استرالیا 3 میلیارد دلار برای مقابله با چین در پاسفیک اختصاص داد

    کد خبر :412146

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا اعلام کرد دولت جدید این کشور 3 میلیارد دلار (استرالیا) برای کمک به کشورهای کوچک حوزه پاسفیک به منظور مقابله با نفوذ چین در این کشورها اختصاص داده است.

نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که کمک های مالی برای تکمیل پروژه های زیرساختی و همچنین تأمین مالی برنامه های توسعه ای در این کشورهای فقیر به منطور جلوگیری از تهاجم نرم چین دراین منطقه به کشورهای کوچک در اقیانوس آرام ارائه می شود.
استرالیا کشورهای کوچک منطقه اقیانوس آرام را مانند پاپوا گینه نو را حیات خلوت خود می داند.
موریسون هفته گذشته در دیدار با ‘پیتر اونیل’ نخست وزیر پاپوا گینه نو درسیدنی نیز اعلام کرد که کانبرا براساس توافق دوجانبه یک پایگاه نظامی دریایی در جزیره مانوس درپاپوا گینه نو ایجاد می کند.
طبق گزارش گاردین استرالیا، موریسون امروز پنجشنبه اعلام کرده که امنیت ملی استرالیا و منطقه اقیانوس آرام در هم آمیخته اند و زمان آن است که فصل جدیدی را در روابط منطقه ای دنبال کنیم.
موریسون افزود: دولت من در حال بازگشت به اقیانوس آرام است، جایی که باید باشد . این منطقه مرکز چشم انداز استراتژیک استرالیاست.
وی گفت: منطقه پاسفیک جایی است که استرالیا مسئولیت های خاصی در آن دارد . این اقدامات همیشه انجام شده و برای همیشه نیز انجام خواهیم شد.
نخست وزیر استرالیا در هفته جاری گفت: نفوذ بی سابقه چین در منطقه پاسفیک توازن قدرت در این منطقه را برهم زده و منافع آمریکا را به چالش کشیده است.
دولت «موریسون» به عنوان یکی از دولت های پنجگانه عضو ترتیبات امنیتی ‘ پنج چشم’ در ماه های اخیر مانع اجرای چندین پروژه بزرگ و مختلف مخابراتی چین در استرالیا شده است.
سازمان های امنیتی نیوزیلند به همراه آمریکا، استرالیا، انگلیس و کانادا برای مقابله با نفوذ چین در آسیا – پاسفیک گروه امنیتی ‘پنج چشم’ را تشکیل داده اند.
این پنج کشور عضو اتحادیه اطلاعاتی از آغاز سال جاری میلادی بارها در باره فعالیت های خارجی چین با کشورهای خاص اطلاعات محرمانه را تبادل کرده اند.
تنش میان استرالیا و چین درسال جاری بسیار افزایش یافته و این تنش ها پس از متوقف شدن فعالیت شرکت هواوی چین در این کشور اقیانوسیه بالا گرفته است.
کانبرا، پکن را متهم به جاسوسی از بخش های مختلف این کشور کرده است.
به گزارش ایرنا ،دولت استرالیا از مرداد امسال تصمیم گرفت که فعالیت شرکت های مخابراتی بزرگ چین شامل هواوی و ‘زد تی یی’ را در این کشور محدود کند.
استرالیا همچنینچین را به نفوذ در میان کشورهای کوچک پاسفیک که در همسایگی و حیات خلوت این کشور قرار دارند، متهم کرده است.
کانبرا که از متحدان اصلی واشنگتن در اقیانوسیه است بارها اعلام کرده که تلاش خود را برای مقابله با نفوذ پکن دراین منطقه به کار خواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید