برنامه‌ریزی مشتریان ایران برای افزایش خرید نفت

    کد خبر :411461

با توجه به اینکه دولت آمریکا ۸ کشور را از تحریم های نفتی ایران معاف ساخته، این کشور ها در حال برنامه ریزی برای افزایش مجدد خرید نفت از ایران هستند.

از زمان اعلام ترامپ مبنی بر خروج وی از برجام، صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافته است، اما با توجه به اینکه دولت آمریکا 8 کشور را از تحریم های نفتی ایران معاف ساخته، این کشور ها در حال برنامه ریزی برای افزایش مجدد خرید نفت از ایران هستند.

آمریکا به کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتایا، یونان، ترکیه و تایوان اجازه داده تا 180 روز دیگر از ایران نفت بخرند و این بدان معناست که پس از ماه نوامبر صادرات نفت ایران مجددا افزایش خواهد یافت.

بر اساس آمارهای موسسه رفینیتیو ایکون، این 8 کشور سال گذشته بیش از 80 درصد حدود 2.6 میلیون بشکه نفت صادراتی روزانه ایران را خریداری کرده اند.

پات تاکر، مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای موسسه اکونومیست اینتلیجنس یونیت در این باره گفت: «تصمیم آمریکا (مبنی بر معاف کردن مشتریان نفتی ایران از تحریم ها) نشان دهنده عدول موقتی آمریکا از هدف خود مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.»

صادرات نفت ایران از حدود 2.5 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل، یعنی قبل از خروج آمریکا از برجام به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، البته برآوردها در این باره متفاوت است.

برآوردهای صنعتی نشان می دهد، در نتیجه فشارهای پیش از آغاز تحریم ها، صادرات نفت ایران در ماه نوامبر بین یک تا 1.5 میلیون بشکه در روز خواهد بود. موسساتی که صادرات نفت ایران را رصد می کنند شاهد کاهش فعالیت تانکرها در ماه جاری میلادی بوده اند.

موسسه کپلر اعلام کرد: «در ماه نوامبر ما تنها 10 تانکر را در حال بارگیری یا استقرار در پایانه های نفتی ایران مشاهده کرده ایم که بسیار کمتر از تعدادی است که ما در ابتدای هر ماه می بینیم.»

آمارهای موسسه رفینیتیو ایکون دیتا هم حاکی است، صادرات نفت ایران از ابتدای ماه نوامبر تاکنون تنها یک میلیون بشکه در روز بوده است.

یک منبع صنعتی که صادرات نفت ایران را رصد می کند گفت، این رقم احتمالا بدترین احتمال ممکن را در نظر گرفته است.

یک منبع نزدیک به ایران گفت، تهران انتظار دارد پس از آغاز تحریم ها، حداقل بتواند 1.1 میلیون بشکه در روز نفت صادر کند، زیرا میزان عرضه و تقاضا در بازار جهانی آنچنان به هم نزدیک است که اجازه توقف کامل صادرات نفت ایران را نمی دهد.

در ماه اکتبر صادرات نفت ایران توسط موسسه کپلر 1.82 میلیون بشکه و توسط یک موسسه دیگر 1.5 میلیون بشکه در روز براورد شده بود.

موسسه اس اند پی گلوبال گزارش داده که کره جنوبی بر اساس معافیت های جدید قادر خواهد بود ماهانه حدود 4 میلیون بشکه (130 هزار بشکه در روز) نفت خام و میعانات از ایران بخرد.

به گزارش تسنیم ،وزیر تجارت ژاپن هم گفته، خریداران ژاپنی انتظار دارند پس از برقراری معافیت های آمریکا بتوانند خرید نفت از ایران را از سر بگیرند.

منابع تجاری گفتند، چند مشتری آسیایی نفت ایران به دنبال افزایش سفارشات خود به ایران در آینده نزدیک هستند. دو منبع چینی گفتند، این کشور اجازه دارد در دوره معافیت، روزانه 360 هزار بشکه نفت از ایران بخرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید