ستاره ای قدیمی در نزدیکی زمین کشف شد

محققان ستاره بسیار قدیمی کشف کرده اند که حدود ۱۳.۶ میلیارد سال قبل و پس از انفجار بزرگ به وجود آمده است. این ستاره در نزدیکی زمین قرار دارد.

به گزارش بازتاب به نقل از نیواطلس، ستارگان طی دوره حیات و در نسل های مختلف تکامل یافته اند. نخستین ستارگان جهان پس از انفجار بزرگ درخشان شدند به طور معمول از عناصر سبک تشکیل شده بودند اما بعدا از مواد سنگین تر با فلزات ساخته شدند.

درهمین راستا ستاره شناسان یکی از قدیمی ترین ستارگان را جهان را کشف کرده اند. این ستاره تقریبا به زمین نزدیک است. این امر بدان معناست که احتمالا کهکشان همسایه ما بسیار قدیمی تر از تصورات پیشین است.

نخستین ستارگان جهان حدود ۱۳.۶ میلیارد سال قبل و حدود ۱۸۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ در آسمان درخشیدند. نخستین نسل ستارگان نیز به طور معمول از عناصری سبک مانند هیدروژن، هلیوم و اندکی لیتیوم به وجود آمدند و از طریق فرایند fusion نخستین فلزات سنگین را خلق کردند. هنگامیکه این ستارگان منفجر شدند ابراخترهای ناشی از آن عناصر سنگین را در سراسر کهکشان منتشر کردند.

نسل بعدی ستارگان از ترکیب ابرهای این مواد به وجود آمدند. این چرخه تکرار می شود و در ترکیبات نسل های بعدی ستارگان فلزات بیشتری وجود خواهدداشت به این ترتیب این مواد نشانگرهای خوبی برای تعیین سن ستاره هستند.

تا چند نسل قبل دانشمندان معتقد بودند نخستین ستارگان از بین رفته اند. اما در سال های اخیر ستاره شناسان حدود ۲۵ ستاره با ترکیبات فلزی اندک کشف کرده اند که قدیمی ترین فلزات جهان به حساب می آیند. اما حجم این ستارگان هم اندازه خورشید است.

ستاره کهنی که تازه کشف شده ۲MASS J۱۸۰۸۲۰۰۲–۵۱۰۴۳۷۸ B نام دارد و بسیار کوچکتر است. به عبارت دیگر حجم ستاره مذکور فقط ۱۴ درصد خورشید است. همچنین در این ستاره کمترین میزان ترکیبات فلزی وجود دارد به حدی که فلزات موجود در آن به اندازه سیاره عطارد است.

به گفته محققان این بدان معناست که ستاره مذکور از دومین نسل ستارگان است.

اندرو کیسی یکی از محققان ارشد این پژوهش می نویسد: این یافته ها اهمیت زیادی دارد زیرا نخستین باری است که توانسته ایم شواهدی مستقیم از وجود ستارگانی بسیار قدیمی با حجم اندک بیابیم که تا به حال وجود داشته باشند. اکنون مهم ترین سوال باقیمانده سن دقیق این ستاره است.

به گفته محققان این کشف بدان معناست که در آینده احتمالا ستارگان قدیمی تر و احتمالا نسل اول آنها نیز مشاهده خواهد شد.