شرکت‌های بیمه بین‌المللی از سود نفتکش‌های ایرانی صرف نظر نخواهند کرد

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ ۱۴:۴۰
    کد خبر :412559

رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع اخیر وزارت خارجه آمریکا در خصوص بیمه نفتکش‌های ایرانی، گفت: این‌گونه نیست که تمام شرکت‌های بیمه با آمریکا دارای روابط اقتصادی باشند و از سود خود در بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی صرفه‌نظر کنند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در خصوص بهانه‌جویی وزارت خارجه آمریکا درباره بیمه نفتکش‌های ایرانی، گفت: این موضوع بیمه که آمریکایی‌ها بر آن تاکید دارند موضوع حقوقی نیست بلکه بیشتر یک موضوع اقتصادی است. آمریکایی‌ها از طریق نفوذی که در جهان دارند و از طریق روابط اقتصادی خود و یا از طریق خدماتی که به شرکت‌های بیمه ارائه می‌دهند، مانند ایجاد زمینه برای فعالیت شرکت‌های بیمه در آمریکا نوعی فشار اقتصادی به این شرکت‌ها در این خصوص وارد می‌کنند که اگر نفکش‌های ایرانی را بیمه کنند قراردادهای اقتصادی خود را و یا خدماتی را که به این شرکت‌ها ارائه می‌دهند و دامنه فعالیت آن‌ها در آمریکا را محدود خواهد کرد.

وی افزود: این موضوع یک کار غیرقانونی و غیرحقوقی است، ولی با توجه به روابط اقتصادی که آمریکایی‌ها دارند و سودی که شرکت‌های بیمه در قبال فعالیت‌هایی که در آمریکا انجام می‌دهند می‌رساند از حربه خود دراین خصوص استفاده می‌کنند و به آن‌ها فشار می‌آورند.

وی عنوان کرد: تمام شرکت‌های بیمه با آمریکا دارای روابط اقتصادی گسترده نیستند که بخواهند از ایالت متحده حرف‌شنوی کنند. قدر مسلم این شرکت‌ها در مقابل بیمه هر نفتکش سود زیادی می‌برند. آن‌ها این فرصت را از دست نمی‌دهند که بخواهند صرف فشار آمریکا برای منافع آمریکایی‌ها از این سود خود صرفه‌نظر کنند.

رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقتی کشتی نفتکش با حجم بالایی از نفت که قیمت زیادی هم دارد بیمه نباشد نه خریدار و نه فروشنده ریسک انجام این خرید و فروش را نمی‌پذیرد. بهترین موضوع این است که نفتکش‌ها بیمه شوند. برهمین اساس شرکت‌های بیمه با توجه به سودی که می‌برند و ارتباط اقتصادی متقابلی که بین خریدار، فروشنده و خود ایجاد می‌کند از این موضوع صرفه‌نظر نمی‌کنند.

وی با اشاره به این گفته نماینده ویژه آمریکا درباره ایران که شرکت‌های بیمه داخلی ایران توان بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی را ندارند، نیز گفت: شرکت‌های بیمه داخلی شاید نه در حد شرکت‌های بین‌المللی ولی توان بیمه نفتکش‌ها را دارند. از سوی دیگر باید به این موضوع توجه کنیم که تمام شرکت‌های بیمه بین‌المللی هم زیر بار این موضوع نخواهند رفت که از سود بیمه خود صرفه نظر کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید