در همایش طفلان مسلم جمعیت امام علی عنوان شد

نجات ۴۳ کودک در انتظار حکم قصاص، طی ۱۳ سال

    کد خبر :411270

یکی از اعضای جمعیت امام علی(ع) از نجات ۴۳ کودک در انتظار حکم قصاص، طی ۱۳ سال خبر داد.

حبیب فاتح، از اعضای داوطلب جمعیت امام علی، در همایش طرح طفلان مسلم (آزادسازیِ کودکان محکوم به قصاص) به معرفی مختصر این طرح و ارائه گزارش عملکرد آن در سال ۹۷ پرداخت.

فاتح گفت: این آیین که از سال ۱۳۸۵ آغاز شده، کودکانی را در کانون توجه قرار می‌دهد که اغلب در نزاع‌هایی کودکانه مرتکب قتل شده و در انتظار حکم قصاص به سر می‌برند؛ کودکانی که اغلب ساکن محلات محروم کشور هستند و از دوران طفولیت در معرضِ آسیبهای اجتماعی بوده‌اند.

این عضو جمعیت، در ادامه با اشاره به این که طرح طفلان مسلم هرساله از ابتدای محرم تا اربعین برگزار می‌شود، افزود: جمعیت در تمام ایام سال و خصوصا در این بازه زمانی تلاش می کند با حضور مداوم در کنار طرفین هر پرونده، در مسیر اخذ رضایت قدم بردارد تا علاوه بر گسترش فرهنگ بخشش، فرصتی دوباره برای فردی ایجاد کند که از سرناآگاهی و کودکی مرتکب اشتباه بزرگی همچون قتل شده است.

فاتح با بیان این که اگر اولیای دم راضی به گذشت در قبال دریافتِ وجه المصالحه‌ای معقول – در حدود یک دیه – شده باشند، جمعیت با کمک های مردمی اقدام به تأمین مبلغ می‌کند، گفت: به جز اخذ رضایت از اولیای دم و جمع آوری پول، بخش مهم دیگری که در طرح طفلان مسلم مدنظر است، اخذ تعهد از مددجوی زندانی پیش از آزادی است. از جمله مواردی که از فرد تعهد گرفته می شود، الزام وی به فعالیت داوطلبانه اجتماعی است. به عنوان مثال، مددجو متعهد می شود در قبال کمکهایِ مالی هزاران نفر برای نجات و آزادی‌اش، طی ۱۰ سال، به ۱۰۰ کودک در مناطق محروم، سواد بیاموزد.

این عضو فعال طرح طفلان مسلم تاکید کرد که این قبیل فعالیت‌ها را جمعیت به عنوان پیشنهادی عملی در زمینه مجازاتهای جایگزین مطرح ساخته و امیدوار است جامعه تدریجا به سمت پذیرش چنین دیدگاهی در حوزه جرایم کودکان حرکت کند.

فاتح گفت: طی سیزده سال برگزاری آیین طفلان مسلم، با کمک صدها هزار نفر از مردم نیکوکار و نیک‌اندیشِ کشورمان، ۴۳ کودک در انتظار اجرای حکم قصاص نجات یافته‌اند. جمعیت از ابتدای فعالیت خود، به دنبال ترویجِ این نگاهِ عمیق دینی است که هر کس یک نفر را نجات دهد، یک اجتماع را نجات داده است. ما فکر می کنیم این نگرشِ کارکردگرا به ایام دینی و ملی و آیینی، می تواند حلال بسیاری از معضلات امروز جامعه ما باشد.

در بخش دیگری از این برنامه، با حضور مدیرعامل جمعیت امام علی از یکی از خانواده‌های بخشنده تقدیر شد.

به گزارش ایسنا، مرتضی کی‌منش، از اعضای هیئت مدیره جمعیت امام علی نیز با بیان این نکته که کلمات و عباراتِ ما، از توصیفِ حتی یک دقیقه از فضای سنگین خشونت در حاشیه شهر عاجز است، افزود: وقتی قرار است درباره کودکی که در این گونه نواحی مطرود و فراموش شده، مرتکب بزه می شود قضاوت کنیم، خوب است بدانیم چالشهای بی پایانِ زندگی در حاشیه های فقیرنشین چیست و چه تفاوتهایی با زندگی در محلات عادی شهر دارد، و از جایگاهِ درستی به پدیده کودکان معارض قانون نگاه کنیم.

وی همچنین از تصمیم جانکاهی گفت که بر عهده اولیای دم گذاشته می شود و افزود: ارگانها و مسئولینی که نمی‌دانند با مناطق محروم چه کنند و هیچ برنامه‌ای هم برای حمایت از کودکان در معرضِ آسیب ندارند، هنگام مواجهه با کودکان معارض قانون، مسئولیت را بر گردن یک خانواده رنجدیده می گذارند. داغدار بودن اولیای دم زمانی که با مسئولیت تصمیم گیری بینِ زنده ماندن و مرگِ یک انسان دیگر همراه می شود رنج مضاعفی را به آنها تحمیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، عضو هیات مدیره جمعیت امام علی گفت: جا دارد برای هر کودکی که حکم قصاص صادر می شود، در ذهن‌مان واژه مسئولیت زنگ بزند؛ لحظه‌ای که یک کودک قاتل می شود، لحظه افشای زشتی یک اجتماع است، چرا که در یک جامعه سالم کودک نباید با خود چاقو حمل کند؛ در یک جامعه سالم کودک آموزش می‌بیند که خشمش را کنترل کند. در یک جامعه سالم، انسان با همنوع خویش به مثابه انسان رفتار می‌کند نه شیءای ناچیز و بی مقدار؛ چنان که می بینیم در یک جامعه بیشمار کودک، کوهی از زباله بر دوش می گیرند و همه از کنار این انبوهِ فرزندان دردمند انسان، بی تفاوت می گذرند. وقتی در یک جامعه کودکان بی شماری، دوازده ساعت لاینقطع سر چهارراه به من و شما التماس می کنند، شهروندان و خصوصا مسئولانِ آن جامعه، دستکم درباره کودکان معارض قانون، نه حق قضاوت دارند، نه حق سکوت و انفعال و تماشا و عبور کردن از این فجایع؛ این جامعه باید پیش از سقوط اخلاق، دَمی در خود تأمل کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید