35 سازمان غیردولتی وبین المللی خواستار توقف فوری جنگ یمن شدند

  • آرشیو
  • پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ ۱۲:۲۲
    کد خبر :412345

مردم یمن در حالی در میان آتش حملات شدید ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان قرار دارند که 35 سازمان غیردولتی یمنی و بین المللی با این هشدار که قحطی 14 میلیون یمنی را تهدید می کند، خواستار توقف فوری جنگ در این کشور شدند.

به گزارش روزنامه ‘القدس العربی’، 35 سازمان غیردولتی یمنی و بین المللی با تاکید بر اینکه 14 میلیون نفر یمنی در معرض قحطی قرار دارند، با انتشار بیانیه ای مشترک خواستار توقف فوری جنگ یمن شدند.
فدراسیون بین المللی حقوق بشر، سازمان غیر دولتی اقدام علیه گرسنگی، آکسفام، پزشکان جهان و انجمن یمنی ها از جمله سازمان هایی هستند که این بیانیه مشترک را امضاء کرده اند.
نهادهای بشر دوستانه و دفاع از حقوق بشر یاد شده اعلام کردند: گرسنگی 14 میلیون مرد، زن و کودک یعنی نیمی از مردم یمن را تهدید می کند بنابرین اقدام فوری بیش از هر زمانی لازم است.
این در حالی است که در تازه ترین حملات ائتلاف عربی علیه مردم یمن، جنگنده های عربستانی طی ساعات گذشته دیروز (چهارشنبه) دستکم 30 نوبت شهر الحدیده یمن را بمباران کردند.
در بیانیه مشترک آمده است: بحران انسانی در یمن نتیجه یک فاجعه طبیعی نیست، بلکه نتیجه مستقیم محدودیت های شدیدی است که طرف های درگیر برای دسترسی به غذا، سوخت، واردات دارو و کمک های بشر دوستانه اعمال می کنند.
این نهادهای غیردولتی همچنین اعلام کردند: ما از دولت ها می خواهیم که تلاش خود را برای از بین بردن موانع جهت رساندن کالاهای ضروری به مردم انجام دهند. یکی از این راه ها بندر راهبردی الحدیده است که طی چند روز گذشته مردم این منطقه با افزایش مجدد درگیری ها، تحت محاصره قرار گرفته اند.
الحدیده یک بندر راهبردی در ساحل دریای سرخ و تنها گذرگاه ورودی کمک‌های بشردوستانه به کشور جنگ زده یمن است که 70 درصد مواد غذایی، دارویی و کمک های بهداشتی از این طریق، وارد این کشور می شود.
سازمان های امدادرسانی بین المللی همچنین خواستار ایجاد گذرگاه های امن برای مردم منطقه الحدیده که تعدادشان بالغ بر 600 هزار تن است، شدند.
این نهادها ضمن اینکه خواستار تضمین طرف های درگیر برای توقف فوری اقدامات خشونت آمیز در یمن شدند، از کشورهای غربی نیز خواستند که فروش سلاح هایی را که از آن علیه غیرنظامیان یمن استفاده شود، به تعلیق درآورند.
در بیانیه یاد شده آمده است: هر تامین کننده سلاح برای ائتلاف به اصطلاح عربی به سرکردگی عربستان سعودی و امارات متحده عربی، مسئولیت اخلاقی و قضایی نظارت بر این که ائتلاف حقوق بین المللی بشردوستانه را در یمن رعایت می کند یا خیر، به عهده دارد.
در همین حال، سازمان عفو بین الملل روز گذشته (چهارشنبه) درباره تداوم درگیری های شدید در الحدیده یمن هشدار داد و اعلام کرد که جان غیر نظامیان در این منطقه به شدت در خطر است.
عفو بین الملل همچنین اعلام کرد: شواهد حاکی از آن است که حفظ جان غیر نظامیان در اولویت طرف های درگیر در یمن قرار ندارد.
به گزارش ایرنا ،پیش تر نیز صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه ای با اشاره به درگیری‌ها در بندر الحدیده یمن، درخصوص اوضاع انسانی و شرایط کودکان بستری در بیمارستانی در این شهر هشدار داده بود.
عربستان نزدیک به چهار سال جنگی را بر مردم یمن تحمیل کرده است که نتیجه ای جز کشته یا زخمی شدن هزاران یمنی و آواره شدن میلیون ها نفر دیگر نداشته است.
ائتلاف عربی طی این چند سال پیوسته با انواع تسلیحات کشنده و غیرمتعارف از جمله بمب های خوشه ای و بشکه ای یمن را بمباران کرده است.
با وجود اینکه سازمان ها و نهادهای حقوق بشری بارها درباره وخامت اوضاع یمن هشدار داده اند، اما بسیاری از کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه همچنان به حمایت های تسلیحاتی و لجستیکی خود از ائتلاف به سرکردگی عربستان ادامه می دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید