طرح کارورزی فارغ التحصیلان از فردا اجرا می شود

    کد خبر :40950

 

طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی از فردا در سراسر کشور اجرایی می شود.، در این طرح 200هزار نفر ثبت نام کرده اند که پس از یک هفته آموزش مهارت از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به بنگاه های اقتصادی برای کار و کسب مهارت بیشتر معرفی می شوند.

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار طی سه سال گذشته طرح های کاربردی متنوعی را برای ایجاد اشتغال ارائه داده است. طرح های یاد شده به طور عام در کشورهایی که با معضل بیکاری و تولید مواجه بودند اجرا شده و نتایج به نسبت خوبی داشته است.

به گزارش  بازتاب به نقل از ایرنا ، از جمله طرح های اشتغال که از سوی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار مطرح شده است،طرح های کاج(کارانه اشتغال جوانان)، تکاپو(توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) و کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

**طرح کاج(کارانه اشتغال جوانان)

این طرح در حقیقت بخشی از طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی است که به موجب آن جوانان تحصیلکرده دانشگاهی در سنین 25تا 34 سال پس از طی کردن فرآیند اتصال به واحد کسب و کار و توافق با کارفرما، می‌توانند دوره کارورزی را به مدت شش ماه در کارگاه ها بگذرانند که در این حالت مشمول پرداخت یک سوم حداقل دستمزد به علاوه پوشش بیمه حوادث از سوی دولت می‌شوند.

**طرح تکاپو(توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار)

در این طرح که کارشناسان بین المللی با کارشناسان ایرانی همکاری نزدیکی دارند مزایا و ظرفیت های استان ها مطالعه می شود و بر اساس نتایج مطالعات موضوع اشتغال در هر استان پیگیری خواهد شد. در این طرح علاوه بر مزایای استانی، رسته های شغلی که اشتغالزا است بررسی و تلاش می شود که در آن رسته ها اشتغال توسعه یابد.

**طرح کارورزی فارغ التحصیلان

این طرح از روز پنجشنبه یکم تیرماه 1396 در سراسر کشور اجرایی می شود. طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی یکی از راهکارهای موثر در توسعه اشتغال توام با مهارت آموزی برای دانش آموختگان دانشگاهی محسوب می شود.

‘عیسی منصوری’معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی پیشتر در خصوص طرح کارورزی گفت: طرح کارورزی، جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی که تمایل دارند برای کسب مهارتهای لازم فنی و کارآفرینی و شناساندن توانایی خود به کارفرمایان در دوره‌های کارورزی شرکت کنند از کمک هزینه بهره‌مند می‌شوند.

**اجرای پایلوت طرح کارورزی

این طرح سال گذشته در سه استان گلستان، قزوین و کردستان اجرا شد ‌هرچند قبل از آن به شکل آزمایشی در هشت استان کشور به اجرا در آمده بود. تجربه اجرای این طرح در سه استان مذکور حکایت از آن دارد که 70درصد افراد در قالب این طرح جذب بازار کار شدند و یا توسط کارفرمایان در همان بنگاه به کار خود ادامه دادند.برخی از کارورزان توانسته اند کسب و کار جدیدی با توجه به مهارت کسب کرده برای خود ایجاد کنند.

**جامعه هدف طرح کارورزی

جامعه هدف اجرای این طرح، دانش آموختگان دانشگاهی گروه سنی 24 تا 32 ساله (که 2سال خدمت سربازی نیز اضافه خواهد شد)در تمام رشته های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه های اقتصادی خصوصی و تعاونی هستند.

همچنین دانشجویان، اتباع خارجی، موظفین به گذراندن طرح کارورزی در رشته های گروه علوم پزشکی و متعهدان به اشتغال در دستگاه های اجرایی، سازمان ها و نهادهای انقلاب اسلامی و بورسیه تمام دستگاهها، سازمانها و نهادهای دولتی و دانش آموختگانی که به مدت سه ماه یا بیشتر سوابق بیمه ای (تامین اجتماعی و یا خدمات کشوری)داشته باشند، ازدامنه پوشش طرح خارج هستند.

**مدت زمان کارورزی

طول دوره کارورزی حداقل 4 ماه و حداکثر 6 ماه برای هر کارورز بر اساس استاندارد های مصوب آموزشی مهارت تعیین می شود.

**کمک هزینه طرح کارورزی

همچنین برای کارورزان مشمول طرح مذکور، کمک هزینه کارورزی نظر گرفته شده است. منصوری پیشتر اعلام کرده بود،فارغ التحصیلانی که از طریق طرح کارورزی مشغول کار شوند، مبلغی به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند که بخشی از حقوق توسط دولت پرداخت می‌شود و مابقی را کارفرما می‌پردازد که پیش‌بینی شده مبلغی حدود چهار میلیون ریال (400 هزار تومان) باشد.

**گواهینامه دوره کارورزی

طی دوره، نظارتهای لازم توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای، دستگاه مجری و دستگاه ناظر بعمل آمده و در پایان دوره کارورزی آزمونی توسط سازمان فنی و حرفه ای برگزار و کارورزان گواهینامه و کمک هزینه آموزشی را در صورت قبولی و کسب مهارت دریافت می کنند.

‘علی ربیعی’ وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که کارورزان پس از طی دوره کارورزی گواهینامه صلاحیت حرفه ای هم دریافت می کنند.

طرح کارورزی در بسیاری از کشورهای دیگر اجرا می شود .بهرحال این نخستین تجربه اجرای طرح در کشور است و باید در انتظار نتایج آن پس از 6ماه بود.

طرح هایی این چنین برخی انتقادات را با خود همراه دارد اما شکی نیست تنها دیکته نانوشته غلط ندارد. طرح کارورزی فارغ التحصیلان از فردا اجرا می شود

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید