آرایش سیاسی انتخابات96

  • سیاسی
  • یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۸:۴۸

روزنامه های یکشنبه سوم اردیبهشت محورهای اصلی خود را به موضوع های «آرایش سیاسی انتخابات96»، «مقصدآرای خاکستری» و «چارچوب هایی برای تبلیغات انتخاباتی» اختصاص دادند.

«آرایش سیاسی انتخابات96»، «مقصدآرای خاکستری»، «چارچوب هایی برای تبلیغات انتخاباتی»، «انتخابات آبروی ملت ایران در دنیاست»، «پخش زنده مناظره‌ها مطالبه بحق مردم»، «ضرورت پخش مناظره زنده انتخاباتی»، «چه کسی از مناظره زنده می ترسد؟»، «اصرار نمایندگان نامزدها بر پخش زنده مناظره‌ها»، «مناظره»، «نصب آباژور به جای تصویر رئیس جمهوری!»، «مناظره زنده شد»، «کاهش مشارکت نتیجه مناظرات غیرزنده»، «نماینده دولت با پخش زنده مناظره‌ها مخالف است»، «اصول‌گرایان؛ دور از واقعیت و نزدیک به رؤیا»، «روحانی اهل اقدامات نمایشی نیست»، «چالشی برای واقعیت»، «ضرورت بازسازی واقعی اصولگرایی»، «سر و دست شکستن دلواپسان برای تحریم!»، «قالیباف به حاشیه رفت»، «دولت دوم روحانی و بازگشت اصلاح طلبان» و «منافع ملی را به پای اهداف انتخاباتی ذبح نکنید» از جمله محورهای اصلی انتخاباتی روزنامه های امروز به شمار می رود.

** آرایش سیاسی انتخابات96
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با انتخاب عنوان «آرایش سیاسی انتخابات96» به قلم علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب آورد: انتخابات‌ریاست جمهوری در شرایطی آغاز می‌شود که در اردوگاه اصلاح‌طلبان اجماع بی‌سابقه‌ای در حمایت از حسن روحانی شکل‌گرفته است، ‌طوری که این مهم برای دو کاندیدای دیگرجریان اصلاحات پذیرفته شده است. ازسویی فارغ از اسحاق جهانگیری که هدف او در انتخابات پیش رو روشن است، بعید به نظر می رسد سید مصطفی هاشمی طبا به عنوان رقیب روحانی به حضور خود در صحنه ادامه دهد. او به‌طور حتم به نفع روحانی‌کنار رفته و در نهایت صحنه را به روحانی می‌سپارد. اما در طیف اصولگرایان به عنوان جریان رقیب سه کاندیدا وجود دارد که در ظاهر امر هر سه کاندیدا به صورت مستقل به صحنه آمده‌اند. کاندیداتوری هر یک از آنها ربطی به یکدیگر ندارد، اگرچه بسیاری از کاندیداهای اصولگرایان صلاحیتشان احراز نشد و اگر تایید صلاحیت‌‌ها بیشتر بود، اکنون صف طولانی از کاندیداهای اصولگرا مقابل روحانی را شاهد بودیم. اما به نظر هر سه نفر تایید صلاحیت‌شده اصولگرا تا اعلام نتیجه نهایی نتایج انتخابات در صحنه انتخابات باقی خواهند ماند.

** مقصدآرای خاکستری
روزنامه «اعتماد» در گفت وگویی با درج عنوان «مقصدآرای خاکستری» به نقل از غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران نوشت: آرای خاکستری یا به طور کلی منتقد حکومت و نظام هستند و در انتخابات شرکت نمی‌کنند یا کسانی هستند که به هر دلیلی هیچ‌یک از کاندیداها خواسته‌های آنها را تامین نمی‌کنند. من بعید می‌دانم آقای رییسی بتواند رای کسانی که به کل منتقد به انتخابات و نظام هستند را جلب کند یا حتی آن بخش دیگر آرای خاکستری را به خود جلب کند. البته ممکن است درصد کمی از کسانی که از باب تصمیم نگرفتن به نتیجه نرسیده‌اند جذب اصولگرایان شوند.

** چارچوب هایی برای تبلیغات انتخاباتی
روزنامه «خراسان» در سرمقاله ای با انتخاب عنوان «چارچوب هایی برای تبلیغات انتخاباتی» به قلم مصطفی طاهری نوشت: تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از روز جمعه و همزمان با اعلام اسامی نامزدها به صورت رسمی آغاز شد. قطعاً تبلیغات نقش مؤثری در معرفی نامزدها و برنامه های آنان به مردم دارد. اقشار مختلف مردم نیز براساس شناختی که از کاندیداهای انتخابات به دست می آورند، سعی می کنند بهترین گزینه را برای اداره امور کشور انتخاب کنند. با گسترش رسانه های عمومی و جمعی، روش های تبلیغاتی هم دچار تغییر و تحول شده است و کمتر از گذشته پوسترها و برچسب های کاغذی را در سطح شهرها شاهد هستیم اما با تفاوت در روش ها، اهمیت اصل تبلیغات نه تنها کم نشده بلکه بیشتر شده است. تشکیل کمپین و برنامه ریزی سازوکارهای تبلیغاتی در دنیا امروز به یک علم و یک شغل حرفه ای تبدیل شده است اما در کشور ما تقریبا نوپاست و می بایست چارچوب ها و الزامات آن را دقیق مشخص کنیم.

** انتخابات آبروی ملت ایران در دنیاست
روزنامه «اطلاعات» با انتشار عنوان «انتخابات آبروی ملت ایران در دنیاست» به نقل از حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری نوشت: این موجب سربلندی و افتخار نظام است که اعلام کند بیش از 60 یا 70 درصد واجدان شرایط یا بیشتر مردم در انتخابات مشارکت کرده‌اند. سلامت انتخابات، نشاط و شرکت حداکثری مردم در انتخابات آبروی ملت ما در دنیاست؛ بنابراین باید زمینه این حضور پرشور و شعور را به نحو شایسته فراهم کنیم. س از برگزاری موفق انتخابات هرکس به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد وحکم تنفیذ رهبری را دریافت کرد، رئیس‌جمهوری قانونی نظام است. اگر کسی بخواهد در مقابل آرای مردم بایستد، قاطعانه مقابلش خواهیم ایستاد و به فرموده حضرت آقا از آرا و حق مردم قاطعانه دفاع می‌کنیم.

** پخش زنده مناظره‌ها مطالبه بحق مردم
روزنامه «ایران» در سرمقاله ای با عنوان «پخش زنده مناظره‌ها مطالبه بحق مردم» به قلم محمد سلطانی‌فر کارشناس رسانه نوشت: تصمیم فعلی برای پخش ضبط شده مناظره نامزدها، یکی از ناستوده‌ترین کارهایی است که تاکنون درباره انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم روی داده است. واقعیت این است که در ادوار گذشته، پخش مناظرات، پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون در طول تاریخ بوده است. امسال نیز پیش‌بینی می‌شد که چنین اتفاقی بیفتد و این برنامه‌ها رکوردهای بینندگان را بشکنند. اما رکوردزنی دوباره، مشروط به این است که در این تصمیم تغییراتی ایجاد شود و مناظره‌ها به صورت زنده پخش شود. جذابیت پخش زنده مناظرات ناشی از این واقعیت است که مردم به عنوان مخاطبان نامزدها که قرار است از میان آنان فردی را به عنوان رئیس جمهوری کشور انتخاب کنند، بدون پرده‌پوشی و مستقیم در جریان آرا، عقاید و برنامه‌های نامزدها قرار می‌گیرند. در مناظرات است که خواسته‌های مردم و رویکردهای سیاسی موجود در کشور، به صریح‌ترین شکل ممکن مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و مردم بدون هیچ وقفه‌ای، در جریان روندهای پیشنهادی برای اداره کشور قرار می‌گیرند و این روندها را در فضایی عادلانه و برابر ارزیابی می‌کنند. به همین دلیل بوده است که در دوره‌های گذشته، پخش زنده و مستقیم مناظره‌ها، به یکی از جذابیت‌های انتخابات تبدیل شده بود. زیرا این امر، نه تنها سبب افزایش مشارکت و حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی شده است، بلکه نقش بسزایی در جهت‌دهی آرای مردم و تعیین سرنوشت آنان به دست خود داشته است.

روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «ضرورت پخش مناظره زنده انتخاباتی» به قلم محمد کیانوش‌راد نماینده اسبق مجلس می نویسد: مهم‌ترین نکته‌ای که درمناظره‌های زنده وجود دارد، درکی است که مردم از توانایی‌ها، صداقت و تسلط کاندیداها، در موضوعات مختلف پیدا می‌کنند. همچنین می‌توان به دقت مردم در توجه بیشتر به زبان بدن کاندیداها و عکس العمل‌های آنها در قبال مسائل گوناگون اشاره کرد. متاسفانه درگذشته برخی از بی‌اخلاقی‌ها، توهین‌ها و افتراها در مناظره‌های زنده تلویزیونی، باعث برخی از تنش‌ها در کشور شد. امروزه نیز ترس از تکرار آن تنش‌ها می‌تواند یکی از دلایلی باشد که برخی از مسئولان صداوسیما را به غیر زنده پخش کردن مناظرات کاندیداها تشویق می‌کند. اگر قرار باشد مناظره‌ها به‌صورت غیر زنده پخش شود، صداوسیما باید دلایل قانع‌کننده آن را برای مردم توضیح دهد. شش کاندیدای فعلی از دقت و حساسیت لازم برای عدم طرح موضوعاتی که با چارچوب‌های امنیت ملی تصادم دارد، برخوردار هستند و از این بابت نیز هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت. هیچ موضوعی مهم‌تر از انتخاب رئیس‌جمهور به عنوان دومین مقام سیاسی کشور نیست. به همین دلیل کاندیداها باید بتوانند در اشکال مختلف و در فرصت کافی، دیدگاه‌های خود را به جامعه عرضه کنند و از سایر امکاناتی که در کشور وجود دارد مانند برگزاری گردهمایی و اقدامات متنوع تبلیغاتی استفاده کنند. بدون شک رای آگاهانه مردم مبتنی بر ایجاد زمینه‌هایی جهت شناخت بیشتر کاندیداها و نظراتشان خواهد بود.

روزنامه «همدلی» در یادداشتی با درج عنوان «چه کسی از مناظره زنده می ترسد؟» به قلم احسان اقبال سعید نوشت: تصمیم کمیته تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر عدم پخش زنده مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و ضبط شدن آن در شامگاه پنج شنبه موج خبری و موج سواری عجیبی در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور به راه انداخت. جریان مخالف و منتقد دولت خبر را به گونه‌ای منعکس کرد که انگار این تصمیم خواست وزارت کشور دولت روحانی بوده است. این در حالی است که از پنج عضو تصمیم‌گیر کمیته سه نفر خارج از دولت هستند. به هر روی با اعتراضات صورت گرفته کمیته قول بررسی مجدد و بازنگری در تصمیم خود را داده است. تصمیمی که به گفته قاضی‌زاده هاشمی عضو این کمیته قبل از اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده و احتمالا برای صیانت از فضای اخلاقی-سیاسی و روانی جامعه در برابر رئیس دولت دهم اتخاذ شده بود.

روزنامه «ایران» با انتخاب عنوان «اصرار نمایندگان نامزدها بر پخش زنده مناظره‌ها»، می نویسد: نمایندگان 5 نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در جلسه مشترکی که دیروز با اعضای کمیسیون تبلیغات انتخابات تشکیل شد، بر لزوم پخش زنده مناظره‌های تلویزیونی تأکید کرده‌اند. شب گذشته بعد از این نشست مشترک، کمیسیون تبلیغات برای بررسی مجدد بحث پخش زنده مناظره‌های نامزدها که پیش‌تر با آن مخالفت کرده بود، تشکیل جلسه داد. صبح دیروز نیز وزیر کشور در حاشیه همایش فرماندهان ناجا و با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که رئیس جمهوری روز پنجشنبه 2 بار در تماس مستقیم با او به لغو پخش زنده مناظره‌ها اعتراض کرده است. مخالفت کمیسیون تبلیغات انتخابات با پخش مستقیم مناظره‌های این دوره از روز پنجشنبه بحث‌های زیادی را در فضای سیاسی ایجاد کرده است. مخالفان دولت در ادعاهای خود این تصمیم را حاصل سیاست و فشار دولت می‌دانند. با این وجود دیروز نیز حسام‌الدین آشنا، نماینده حسن روحانی در جلسه کمیسیون تبلیغات انتخابات یک بار دیگر تأکید کرد که رئیس جمهوری با این تصمیم مخالف است و بر تغییر آن اصرار دارد. پیش از این خود حسن روحانی و در پی آن برخی چهره‌های نزدیک به او از قبیل حمید ابوطالبی نیز گفته بودند که این تصمیم درست نیست.

روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی با انتخاب عنوان «مناظره» به قلم سید مسعود رضوی نوشت: همزمان با اعلام اسامی نامزدهای ریاست جمهوری، از سوی شورای تبلیغاتی مربوطه اعلام شد که در این دوره از انتخابات مناظره‌های زنده تلویزیونی نخواهیم داشت و جلسات مناظره، پس از ضبط روی آنتن خواهد رفت. مناظره‌ها شایسته است بدون اِعمال نظر و با همان هنجار همیشگی، به مانند تمام کشورهای امن و پیشرفته صورت گیرد. امنیت و حفظ آن، بهانه خوبی نیست. این خود نشان ناامنی است که نامزدهای دومین مقام قدرتمند کشور پس از عبور از فیلتر یک گروه ممیز یا تصمیم‌گیران ثالث با هم سخن بگویند. این اصلا مناظره نیست؛ بلکه نمایش انتخاباتی دست‌چین شده و پاستوریزه‌ای است که شور و حرارت مردم را از بین می‌برد.

روزنامه «ایران» در یادداشتی با انتشار عنوان «نصب آباژور به جای تصویر رئیس جمهوری!» به قلم فریور خراباتی آورد: ظاهراً قرار بر این شده که مناظره‌های انتخاباتی این بار برخلاف دوره‌های گذشته به صورت زنده پخش نشود. این تصمیم در حالی گرفته شد که تقریباً اغلب نامزدهای انتخاباتی با این موضوع مخالفت کرده‌اند.
به هرحال پخش غیرزنده مناظره‌های انتخاباتی در حالی که تلویزیون حتی برنامه عمو قناد و مسابقه بین تیم‌های انگول اشتات و بایرلورکوزن را به صورت زنده پخش می‌کند، جای تعجب دارد. در حال حاضر ما تنها دو برنامه داریم که زنده نیستند، اولی برنامه آقای حاجیلو است که از پشت شمشادها میکروفون به دست می‌پرد جلوی مردم و از آنها سؤال می‌پرسد، دومی برنامه مناظره‌های انتخاباتی است. حالا ما می‌خواهیم پیش‌بینی کنیم که پخش غیرزنده مناظره‌های انتخاباتی آن جایی که نوبت صحبت کردن دکتر روحانی است، به چه صورت خواهد بود. به نام خدا، با عرض سلام خدمت… (صدا قطع می‌شود) گرامی. باور کنید بنده نمی‌خواستم در این مناظره (صدای بوق) آنچه که در دلم می‌گذرد را… (صحنه آهسته صحبت‌های کاندیدای قبلی در این لحظه پخش می‌شود. زمانی که برمی‌گردیم به جای دکتر روحانی یک آباژور و به جای اسحاق جهانگیری یک گلدان گذاشته اند).

روزنامه «جام جم» در گزارشی با انتخاب عنوان «مناظره زنده شد»، نوشت: کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در جلسه عصر دیروز خود با اکثریت آرا با پخش زنده مناظره نامزدها موافقت کرد.کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در جلسه روز پنجشنبه خود با پیشنهاد سازمان صدا و سیما برای پخش زنده مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرده بود که این تصمیم مخالفت هر 6 نامزد و چهره‌های سیاسی و عموم مردم را در پی داشت. به گفته وزیر کشور در جلسه روز پنجشنبه، از 5 عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، 4 نفر با پخش زنده مناظره‌ها مخالفت کرده بودند. اما به دنبال بازتاب‌های منفی این تصمیم، عصر دیروز جلسه دیگری برای بازنگری در این تصمیم در وزارت کشور برگزار شد و اعضای حاضر در جلسه با پخش زنده مناظره‌ها موافقت کردند. اعضای این کمیسیون را، دادستان کل کشور یا نماینده تام‌الاختیار او، وزیر کشور یا نماینده تام‌الاختیار او، دبیر هیات اجرایی مرکزی انتخابات، رئیس شورا یا یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به انتخاب شورا و رئیس سازمان صدا و سیما یا نماینده تام‌الاختیار او تشکیل می‌دهند.

روزنامه «آرمان» در یادداشتی با انتخاب عنوان «کاهش مشارکت نتیجه مناظرات غیرزنده» به قلم عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: پخش مستقیم مناظرات انتخاباتی هیچ مشکلی ندارد، چون اگر دارای ایراد بود در دوره‌های گذشته از پخش آن جلوگیری می‌کردند.کاندیداها دربرنامه‌های تک نفره حضور فعالی در رادیو و تلویزیون دارند. اما قسمت قابل توجه این برنامه‌ها که توجه مردم را به خود جلب می‌کنند و شور انتخاباتی ایجاد می‌کنند پخش مناظرات است. به نظر می‌رسد شورای نظارت بر تبلیغات انتخابات بر اساس برخی مسائل مانند آنچه در مناظرات انتخابات‌های گذشته اتفاق افتاد این تصمیم را گرفتند و با لحاظ این دو تجربه مهم می‌خواهند در مورد پخش مناظره غیر مستقیم تصمیم‌گیری کنند. تبعات و آثار سوءمناظره غیرمستقیم بسیار بیشتر از پخش مستقیم مناظرات است و نکته آن نیز همین انگیزه اجتماعی و بالابردن انگیزش و شور اجتماعی است که طبیعتا هرچه انتخابات باشکوه‌تر باشد نامزد مورد قبول اصلاح طلبان و هواداران دولت طبیعتا سبد رای بیشتری خواهد داشت.

روزنامه «کیهان» با درج عنوان «نماینده دولت با پخش زنده مناظره‌ها مخالف است»، آورد: در حالی که رئیس‌جمهور و برخی مسئولین دولتی پس از انتشار خبر تصویب پخش غیرمستقیم و ضبط شده مناظره‌های انتخاباتی به دنبال مخالف نشان دادن خود با این مصوبه بودند وزیر کشور ضمن حمایت از این مصوبه که مورد اعتراض شدید نامزدها و شخصیت‌های سیاسی و …قرار گرفته است اعلام کرد 4 نفر از پنج عضو کمیسیون تبلیغات ریاست جمهوری به پخش غیر زنده رای مثبت داده اند! بعداز ظهر روز پنجشنبه خبرگزاری‌ها اعلام کردند «‌کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در جلسه‌ای به ریاست وزیر کشور با پیشنهاد صدا و سیما مبنی بر زنده بودن مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری مخالفت کرده است.»

** اصول‌گرایان؛ دور از واقعیت و نزدیک به رؤیا
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با انتشار عنوان «اصول‌گرایان؛ دور از واقعیت و نزدیک به رؤیا» به قلم سوسن نوری می نویسد: یکی از الگوهای فکری و شاید کاری اصول‌گرایان که براساس آن برنامه‌های سیاسی خود را طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند، توجه به دهک‌های پایین جامعه است. در واقع، مانور آنها برای جلب مشارکت مردم در پای صندوق آرا، بیشتر بر قشر محروم و مناطق جنوبی شهرها به‌ویژه در تهران متمرکز است. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد راست‌گرایان این‌طور فکر می‌کنند یا طبق برآوردهای آماری خود معتقدند این قشر از جامعه نسبت به گرایش اصول‌گرایی وفادار هستند. از این‌رو، خبرنگار «وقایع‌اتفاقیه» به میان مردم در برخی از مناطق مرکزی و جنوبی تهران رفته است تا این فرضیه را به آزمون بگذارد. داده‌های به‌دست‌آمده این گزارش، خلاف تصور اصول‌گرایان را نشان می‌دهد. همچنین نتایج این گزارش مردمی می‌تواند فضای سیاسی کشور را در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تا حدودی روشن کند. در این گزارش مردمی، 70 نفر در پنج منطقه یافت‌آباد، شهرری، میدان سپاه، بهارستان و 15 خرداد، مورد پرسش قرار گرفته‌اند. رده سنی این افراد از 18 تا 75 سال است. از میان این تعداد شرکت‌کننده در این تحقیق میدانی، 74,2 درصد در جریان مسائل سیاسی کشور هستند، 21,4 درصد اخبار سیاسی را دنبال نمی‌کنند و 4,2 درصد اطلاعات چندانی در‌این‌زمینه ندارند.

** روحانی اهل اقدامات نمایشی نیست
روزنامه «آرمان» در گفت وگویی با انتشار عنوان «روحانی اهل اقدامات نمایشی نیست» به نقل از اشرف بروجردی رییس کمیته بانوان نوشت: آقای روحانی در دوره تبلیغات انتخاباتی خود در سال92 با توجه به شرایط وعده ویژه‌ای درباره به‌کارگیری زنان در پست‌های دولت نداد اما در عین حال وعده داد که برای مشارکت بیشتر زنان در عرصه مدیریت کلان فضا را بازتر کند. به نظر من آقای روحانی به بیشتر وعده‌های خود در این زمینه عمل کرده است. در دوره ریاست جمهوری یازدهم، از معاون وزیر زن، معاونان استاندار زن، فرمانداران و بخشداران زن بهره‌مند شدیم که این اقدامات از رشد بالایی نسبت به دوره قبل برخوردار بوده است. افزایش مطلوبی در مشارکت و حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی کشور داشته‌ایم و روندی که آقای روحانی داشت، چنین بود که همواره تلاش کرده تا حضور و مشارکت زنان در عرصه‌های مدیریتی را معنادار کند. برنامه‌ریزی او نشان می‌دهد که اهل تظاهر به برخی اقدامات نمایشی درخصوص بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زنان در عرصه‌های مدیریتی نبوده است و به عبارت دیگر آقای روحانی نسبتی با تظاهر ندارد و اهل اقدامات نمایشی نیست.

** چالشی برای واقعیت
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گفت وگویی با کارشناسان با درج عنوان «چالشی برای واقعیت» از قول مهدی محسنیان ‌راد استاد ارتباطات نوشت: من هم مثل بقیه در جریان این تصمیم قرار گرفتم و برایم عجیب بود که چرا پس از پشت سرگذاشتن چند نوبت انتخابات ریاست‌جمهوری، یکباره این نتیجه گرفته شد که مناظره‌ها به صورت زنده نباشد. وقتی برنامه مناظره زنده است این احساس توجه به جزئیات و دریافت همه خصوصیات افزایش پیدا می‌کند اما اگر مناظره‌ها ضبط شده و حتی بدون کم و کاست پخش شوند، باز این باور در مخاطب به وجود می‌آید که دارند سر من را کلاه می‌گذارند یا می‌خواهند از چیزی که دانستنش برایم به زیان آنهاست، مطلع نشوم یا چیزی را به زور به من بقبولانند که به نفع خودشان است. به‌همین‌دلیل و با توجه به این پیچیدگی‌ها شک دارم کسانی که این تصمیم را گرفته‌اند اصلا تخصصی در‌این‌زمینه داشته باشند.

علی‌اکبر قاضی‌زاده روزنامه‌نگار و مدرس ارتباطات نیز می گوید: به نظر من مردم حق دارند مطلع شوند و این را قانون اساسی ما تضمین کرده است. به‌هرحال ما می‌خواهیم بگوییم که انتخاباتمان آزاد است- که هست‌- پس باید این شرط را هم بپذیریم که مردم بی‌واسطه شاهد مناظره‌های انتخاباتی باشند. من حدس می‌زنم فکر می‌کنند کاندیداها ممکن است در مناظره، مستقیم الفاظی به کار ببرند یا نکته‌هایی بگویند که به نظر من داوری آن را هم باید برعهده مردم گذاشت؛ اینکه این کاندیدا چقدر می‌تواند خوددار باشد یا چقدر اشراف برای ورود به مسائل مختلف دارد.

** ضرورت بازسازی واقعی اصولگرایی
روزنامه «اعتماد» در سرمقاله ای با درج عنوان «ضرورت بازسازی واقعی اصولگرایی»، آورد: با اعلام اسامی نامزدهایی که صلاحیت آنان احراز شده می‌توان نگاهی به گذشته و آینده داشت. نخستین پرسش برای هر کس معیارهای احراز صلاحیت یا رد آن است. هرچند مطابق قانون، مرجع تشخیص آن شورای نگهبان است ولی ضروری و مفید است که مردم و جامعه از آن نیز مطلع باشند. این اطلاع نه تنها برای افزایش آگاهی‌های جامعه ضروری است، بلکه برای افزایش اعتماد مردم به تصمیمات حقوقی و سیاسی این شورا نیز ضرورت دارد. پرسش بعدی این است که مستندات حقوقی و سیاسی کسانی که پیش از این تایید صلاحیت شده بودند و اکنون نشده‌اند، چیست؟ نامزدهای اصلی فقط ٤ نفر هستند و از این ٤ نفر نیز بعید است که آقای جهانگیری وارد رقابت انتخاباتی شود و اگر به فرض نه چندان قوی حضور داشته باشد، طبعا تا پایان نخواهد ماند. بنابراین نامزدهای اصلی از یک طرف آقای روحانی است که از طرف جناح‌های شناخته شده اصلاح‌طلب و اعتدال و بخشی از اصولگرایان حمایت می‌شود؛ در مقابل، آقای قالیباف و رییسی است که از سوی بدنه فعال اصولگرایان حمایت می‌شوند. مهم‌ترین پروژه و ضرورت سیاسی کشور، بازسازی جریان اصولگراست. اگر این جریان بازسازی نشود، احتمال شکل‌گیری نیروهایی از میان آنان وجود دارد که برای آینده این کشور خطرناک است.

** سر و دست شکستن دلواپسان برای تحریم!
روزنامه «آرمان» در گزارشی با انتخاب عنوان «سر و دست شکستن دلواپسان برای تحریم!»، به قلم هستی دفتری آورد: سر و دست شکستن دلواپسان برای تحریم؛ این بهترین تعبیری است که می‌توان برای رفتار این روز‌های افراد و رسانه‌های منتسب به طیف‌های خاص به کار برد. در شرایطی که برجام گشایش‌های اقتصادی به دنبال آورده و این توافق تاریخی منجر به بهبود وضعیت اقتصادی ایران در یکی دو سال اخیر شده است، همزمان با آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برخی رسانه‌های خاص با انتشار و برجسته کردن اخبار تایید نشده و با استناد به برخی گزارش‌ها سعی می‌کنند دستاورد برجام را هیچ توصیف کنند. روز گذشته برخی رسانه‌های داخلی به برجسته کردن اخبار مربوط به بسته شدن حساب بانکی ایرانیان در انگلیس پرداختند. از طرف دیگر، دوباره یک گزارش از بانک جهانی دستمایه زیر سوال بردن عملکرد دولت در حوزه رشد اقتصادی شد.

** قالیباف به حاشیه رفت
روزنامه «آرمان» در گزارشی با درج عنوان «قالیباف به حاشیه رفت» به قلم احسان اسقایی می نویسد: با اعلام نتیجه تایید صلاحیت‌ نامزدهای ریاست‌جمهوری، دو جناح سیاسی ایران درحال تدارک زمینه‌های صف آرایی در مقابل یکدیگر هستند. دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر به طور همزمان در واپسین روزهای اردیبهشت‌ماه برگزارخواهد شد که انتخابات ریاست‌جمهوری با توجه به تاثیرگذاری بیشتر نسبت به انتخابات شورای شهر از اولویت بیشتری برای مردم برخوردار شده است، زیرا روحانی در طول سه‌ونیم سال گذشته به خوبی توانسته مقابل دلواپسان سیاسی، اقتصادی وفرهنگی ایستادگی کند و همین ایستادگی به معنی تن دادن او به ایجاد زمینه‌های اصلاحات در عرصه‌های گوناگون است. درخبرها به‌ نقل از برخی از رسانه‌های نزدیک به سیدابراهیم رئیسی آمده است که احتمالا قالیباف با پذیرش پست معاون اولی از سوی رئیسی از صحنه انتخابات کناره‌گیری خواهد کرد؛ خبری که البته با واکنش یکی از نزدیکان به شهردار تهران روبه‌رو شد و اعلام شد که قالیباف نیامده که کناره‌گیری کند.

** دولت دوم روحانی و بازگشت اصلاح طلبان!
روزنامه «آرمان» در سرمقاله ای با انتخاب عنوان «دولت دوم روحانی و بازگشت اصلاح طلبان» به قلم محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلب می نویسد: بعد از اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها تا به این لحظه شور و شوق انتخاباتی در فضای سیاسی به وجود نیامده است هرچند حدود یک ماه به برگزاری انتخابات زمان باقی است و این احتمال وجود دارد که با آغاز برنامه‌های کاندیداها به آرامی فضای انتخاباتی گرم شود. اگر در آرایش صحنه انتخابات تغییراتی ایجاد شود، فضای سیاسی انتخابات گرم‌تر می‌شود، در این معنا که اگر بر اساس شایعات، آقای قالیباف معاون اولی آقای رئیسی را بپذیرد و به نفع او از هم‌ اکنون کناره‌گیری کند، شاهد نوعی دو قطبی در انتخابات ریاست جمهوری‌خواهیم بود. زیرا با کناره‌گیری احتمالی قالیباف دو جناح سیاسی به صورت متمرکز در رقابت با یکدیگر قرار می‌گیرند. اما درصورت تمایل قالیباف به باقی‌ماندن درصحنه انتخابات نه‌تنها فضای سیاسی دو قطبی نمی‌شود بلکه سه قطبی انتخابات دور از ذهن نیست. البته این سه قطبی تنها به منظور پیروزی کاندیداها در مبارزات انتخاباتی شکل خواهد گرفت، زیرا فضای فکری قالیباف و رئیسی در یک جهت است. از سوی دیگر هرچند نگرانی‌هایی در ورود رقابت جهانگیری و روحانی در بدنه اجتماعی اصلاح طلبان به وجود آمده اما میان ‌روحانی وجهانگیری رقابتی نیست و آقای جهانگیری در صحنه انتخابات به حمایت از دستاورد‌های دولت پرداخته و در واپسین لحظات به نفع روحانی کنار خواهد رفت.

** منافع ملی را به پای اهداف انتخاباتی ذبح نکنید
روزنامه «جوان» در یادداشتی به قلم محمد اسماعیلی با انتشار عنوان «منافع ملی را به پای اهداف انتخاباتی ذبح نکنید»، می نویسد: کمتر از یک ماه مانده به روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان دولتمردان امریکایی در مواضعی مشابه، دولت دونالد ترامپ را ناراضی از توفق هسته‌ای با ایران نشان داده و به اتفاق بحث بررسی و بازنگری متن برجام را پیش کشانده‌اند؛ بحثی که می‌تواند دلایل مختلفی از جمله تحت تأثیر قرار دادن نتایج انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری را به همراه داشته باشد، البته پیش‌تر نیز مؤسسات تحقیقاتی و راهبردی وابسته به دولت یا کنگره امریکا در تحلیل و گزارش‌های متفاوتی از لزوم استفاده سیاستمداران ارشد امریکایی از شگردها و روش‌هایی در قبال ایران سخن به میان آورده‌اند که به‌واسطه آن جامعه ایرانی تحت تأثیر قرار گرفته و به یک نامزد خاص انتخاباتی اقبال نشان دهند. آنچه مهم می‌باشد آن است که نباید منافع ملی در آوردگاه‌های انتخاباتی مورد غفلت قرار گیرد، به این معنا که با سکوت در مقابل «تفسیرهای جانبدارانه از متن برجام» و«تهدید به برهم زدن متن آن» از سوی امریکایی‌ها و همچنین تهدیدات نظامی ایران، نه تنها تضمین کننده موفقیت در انتخابات اخیر نخواهد بود بلکه حداقل منافع ایران(مندرج در متن برجام) را نیز همچنان غیر قابل تأمین باقی می‌گذارد، بنابراین انتظار آن است دولتمردان از مواضعی که – یادآور انتشار فیلمی از گفت‌وگوی غیررسمی محمدجواد ظریف با محمد البرادعی، رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی – موضوع ملی هسته‌ای وجه المصالحه حفظ اعتبار غرب و متقابلاً حفظ اعتبار و موقعیت یک جریان سیاسی متبوع در داخل کشور قرار می‌گیرد، پرهیز کنند و اولویت فعالیت خود را منافع ملی قرار دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید