چریکِ دانشمند؛ شهید مصطفی چمران

    کد خبر :41169

رهبر انقلاب درباره شهید چمران گفته‌اند که او یک دانشمند و نخبه بود؛ یک فرد برجسته و بسیار خوش ‌استعداد بود.

۳۱ خرداد ماه، سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، دانشمندِ عارف و مبارز خستگی ناپذیرجبهه حق علیه باطل است.

دکتر مصطفی چمران، در حالی در روز ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در دهلاویه‌خوزستان به شهادت رسید که در آن زمان، به همراه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، یکی از دو نماینده‌حضرت امام خمینی(ره) در شورای عالی دفاع، فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم و نماینده‌ مردم در اولین دوره‌مجلس شورای اسلامی بود.

با گذشت ۳۵ سال از شهادت دکتر مصطفی چمران، همچنان یاد و خاطره آن شهید ارجمند برای آحاد ملت ایران، الهام بخش و راهنمای آنان در عرصه‌های دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلابی و ملی با توکل به خدا و معنویت است.

کارنامه شهید چمران نشان می‌دهد زمان‌شناسی، نیازشناسی و تلاش برای شناخت تکلیف و نقش‌پذیری‌های مفید و موثر در پاسخ به دغدغه‌های جامعه اسلامی از جمله ویژگی‌های بارز وی بود؛ به گونه‌ای که در این راستا حتی هجرت و جهاد در سایر بلاد اسلامی، در مصر، فلسطین و لبنان را نیز در دستور اقدام و عمل قرار داد.

مصطفی چمران یکی از افراد پرتلاشی است که جهان را به تحسین وا داشته است. وی مدرک دکترای فیزیک پلاسما خود را در آمریکا گرفت. در زمان تحصیل در خارج از ایران، او به همراه دیگر دوستان انقلابی‌اش شاخه مبارزه در خارج از کشور را با تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان ایران در آمریکا بنا نهاد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عشق خدمت به نظام اسلامی و دفاع از کیان کشور اسلامی غرب را با همه امکاناتش ترک کرد و به میهن اسلامی بازگشت. در جریان جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق به ایران، وی یکی از فرماندهان ارشد جمهوری اسلامی ایران بود.

او از نخستین روزهای پیروزی انقلاب عاشقانه خدمت به نظام اسلامی را آغاز کرد و خدمات او در جریان پایان بخشیدن به حرکت‌های ضد انقلابی در کردستان و غرب کشور از خاطره‌ها پاک شدنی نیست.

چمران با شروع جنگ، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان‌گذاری کرد. از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند.

وی با روح معنوی و شجاعتی مثال زدنی و نیز درک شرایط مسلمانان در آن دوره، از سنگر علم به جایگاه رفیع جهاد و دفاع روی آورد تا الگویی ماندگار از خود بر جای بگذارد.

دکتر چمران در جریان جنگ عراق علیه ایران در هنگام سرکشی به یکی از مناطق جنگی در دهلاویه، مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت ناتیل آمد.

رهبر انقلاب درباره شهید چمران گفته‌اند که او یک دانشمند و نخبه بود؛ یک فرد برجسته و بسیار خوش ‌استعداد بود. در آن دانشگاهی که در کشور ایالات متحده‌ آمریکا مشغول درس‌های سطوح عالی بوده ایشان یکی از دو نفرِ برترینِ آن دانشگاه و آن بخش و آن رشته محسوب میشده. یک دانشمند تمام عیار بود.

شهید دکتر چمران امروز به عنوان الگویی ماندگار، و در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران به مقابله با زیاده خواهی‌های مستکبران و زور گویان بین‌المللی پرداخته، به الگویی در بین کشورهای مسلمان تبدیل شده است و نشانه و نمونه‌ای بارز از خستگی ‌ناپذیری ملت ایران در برابر دشمنان به شمار می‌رود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید