بد برای دولت آمریکا

    کد خبر :413157

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت اتفاقات زیادی داشت، از جمله مهمترین آنها این موضع ظریف بود که گفت: اطمینان داریم روزهای بدی در انتظار دولت آمریکا است.

قطعاً مهمترین اتفاق سیاست خارجی ایران در هفته ای که گذشت اعلام آغاز دور جدید تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران بود که جزییات آن توسط وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا در نشستی خبری اعلام رسمی شد و مطابق آن تعدادی از افراد حقیقی و حقوقی، شرکت ها و بانک های مرتبط با ایران مورد تحریم آمریکا قرار گرفتند.

نکته ای که در خصوص تحریم های آمریکا وجود دارد اینکه علی رغم تلاش گسترده آنها در همراهی جامعه جهانی با سیاست های یکجانبه گرایانه خود علیه ایران اما این بار موفق نبودند، اروپا، روسیه، چین، هند و دیگر کشورهای تاثیرگذار در جهان با این اقدام آمریکا علیه ایران مخالفت کردند و آن را غیر قانونی و خلاف مقررات بین المللی دانستند.

سیاست مداران کاخ سفید همچنان بر رویکرد یکجانبه گرایانه خود اصرار می کنند و این منجر به اتخاذ سیاست استقلال گرایانه از سوی کشورهای اروپایی و دیگر قدرت های اقتصادی و منطقه ای از جمله چین و روسیه شده است که دیگر نمی خواهند یک کشور برای همه جهان تصمیم گیری کند.

این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هریک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تامین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می‌کنند، یعنی برهه‌ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

گفتگوی تلفنی ظریف با چهار مقام اروپایی/تعهد مجدد اروپا به اجرای برجام

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته (جمعه ۱۱ آبان) با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان، والستروم وزیر امور خارجه سوئد و هانتر ساموئلسون وزیر امور خارجه دانمارک تلفنی گفتگو کرد.

در این گفتگوها، وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص اقدام آمریکا در اعمال مجدد تحریم های آن کشور و تلاش های اروپا برای مقابله با این اقدامات با مقامات اروپایی رایزنی و تبادل نظر کرد.

موگرینی و وزرای خارجه اروپایی با تاکید چند باره بر تعهد خود به برجام و تلاش برای حفظ کانال های مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز کشورمان، بر اهمیت تعهد وزرای دارایی علاوه بر وزرای خارجه سه کشور اروپایی و سایر اعضا برای اجرایی کردن سازوکار ویژه مالی اروپا تاکید کرده و اعلام کردند، این سازوکار ظرف روزهای آتی رسما ثبت و آغاز به کار خواهد کرد.

سفیر ایران با معاون وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد

مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و ایگور مورگولوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، در ملاقات روز جمعه ۱۱ آبان ماه، ارتباطات سیاسی و اقتصادی تجاری دو کشور را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

در این دیدار که به برنامه ارتباطات آتی دو کشور معطوف بود، سنایی و مورگولوف در خصوص مسائل مرتبط با روابط دوجانبه همچون تمایل طرفین به تعمیق گفتگوهای سیاسی، همکاری های اقتصادی تجاری و گسترش ارتباطات فرهنگی و میان منطقه ای گفتگو کردند.

تحریم‌ و اقدامات یکجانبه اقتصاد جهانی را مختل می‌کند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در هجدهمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه D۸ در ترکیه حضور یافت و سخنرانی کرد.

ایران اجازه نمی‌دهد رژیم ترامپ به اهداف نامشروع خود نایل آید

وزارت امور خارجه طی بیانیه ای در خصوص تحریم های آمریکا نوشت: قویا اطمینان دارد که جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای دوست قادر است با تکیه بر ظرفیت های داخلی و توان بین المللی خویش این چالش را نیز با خرد و تدبیر پشت سر بگذارد و اجازه ندهد رژیم ترامپ که سیاست خارجی آمریکا را از هرگونه اصول تهی کرده است به اهداف نامشروع خود نایل آید.

توافق سر برگزاری دومین همایش همکاری‌های ایران و قفقاز شمالی

مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و «سرگئی ویکتوروویچ چبوتاریف» وزیر امور قفقاز شمالی با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

یکی از موضوعاتی که در این دیدار مورد بحث قرار گرفت، برگزاری دومین کنفرانس همکاری های ایران و قفقاز شمالی بود که اواخر سال جاری در تهران برگزار می شود.

در این ملاقات طرفین با تاکید بر روابط عالی سیاسی دو کشور و روند رو به رشد همه جانبه این روابط، موضوعات مربوط به تسهیل روابط بازرگانی، حل مسائل کریدور شمال جنوب، تبادل استاد و دانشجو، همکاری های استانی، توسعه همکاری های استانی، اجرایی کردن توافقات و تفاهمات، برگزاری همایش ایران شناسی، برگزاری همایش ایران و قفقاز شمالی و کمیسیون مشترک همکاری در تهران با حضور وزیر قفقاز شمالی و سایر زمینه های همکاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ملت ایران باید در مقابل شیطان بزرگ مقاومت کند

«لوئیس فراخان» رهبر مسلمانان آمریکا بعد از ظهر امروز (یکشنبه) در نشستی که به مناسبت سالروز سیزدهم آبان ماه در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: من از آمریکا به ایران آمدم، کشوری که رئیس جمهور آن قصد دارد سخت ترین تحریم هایی که تاکنون در تاریخ سابقه نداشته را علیه شما اعمال کند و چنانچه این تحریم ها اعمال شود، زندگی بسیار سخت تر از چیزی خواهد شد که امروز هست.

رهبر مسلمانان آمریکا افزود: کسانی در دنیا می پرسند چرا ایران باید تا این حد از سوی آمریکا رنج بکشد؟ آیا حقیقت دارد که شما آمریکا را شیطان بزرگ نامیدید؟ اگر اینطور است و به آن اعتقاد دارید، پس جای تعجب نیست که شیطان به جبهه حق آسیب برساند.

وی گفت: فشار تکامل انقلاب اسلامی ایران روی شانه های شما جوانان است و تمام زحمات بزرگان شما به فنا می رود اگر شما این انقلاب را ادامه ندهید.

فراخان بیان کرد: شما باید تلاش کنید در تقابل با اقدامات شیطان که همان آمریکا باشد، کارهای اصلاحی انجام دهید و مقاومت پیشه کنید.

رهبر مسلمانان آمریکا با بیان اینکه در قرآن آمده است که امتحان های سخت لازم است تا حقیقت جا بیافتد، تصریح کرد: اگر به انقلابی که امام خمینی (ره) شروع کردند اعتقاد دارید، پس بدانید که خداوند اجازه نخواهد داد که فشاری بر شما وارد آید که تحمل آن را نداشته باشید و خدا به شما مسئولیتی نخواهد داد بدون آنکه شما را قادر به انجام آن کند.

قاسمی: مقامات بحرینی به رفتار غیرانسانی خود پایان دهند

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صدور حکم حبس ابد از سوی دادگاه تجدید نظر بحرین علیه شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق و دو نفر دیگر از منتقدان بحرینی را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مشی میانه رو و مسالمت جویانه شیخ علی سلمان و مواضع وی در پرهیز از خشونت، افزود: این رای جای هیچ تردیدی برای افکار عمومی و جامعه بین الملل باقی نخواهد گذاشت که دولت بحرین نه تنها به دنبال اصلاح امور نیست بلکه تصمیم به تشدید سرکوب وخیم تر کردن اوضاع دارد.

بهرام قاسمی افزود: مقامات بحرینی به جای اتکاء به سایر دولت ها و خرید گرانبهای امنیت از دیگران ، با کنار گذاشتن رویکرد پلیسی و امنیتی به رفع بحران خود ساخته در کشور از طریق گفتگوی حقیقی و جدی با مخالفان و منتقدان و پاسخ به مطالبات مشروع مردم بپردازند و به رفتار غیر انسانی خود در صدور احکام ظالمانه و اعمال محدودیت علیه مردم پایان دهند.

رد اتهامات و اعلام آمادگی ایران برای همکاری همه جانبه با اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: در پی اقدام اخیر تروریستی در اهواز و اعتراض شدید کشورمان به دانمارک، سوئد، نروژ و هلند، و با توجه به اتهامات اخیر به جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و دانمارک که با دسیسه چینی رژیم صهیونیستی و طراحی سناریوهای ناشیانه صورت گرفت، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه سفرای نروژ و سوئد و کاردار دانمارک در تهران را به وزارت امور خارجه دعوت و ضمن تبیین مواضع کشورمان در ارتباط با حادثه تروریستی اهواز و رد اتهامات رژیم صهیونیستی، بر وظیفه این کشورها در مقابله با تروریسم و غیرقابل قبول بودن پناه دادن به کسانی که رسما مسئولیت عملیات تروریستی اهواز را پذیرفته اند تاکید کرد.

حکم حبس ابد برای شیخ علی سلمان نشانگر حکومت وحشت در بحرین است

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: صدور حکم حبس ابد علیه شیخ علی سلمان دبیرکل میانه روی جمعیت الوفاق نشانگر ادامه حکومت سرکوب و وحشت در بحرین است. امروز جمع کثیری از شیعه و سنی در زندان بزرگی به نام بحرین بسر می برند. راه حل «گفتگو» است و نه «حبس ابد».

آمریکا نمی‌تواند برجام راتضعیف کند/آرزوهای بهتری برای برجام داشتم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز(دوشنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال ۶ نفر از نمایندگان با تسلیت ایام سوگواری اهل بیت(ع)، اظهار داشت: در خصوص تلاش‌ها برای استرداد اموال بابک زنجانی نقش وزارت امور خارجه نقشی حمایتی است و ما موظفیم اقدامات دستگاه های قضایی را پیگیری و درخواست‌های دستگاه های مختلف را دنبال کنیم که این کار را انجام دادیم و درخواستی نبوده که وزارت امور خارجه دنبال نکرده باشد.

وی افزود: برای این کار ده ها ملاقات تنظیم شده اما اینکه برخی می‌گویند اقدامی از سوی وزارت امور خارجه انجام نشده است، دلیلش ضرورت وجود تفاهم نامه معاضدت قضایی است. وزارت امور خارجه اگر تمایل داشته باشد می‌تواند ملاقات های سفرای خود در کشورهای مختلف را اعلام کند. وزارت خارجه مسئول پیگیری و تسهیل است و اقدام با دستگاه های ذیربط قضایی و داخلی است.

ظریف گفت: در خصوص اسنادی که بعد از برجام به امضا رسید، باید بگویم هر سندی که امضا شده در معرض دید عموم در سایت‌ها قرار گرفته است. سندی بعد از برجام امضا نشده است؛ پس از برجام چند توافق برای اجرای برخی موارد فنی برجام در زمینه انرژی هسته ای امضا شده که بر اساس نظر کارشناسان هسته ای و در راستای منافع ملی کشور بوده است.

توصیه‌ به ایرانیان خارج ازکشور/تحریم نتیجه‌ای برای آمریکاندارد

قاسمی ادامه داد: ما تجربه تحریم های سازمان ملل را با همه آسیب هایی که برای کشور داشت را داریم ولی در نهایت دیدید کسانی که تحریم ها را وضع کردند موفق نشدند به اهداف خود در خصوص ایران دست یابند و امروز هم این تحریم ها با مخالفت جهانی مواجه شده و نتیجه ای عاید آمریکا نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تجربه به کرات نشان داده که این تحریم ها صرفا جنگ روانی است و ایران علی رغم همه فشارها و تهدیدات می تواند همکاری های خود را با جهان ادامه دهد و این تحریم ها هم به تاریخ خواهد پیوست و ما از این مرحله هم عبور خواهیم کرد.

قاسمی در خصوص تماس برخی مقامات سعودی با ایران افزود: چنین تماسی را دریافت نکردیم؛ سیاست اصولی ما در قبال همسایگان کماکان ادامه دارد و ما علاقه مند هستیم با همسایه های خود در قالب همزیستی مسالمت آمیز و امنیت طولانی مدت و رفاه مردم منطقه همکاری داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مستثنی کردن هشت کشور از اعمال تحریم ها علیه ایران اظهار داشت: اخبار گوناگونی در این خصوص منتشر شده و می شود ولی قضاوت نهایی در خصوص صحت و اجرایی شدن آنها کمی زود است، اطلاعات ما از قبل نشان می داد که کشورهای بسیاری در تماس با وزارت خزانه داری آن کشور به دنبال یافت راه هایی بودند که بتوانند بخش هایی از همکاری خود با ایران را ادامه دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه آیا توصیه آمریکا به عربستان سعودی مبنی بر پایان دادن به جنگ یمن در مدت زمان مشخص می‌تواند چشم‌انداز مثبتی برای توقف کامل بحران در آن کشور به حساب آید یا صرفاً سیاستی نمایشی از سوی کاخ سفید است؟ گفت: فاجعه یمن به مرحله بسیار حساس و پیچیده‌ای رسیده است و احتمالاً این وضعیت نمی‌تواند ادامه داشته باشد و جامعه جهانی، سازمان ملل و کشورهای مختلف باید برای پایان این فاجعه انسانی، تلاش‌های بیشتری را داشته باشد.

قاسمی ادامه داد: تلاش‌های گسترده جامعه جهانی می‌تواند به عنوان گام نخست برای توقف فاجعه یمن به حساب آید و پس از آن باید گام‌های بعدی در ادامه این مسیر پیگیری شود تا جهان بتواند این لکه‌ی ننگ را از کارنامه خود پاک کند.

وی افزود: تاریخ در آینده، جهان را در خصوص این کشتار وحشیانه و مظلومیت مردم یمن نخواهد بخشید.

ایران آماده کمک و تسهیل در روند صلح در افغانستان است

محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، ظریف با اشاره به اهمیت صلح و ثبات و همچنین تقویت وحدت و همدلی ملی در افغانستان، تاکید کرد: هیچ راهی جز گفتگو و تفاهم ملی وجود ندارد و این روند تنها به افغانستانی‌ها تعلق دارد. از این رو، ما از تلاش های شورای عالی صلح برای نیل به وحدت، همبستگی و تسریع در روند صلح در افغانستان حمایت می کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان مهمترین خطر کنونی در افغانستان را تروریسم و بویژه داعش ذکر کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک و تسهیل در روند صلح در افغانستان است.

بازیگری منفی رژیم صهیونیستی تاثیری بر همکاری ایران و روسیه ندارد​

«الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه که به دستور وی برای ارایه گزارش از نشست چهارجانبه استانبول به تهران سفر کرده است؛ پیش از ظهر امروز(دوشنبه) با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت ‌وگو کرد.

دریابان شمخانی در این ملاقات با اشاره به سه اصل راهبردی و غیر قابل تغییرکه مبنای همکاری های دفاعی-امنیتی و سیاسی ایران و روسیه در بحران سوریه بوده است، اظهار داشت:حمایت از دولت قانونی سوریه و همکاری با این کشور برای مبارزه با تروریسم، حفظ تمامیت ارضی سوریه و فراهم شدن سازوکارهای سیاسی برای تعیین آینده این کشور توسط مردم سوریه، اهدافی است که مجموعه موفقیت های سیاسی و میدانی حاصل شده برمبنای آن شکل گرفته است.

وی تعامل و هماهنگی بسیار مناسب میان ایران، روسیه و سوریه را عامل اصلی ایجاد برتری میدانی ارتش سوریه و اضمحلال طیف دشمنان و مخالفان این کشور و ایجاد شکاف میان آنها عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: ایران و روسیه در چارچوب ائتلاف موجود علاوه بر پیگیری فعال روندهای سیاسی به تقویت نیروهای مسلح سوریه در مبارزه با تروریسم ادامه خواهند داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اقدام شایسته روسیه در استقرار سامانه دفاعی اس ۳۰۰ در سوریه افزود: سطح همکاری و مواضع مشترک ایران و روسیه نشان می دهد، بازیگری منفی رژیم صهیونیستی و اقدامات ایذایی و مذبوحانه آنان تاثیری بر همکاری دو کشور ندارد.

کشورهای جهان به ترامپ اجازه نمی‌دهند که نظم جهانی را تخریب کند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری با اشاره به دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران نوشت که این آمریکا است که منزوی می‌شود نه ایران.

متن پیام ظریف به این شرح است: «امروز، ایالات متحده با بازگرداندن تحریم‌هایی که مردم را هدف قرار می‌دهند، در برابر سازمان ملل و شورای امنیت سرکشی کرد. اما این قلدری آمریکا نتیجه معکوس می‌دهد، نه فقط به‌خاطر آنکه برجام مهم است اما از آن رو که جهان نمی‌تواند به ترامپ و یارانش اجازه دهد که نظم جهانی را تخریب کنند، آمریکا منزوی شده است، نه ایران.»

سفیر برزیل در ایران، با امیر عبداللهیان دیدار کرد

حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل امروز با سفیر برزیل در ایران دیدار و گفت و گو کرد.

ترامپ با قواعد تجاری نمی‌تواند سیاست بین الملل را مدیریت کند

آنتونی اسمیت دستیار ارشد نخست وزیر نیوزیلند با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به تصمیمات نادرست ترامپ و دولت آمریکا در منطقه و جهان و اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها، گفت: سیاست‌های ترامپ بیش از آنکه در حوزه تحریم اثر بگذارد؛ در حوزه تنفر از سیاست‌های کاخ سفید تأثیر گذاشته است. با قواعد تجاری نمی‌توان سیاست بین الملل را مدیریت کرد و آقای ترامپ به ناچار سیاست‌هایش را تغییر خواهد داد.

دستیار ویژه رئیس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی مواضع سیاسی کشورهای اروپایی در عدم حمایت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را قابل تقدیر دانست اما در این باره خواستار اقدامات جدی، سریع و عملی اروپا شد.

وی حمایت عملی اروپا را در مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا، شانس بزرگ برای اروپا و فرصت بزرگتری برای قدرت بخشی یورو دانست.

سفیر ایران در کپنهاگ اخراج نشده است/ردپای موساد در حادثه دانمارک

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با اشاره به ادعای برخی از مقامات دانمارکی در خصوص عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در این کشور و اخراج سفیر ایران در دانمارک، انتساب عملیات ادعایی به جمهوری اسلامی را قویا تکذیب کرد و گفت: به هیچ عنوان اینطور نبوده و سفیر ایران هم از دانمارک اخراج نشده است.

وزیر امور خارجه در ادامه یادآور شد: ما با دولت دانمارک دیدگاه‌های خود را مطرح کردیم و به آنها اذعان داشتیم که پناه دادن به تروریست ها قابل قبول نیست.

ظریف تاکید کرد: طرح چنین ادعاهایی در مورد دخالت ایران در حادثه دانمارک و دستگیری که اخیرا انجام شده ساخته موساد است.

ایران خواستار مقابله جهانی با تحریم های یکجانبه آمریکا شد

غلامعلی خوشرو روز دوشنبه در نامه خود به آنتونیو گوترش با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در ۱۴ آبان ۱۳۹۷ خواستار اقدام دسته جمعی سازمان ملل متحد و اعضای جامعه بین المللی در مقابله با این تحریم ها شد.

وی همچنین اقدام آمریکا را مغایر با مقررات متعدد بین المللی دانست و افزود: «این تحریم ها غیرقانونی و مغایر با اصول شناخته شده مصرح در منشور ملل متحد و مورد پذیرش جامعه بین المللی همچون برابری حاکمیت دولت ها، عدم مداخله در امورداخلی دولت های عضو و آزادی تردد و تجارت بین المللی است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، تحریم های آمریکا در ۱۴ آبان ماه را مغایر رای دیوان بین المللی دادگستری دانست و اظهار کرد: این تحریم ها مسلما باعث بغرنج شدن شرایط حاکم بر دعوای جاری بین طرف ها می شود که دیوان بین المللی دادگستری در رای اخیر خود آمریکا را ملزم کرده از آن خودداری کند.

گفتگوی تلفنی ظریف با همتایان انگلیسی و نروژی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگوهای تلفنی جداگانه با وزیران امور خارجه انگلیس و نروژ در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه و برجام، گفتگو و رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس در این گفتگو ضمن تاکید بر پایبندیِ انگلیس و سایر اعضای برجام به این توافق لزوم اتخاذ و اجرای فوری سازوکارهای ویژه اروپا را برای تدوام همکاریهای اقتصادی با ایران مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه نروژ نیز در این گفتگو ضمن اعلام حمایت از اجرای برجام‌ بر گسترش همکاری های دوجانبه تاکید کرد.

ادعای پلیس دانمارک در خصوص یک شهروند نروژی ایرانی نیز از دیگر محورهای گفتگو بود که طی آن وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر لزوم روشن شدن همه ابعاد موضوع و همکاری همه جانبه ایران با دولت های اروپایی برای روشن شدن حقایق تاکید کرد.

تحولات سوریه و یمن؛ محور گفت وگوی هیات های ایران و روسیه

الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در امور سوریه و سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در محل وزارت امور خارجه با حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه و یمن دیدار و گفت وگو کردند.

در این ملاقات آخرین تحولات سوریه و یمن بررسی و در خصوص مسائل مربوط به تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، وضعیت ادلب، دستور کار دور آتی نشست بین المللی صلح سوریه در آستانه و همچنین تسهیل تلاش های سازمان ملل برای آغاز گفت وگوهای یمنی – یمنی، وضعیت حدیده و راه های بسترسازی روند ایجاد صلح در یمن رایزنی و هماهنگی لازم به عمل آمد.

خواست جدی اروپا عدم دنباله روی از آمریکا است

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در برنامه تیتر امشب پیرامون زوال قدرت آمریکا اظهار داشت: برخورد آمریکایی ها با برجام و ایران نشانه خوبی از افول قدرت آمریکا است. آنها تمام تلاش خود را برای همراهی جامعه بین الملل انجام دادند ولی این اتفاق نیافتاد و قبل از برجام اینطور نبود و این یک موضوع بی سابقه است.

وی گفت: آمریکا با خروج از برجام قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است. آمریکا علی رغم میل جامعه جهانی تمام تلاش خود را به کار بست تا برجام را به شکست بکشاند. آن هیمنه سیاسی آمریکا رو به زوال است. من به یاد ندارم سخنرانی ریس جمهور آمریکا در سازمان ملل توسط رهبران دیگر کشورها به تمسخر گرفته شود.

عراقچی افزود: سازوکار های اقتصادی آمریکا هم دیگر رو به زوال است، اروپا گفته است مکانیسم مالی پولی که برای همکاری با ایران ترتیتب داده شده فقط برای ایران نیست بلکه به دنبال احیای استقلال از دست رفته خود هستند و این خواست جدی اروپایی ها است که دنباله روی آمریکا نباشند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: آمریکا همواره سیطره دلار خود را بر دیگر کشور ها حفظ کرده ولی با فشار بیش از حد به کشورها برای اعمال خواست های خود در حال زوال خود است و آقای ترامپ هم به این روند سرعت داده است. در خصوص موضوع نظامی هم آمریکا رو به افول است؛ شکست های عراق، افغانستان و سوریه نشانه های این زوال نظامی آمریکا است.

ظریف: تحریم کشتی غرق‌شده و بانک تعطیل‌شده نشانه استیصال آمریکاست

محمدجواد ظریف در توییتر نوشت : آمریکا در یک عملیات روانی از سر استیصال برای مفصل کردن فهرست نهادهای تحریم شده ایرانی – که ناخواسته هدف قرار گرفتن مردم عادی ایران را نیز نشان داد – یک بانک که ۶ سال پیش تعطیل شده بود و یک کشتی که سال گذشته غرق و به صورت گسترده ای رسانه ای شد را هدف تحریم های خود قرار داد.

ظریف در انتهای پیام توییتری هشتگ «آمریکا منزوی است» قرار داد.

خزانه داری آمریکا امروز از اضافه کردن نام ۷۰۰ فرد، شرکت، هواپیما و کشتی به فهرست تحریم‌ها علیه ایران خبر داد که ​نام «بانک تات» و کشتی «سانچی» نیز در فهرست تحریم‌ها است.

روزهای بدی در انتظار آمریکاست/ دولت ترامپ پشیمان خواهد شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام جدید آمریکا علیه ایران، در پیامی ویدیویی خطاب به ملت ایران اظهار داشت: دیروز دولت ایالات متحده وعده ای را که شش ماه در مورد آن صحبت و در صحنه تبلیغاتی روی آن مانور می داد سرانجام عملی کرد و تحریم هایی را که هدفش مردم ایران هستند، اجرایی کرد.

ظریف گفت: کاملا مشخص است آنها به دنبال شرکت هایی می گشتند که حتی برخی از آنها منحل شدند اما در لیست تحریمی آمریکا قرار گرفته اند و این نشان دهنده استیصال دولت آمریکاست و امروز دنیا در برابر آمریکا ایستاده است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: به غیر از چند رژیم کوچک و صهیونیستی هیچ کشوری آمادگی این را نداشت که از اقدامات ایالات متحده پیروی کند و ما دیروز در لحن و صحبت وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا این تنهایی و عصبانیت را مشاهده کردیم.

وی افزود: این وظیفه دولت ایران است که اجازه ندهد اقدامات خصمانه ای که علیه ملت ایران و برای جدا کردن مردم از یکدیگر و حاکمیت طراحی شده، عملیاتی شود و این کار را دولت با تمام توان دنبال کرده و خواهد کرد. ما در عرصه دیپلماسی بسیار خوشحال هستیم تمام دنیا برابر آمریکا ایستاده است و با این اقدام آمریکا همراهی نکرده و امیدواریم آثار این مقابله جهانی با آمریکا را در آینده مشاهده کنیم.

اسلاف ترامپ به این نتیجه رسیدند که باید به ایران احترام بگذارند

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان پیامی توئیتری را نسبت به سیاست های خصمانه دولت ترامپ علیه ایران منتشر کرد.

متن پیام به این شرح است: «اسلاف آقای ترامپ هم سیاست شان در قبال ایران را با اینگونه لاف زدن ها شروع کردند؛ اما کم کم وقتی با تجربه تر شدند به این نتیجه رسیدند که باید واقعیت ایران را بپذیرند و به آن احترام بگذارند.»

افزایش بی اعتمادی به اروپانتیجه طولانی شدن اجرای مکانیزم مالی است

سید محمدعلی حسینی سفیر اسبق ایران در ایتالیا در گفتگو با مهر، در پاسخ به این سوال که اروپا چه نقشی می تواند در کمک به ایران در دوران تحریم ها داشته باشد، اظهارداشت: اروپا به دلیل ظرفیت ها و امکاناتی که از آن برخوردار است، می تواند نقش مثبت و موثری را در جهت مقابله با یکجانبه گرایی و قانون گریزی آمریکا در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی ایفا و از این طریق به رشد و تقویت دیپلماسی چند جانبه بین المللی نیز کمک کند.

وی گفت: مواضع اتحادیه اروپا در قبال خروج آمریکا از برجام و همچنین بازگرداندن تحریم ها، در بعد کلامی و شفاهی مثبت و شایسته استقبال اما در بُعد اجرایی و اقدام، بسیار کند و مایوس کننده بوده است. اروپائیان می دانند که صدور بیانیه های سیاسی، هر چند مثبت و مطلوب باشد، دایره تاثیر آن اما محدود و در چارچوب تکالیف اجرایی و برجامی اروپا در حوزه اقتصادی، بانکی و مالی، غیرملموس و نامحسوس است. این مسئله به اضافه طولانی شدن روند تهیه بسته پیشنهادی اروپا، موجب افزایش بی اعتمادی و بی اعتباری اروپا در نزد مردم و مسئولین کشور خواهد شد، امری که نه مطلوب ایران است و نه به نفع و مصلحت اروپایی ها است.

حسینی افزود: گرچه بنای جمهوری اسلامی دلگرم شدن و اتکاء به وعده های طرف های خارجی از جمله اروپائیان نبوده و نیست اما هوشمندی مقامات ذیربط ایرانی ایجاب می کند با رصد و ارزیابی تعهدات طرف های خارجی و میزان اجرایی شدن آنها، روابط خارجی کشور را تنظیم و متوازن سازند.

کسانی که با زبان تحریم با مردم ایران سخن می‌گویند در اشتباه هستند

علیرضا جهانگیری سفیر جمهوری اسلامی ایران در لاهه در جلسه‌ای با نخبگان هلندی که در قالب تورهای فرهنگی به کشورمان سفر کرده بودند، با اشاره به تاثیرگذاری آثار تمدنی و مکان‌های گردشگری کشورمان اظهار داشت: تمدن ایرانی اسلامی، مردم بافرهنگ، میهمان‌نواز وصلح دوست و طبیعت متنوع و زیبای ایران به گونه‌ای است که همه بازدیدکنندگان خارجی از ایران را به خود جذب می‌کند و کسانی که به این مرز و بوم سفر کرده‌اند، اذعان دارند که متاسفانه در تبلیغات رسانه‌های بین المللی ایران به گونه‌ای دیگر معرفی شده است.

وی افزود: شما نخبگان که ایران را از نزدیک دیده‌اید، براین نکته صحه گذاشتید که ملت بزرگ ایران شایسته تکریم هستند اما متاسفانه کسانی در جهان هنوز با زبان تحریم و فشار با مردم ایران سخن می گویند، در حالیکه سخت در اشتباهند و به اهداف خود نخواهند رسید.

جهانگیری ادامه داد: فرهیختگانی که به ایران سفر کرده‌اند خیلی خوب می‌توانند لمس کنند که تحریم خطوط هوایی و یا لغو پروازها به ایران فقط در جهت ضربه زدن به مردم ایران و همه مسافرانی است که می‌خواهند با واقعیات ایران در کنار زیبایی‌های آن آشنا شوند و متاسفانه تحریم‌کنندگان از درک این موضوعات عاجز هستند.

آمریکا از تحریم کشورهایی که با سیاست آنها موافق نیست دست بردارد

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «ما فقط انتظار داریم که آمریکا کشوری عادی باشد. از دخالت، سلطه گری، اقدام نظامی و اعمال تحریم علیه دیگر کشورها بدلیل آنکه با سیاست آنها موافق نیست دست بردارد»

وی در ادامه نوشت: «می‌خواهیم کشورها را نیز با هدف فروش تسلیحات مرگبار خود به تجاوز به دیگران تشویق نکند. بله مثل بقیه، کشوری معمولی باشد.»

منتظر سفر لاریجانی به ژاپن هستیم/امیدواریم شاهد توسعه روابط باشیم

مرتضی رحمانی موحد سفیر ایران در ژاپن امروز (پنج شنبه) با چوایچی داته رئیس مجلس مشاوران ژاپن دیدار کرد.

در این دیدار ابتدا داته ضمن خوشامدگویی به سفیر کشورمان و با اشاره به دیدارهای سران دو کشور طی شش سال گذشته بر اهمیت پیشبرد روابط تاکید و گفت: مجالس دو کشور نقش مهمی در توسعه این همکاری ها دارند و با توجه به اینکه سال آینده نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور است، من امیدوارم که گامهای مهمی در این زمینه برداشته شود.

داته همچنین با اشاره به دعوت از آقای لاریحانی برای سفر به ژاپن گفت: ما منتظر سفر آقای لاریجانی هستیم و امیدواریم این سفر باعث توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور شود.

واکنش ظریف به اظهارات پمپئو درباره یمن/ «آیا شرم ندارید؟»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در صفحه توئیتر خود، به اظهارات پمپئو وزیر خارجه آمریکا واکنش نشان داد.

ظریف در این مطلب آورده است: «میدونی چیه آقای پامپئو!؟ اصلا خود یمنی ها مسئول قحطی هستند که با آن مواجهند!! آن ها باید به اذناب قصاب شما که میلیاردها دلار برای بمباران اتوبوس مدارس آن ها مصرف می‌کنند و میلیون ها برای کاهش مشکل قحطی اجازه می دادند که بدون هیچ مقاومتی نابودشان کند. آیا شرم ندارید؟»

آمریکا برای جنایات علیه مردم ایران و یمن باید مؤاخذه شود

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: درست مثل یمن، آقای پمپئو ایران را مسئول عواقب تحریم های غیرقانونی آمریکا که مانع دسترسی مردم ایران به سرویس های بانکی برای غذا و دارو شده است قلمداد می کند. طبیعتا ما اینها را برای مردم خود علیرغم تلاش‌های آمریکا فراهم خواهیم کرد ولی آمریکا باید برای جنایات علیه بشریت علیه مردم ایران و یمن مؤاخذه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید