10 راهکار ساده برای کاهش مصرف سوخت

  • خودرو
  • یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ۱۴:۳۲
    کد خبر :409370

این روزها شدیدا زمزمه افزایش قیمت سوخت به گوش می رسد و از آنجایی که مدتهاست بنزین با قیمت ثابت عرضه شده است به نظر می رسد دولت برای جلوگیری از مصرف بی رویه و همچنین تامین هزینه پالایش ،حمل و توزیع ،بزودی قیمت بنزین را افزایش دهد .

بنابراین بهتر است از همین امروز به فکر کاهش مصرف سوخت خودرو خود باشید تا در صورت افزایش قیمت بنزین با مشکل روبرو نشوید.در ادامه 10 راهکار بسیار ساده را معرفی خواهیم نمود که در صورت رعایت این نکات تا 20 درصد می توانید در مصرف سوخت صرفه جویی نمایید.

اما پیش از پرداخت به این راهکارها باید گفت ساده ترین روش برای کاهش مصرف سوخت عدم استفاده از اتومبیل شخصی به منظور مسافرت های درونی شهریست چرا که امروز براحتی و خیلی زودتر می توانید با استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس های BRT به مقصد مورد نظر برسید .

1-بررسی باد لاستیک ها

بله باد لاستیک ها می تواند تا 2 درصد بر روی مصرف سوخت خودری شما تاثیر بگذارد .از همین رو در بازهای زمانی منظم اقدام به تنظیم باد تمامی لاستیک نمایید. دلیل این کار نیز بسیار واضح است. کم بودن فشار باد لاستیک ها باعث ایجاد سطح تماس بیشتر لاستیک با سطح زمین می گردد و خودرو برای جلو رفتن نیاز به قدرت بیشتری دارد از همین رو مصرف سوخت را افزایش می دهد.

2- فیلتر هوا

قدرت موتور حاصل از احتراق مخلوط بنزین و هوا درون سیلندر است. حال هرچه میزان اکسیژن ورودی به سیلندر افزایش یابد احتراق بهتر انجام می پذیرد.اما اگر فیلتر هوا کثیف شده باشد منافذ آن بسته شده و میزان هوای ورودی به داخل موتور کاسته می شود و در نتیجه خام سوزی پیش می آید و قدرت موتور کاهش خواهد یافت. از این رو راننده برای رسیدن به سرعت ثاتبی مجبور است بیشتر پدال گاز را بفشارد.از این رو همیشه در هنگام تعویض روغن موتور ،فیلتر های هوا را نیز تعویض نمایید.

3-بازدید سیستم جرقه زنی

همانطور که اشاره شده احتراق مناسب درون سیلندر خودرو به منظور تامین قدرت امری کاملا حیاتی در مصرف سوخت و سلامت دیگر قطعات خودرو است. شمع ،وایر ها و کوئل خودرو وظیفه جرقه زنی داخل سیلندر را بر عهده دارند.از این رو اگر هر کدام از این موارد دچار مشکل شده باشند احتراق در زمان مناسب انجام نشده و قدرت موتور به مراتب کاهش خواهد یافت.از همین رو شمع های خودرو را در بازه های زمانی 20 هزار کیلومتر مورد بررسی قرار دهید.

4-صندوق بار را خالی کنید

اعلام مصرف سوخت خودرو توسط کارخانه سازنده بر اساس وزن خودرو و راننده است. از همین میزان وزن اضافه بدون شک باعث افزایش مصرف سوخت می گردد. لذا از گذاشتن وسائل غیر ضروری در داخل صندوق بار خودرو جدا خوداری نمایید . این آیتم برای کسانی که خودروی خود را با انباری منزل اشتباه می گیرند بسیار مهم است.

5-میزان بودن فرمان و جلو بندی

لاستیک های خودرو تنها نقطه تماس خودرو با زمین هستند در نتیجه هر گونه خللی در لاستیک ها باعث مصرف سوخت می گردد.یکی از این موارد عدم تنظیم بودن فرمان و زوایایی چرخهاست . چرا که در این صورت لاستیک با زاویه نامناسب به زمین درگیر خواهند شد و سطح تماس آنها بیشتر می گردد .از همین رو مصرف سوخت افزایش می یابد.توجه داشته باشید عدم تنظیم بودن فرمان و زوایایی چرخ ها تا 10 درصد در مصرف سوخت کمتر تاثیر گذار است که عدد قابل توجهی محسوب می گردد.

6-خودرو را بصورت درجا روشن نگذارید

روشن گذاشتن خودرو بیشتر از یک دقیقه باعث افزایش سوخت خودرو می گردد .در نتیجه اگر قرار است در محلی بیشتر از 2 دقیقه ثابت باشید موتور خودرو را خاموش کنید.چرا که در این حالت خودرو هیچ مسافتی را طی نمی کند و همین امر سوخت را می سوزاند بدون آنکه خودروی حتی یکقدم مسیری را طی نماید.

7-با دنده سبک رانندگی کنید

همیشه در حین رانندگی سعی نمایید از سبک ترین دنده متناسب با دور خودرو استفاده کنید . برای مثال رانندگی با سرعت 90 کیلومتر در ساعت با دنده 3 در حدود 25 درصد سوخت بیشتری نسبت به رانندگی با همان سرعت با دنده 5 مصرف می کند.

8-استفاده از کروز کنترل

کروز کنترل دیگر امروز در تمامی خودروها حضور دارد. در نتیجه اگر در بزرگراه های بین شهری در حال رانندگی هستید سعی کنید که از کروز کنترل استفاده نمایید. چرا که این وسیله از کم و زیاد کردن سرعت خودرو اجتناب کرده و همیشه متناسب با دور موتور ،از دنده سبک متناسب با دور موتور استفاده می کند و در نتیجه بهینه ترین مصرف سوخت را بوجود می آورد.

9-سانروف و شیشه را ببندید

کلیه اصول طراحی آیرودنامیکی خودرو توسط مهندسان بر روی خودرویی صورت می گیرد که تمامی شیشه های و سانروف آن بسته باشد. در نتیجه باز بودن شیشه ها به شدت تاثیر منفی بر آیرودنیامک بدنه خودرو می گذارد و مقاومت بدنه ماشین در برابر هوا را افزایش می دهد .این امر بدون شک باعث مصرف سوخت می گردد. در نتیجه حتی المکان از باز کردن زیاد شیشه ها و سانروف در بزرگراه ها خودآری نمایید.

10-از رانندگی هیجانی و ترمز های ناگهانی اجتناب کنید

منظور از زانندگی هیجانی فشردن پی در پی پدال گاز در بازهای زمانی کم و ترمز های ناگهانی است. برای مثال وقتی در مسیر روبرو شما ترافیکی است یا چراغ قرمز شده است قبل از رسیدن به این محل باید پدال گاز را رها کنید اما برخی تا رسیدن به این تراقیک پدال گاز را فشردن و تنها چند متر مانده به ترافیک ترمز شدید می نماید. این امر می تواند در مصرف زیاد سوخت تاثیر بسزایی داشته باشد.

منبع:پردیس خودرو

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید