تأسیس انستیتوی آموزش مسائل «خزر» در ترکمنستان

    کد خبر :411761

وزیر امور خارجه ترکمنستان در نشست کابینه وزرا از تأسیس انستیتوی آموزش مسائل دریای «خزر» خبر داد.

«رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان در قالب نشست کابینه وزرا با اشاره به لزوم تدوین اسناد همکاری جدید در چارچوب دریای «خزر» اظهار داشت: اقدامات آماده سازی برای تأسیس انستیتوی آموزش مسائل دریای خزر تحت نظارت دفتر ریاست جمهوری صورت می‌گیرد.

وی گفت: این انستیتو وظایفی مانند آموزش همه جانبه مسائل خزر، آماده سازی اسناد بین‌المللی و ملی، برگزاری سمینارها و غیره خواهد داشت.

در ادامه جلسه «قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه مسائل مربوط به دریای خزر جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجه «عشق آباد» دارد بار دیگر بر مواضع بی طرف ترکمنستان در عرضه سیاسی بین‌المللی تأکید کرد.

وی تصریح کرد: ترکمنستان برای شکوفایی ظرفیت‌های دریای خزر و توسعه اقتصادی، حمل‌ونقلی و انرژی آن تلاش‌ می‌کند و معتقد است که خزر باید به عنوان دریای صلح، دوستی و سازگاری بماند.

بردی محمداف خاطر نشان کرد: اهمیت دریای خزر را تمام بازیگران خارجی درک می‌کنند که این منطقه به تدریج به یکی از مراکز ژئوپلیتیک و ژئواقتصادی جهان تبدیل می‌شود ضمن آنکه خزر منبع انرژی بزرگ با زیرساخت‌های حمل‌ونقلی قوی است.

به گزارش فارس ، وی افزود: با توجه به نکات ذکر شده کشورهای همسایه خزر باید برای اجرایی برنامه‌های مشترک تلاش کنند و همچنین به سمت تقویت همکاری با نهادهای بین‌المللی بروند.

در پایان نشست بردی محمداف به وزیر امور خارجه دستورات مربوط به اجرای ابتکارات ترکمنستان در دریای خزر را داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید