نامزدهای سودای مدیریت بر شرکت ملی نفت ایران

    کد خبر :408676

براساس گمانه زنی برخی از رسانه ها و با توجه به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، از میان سه گزینه محمد مشکین فام، سید صالح هندی و یا محسن پاک نژاد یک نفر بر صندلی مدیرعاملی شرکت ملی نفت ایران تکیه خواهد زد.
نامزدهای سودای مدیریت بر شرکت ملی نفت ایران

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی، سرانجام در 25 شهریورماه نهایی شد. این قانون حضور بازنشستگان را در پست‌های مهمی نظیر استانداری‌ها، شهرداری‌ها، معاونت وزارتخانه‌ها و… ممنوع کرده تا فرصت برای حضور نیروهای جوان و ایجاد اشتغال برای این افراد فراهم شود.

اگرچه نفس اجرای این قانون از نگاه همگان پسندیده است، اما نگاهی به وضعیت این پست‌ها نشان می‌دهد که اجرای آن، کار آسانی نخواهد بود. بیش از نیمی از استانداران کشور بازنشسته هستند و برخی شهرداران کلانشهرها نیز مشمول این قانون می‌شوند. با این حال، با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، بیشترین تغییرات را باید در معاونان وزرا شاهد باشیم.

این وضعیت در وزارت نفت شرایط پیچیده‌تری دارد و از 10 معاونت وزیر نفت، هشت معاونت مشمول این قانون می‌شوند و باید محل کار خود براساس مهلت قانونی یعنی تا 26 آبان ماه ترک کنند.

با نگاهی به معاونان بازنشسته وزارت نفت باید گفت آقایان رکن‌‎الدین جوادی معاون وزیر نفت در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری، امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، شجاع الدین بازرگانی معاون امور حقوقی و مجلس وزیر نفت، حبیب الله بیطرف معاون امور مهندسی پژوهش و فناوری وزیر نفت، علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، رضا نوروززاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و محمد مهدی رحمتی معاون وزیر در امور برنامه‌ریزی، افرادی هستندکه باید جای خود را به افراد جوانتر دهند.

البته در جمع بازنشستگانی که باید جای خود را به جوانتر ها دهند نام خانم مرضیه شاهدایی نیز که هم اکنون به عنوان قائم مقام وزیر نفت مشغول به کار است دیده می شود که باید دید آیا وزیر نفت بعد از این مهلت قانونی فرد دیگری را به عنوان قائم مقام انتخاب می کند یا اینکه تصمیم دارد در 3 سال پایانی دولت وزارت نفت را بدون قائم مقام اداره کند.

در میان افرادی که اسامیشان در اینجا ذکر شد علی کاردر به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یکی از مهمترین این افراد به شمار می رود و رسانه های داخلی از مدت ها پیش به دنبال گمانه زنی برای جایگزین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بوده و هستند.

علی کاردر نیز در آخرین مصاحبه خود با رسانه ها اعلام کرده است به دنبال گزینه مناسب برای تصدی این سمت است که باید تا 26 آبان ماه که تقریبا دو هفته تا ان زمان فرصت باقی است صبر کرد و دید بالاخره چه کسی به عنوان مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت ایران از سوی وزیر نفت انتخاب خواهد شد.

به گزارش فارس ،همانطور که گفته شد برخی از رسانه ها از هم اکنون گمانه زنی های خود را برای فردی که قرار است این سمت را در اختیار بگیرد آغاز کرده اند که در این میان چهرهایی نام آشناتر از دیگران به چشم می خورد افرادی مانند محمد مشکین فام،سید صالح هندی و محسن پاک نژاد که در ادامه سوابق اجرایی این افراد خواهیم پرداخت.

* محمدمشکین فام مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس

اوایل مهر ماه سال 95 بود که با حکم علی کاردر محمدمشکین فام جایگزین علی اکبر شعبان پور در شرکت نفت و گاز پارس شد.

مشکین فام متولد ۱۳۴۳ و دارای مدرک لیسانس مهندسی شیمی گرایش طراحی فرآیندها از دانشگاه صنعتی شریف است که پیش از این به عنوان مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس فعالیت می کرد.

براساس آنچه که پرتال اطلاع رسانی شرکت نفت و گاز پارس منتشر کرده است مشکین فام فعالیت نفتی خود را در این شرکت و با عنوان مهندس فرایند آغاز کرده است.

از مهمترین اقداماتی که در زمان مشکین فام در شرکت نفت و گاز پارس انجام شد می توان به امضای قرارداد فاز 11 با کنسرسیومی متشکل از شرکت توتال، سی ان پی سی و پتروپارس اشاره کرد که به نتیجه نرسید و به دلیل ترک آمریکا از معاهده برجام توتال نیز تصمیم به ترک ایران گرفت.

*سید صالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران

سید صالح هندی که متولد سال 1344 است دارای مدرک کارشناسی فیزیک ، کارشناسی ارشد ژئوفیزیک (گرایش لرزه شناسی) و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA) است.

وی اواسط اسفند ماه سال 94 که مدیریت برنامه ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در کارنامه کاری خود دارد با حکم رکن الدین جوادی مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران جایگزین هرمز قلاوند شد.

سید صالح هندی مدتی را نیز به عنوان رئیس پردیس پژوهش و فناوری صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت فعالیت کرده است.

از سوابق اجرایی سید صالح هندی می توان به عضو شورای مشورتی معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت، عضو هیات مدیره شرکت پتروپارس، مشاور رییس پژوهشگاه در تاسیس شرکت‌های دانش بنیان بالادستی، رییس پردیس پژوهش و توسعه صنایع بالادستی نفت ( با سه پژوهشکده علوم زمین، مهندسی نفت و توسعه میادین)، معاون پشتیبانی پژوهشگاه صنعت نفت
عضو هیات رییسه و شورای پژوهشی پژوهشگاه صنعت نفت، مشاور رییس پژوهشگاه صنعت نفت، رییس و عضو اصلی کمیسیون معاملات پژوهشگاه صنعت نفت ، عضو شورای پژوهشی پژوهشکده مطالعات راهبردی فناوری،موسسه مطالعات بین المللی انرژی، عضو کارگروه بالادستی شورای سیاست‌گذاری فناوری معاونت فناوری وزارت نفت اشاره کرد.

از مهمترین اتفاقاتی که در دوران مدیریت هندی در شرکت اکتشاف صورت گرفت می توان به اختلاس 200 میلیارد تومانی اشاره کرد که فرد متهم به کانادا گریخت و هنوز دستگیر نشده است.

* محسن پاک‌نژاد معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور تولید

پاک‌نژاد متولد سال 1345 و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

وی فعالیت خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ به عنوان مشاور وزیر نفت ایران و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی وزارت نفت فعالیت می‌کرد.

پاک‌نژاد از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ مدیر طرح توسعه میادین گازی بود و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شد.

وی از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ با حفظ سمت، در جایگاه عضو اصلی هیئت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران فعالیت کرده و در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود.

وی در سال ۱۳۸۶ بعنوان معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران منصوب شد و تا سال ۱۳۹۲ در این جایگاه فعالیت کرد.

وی در سال ۱۳۹۲ بار دیگر به وزارت نفت بازگشت و تا سال ۱۳۹۳ برای نزدیک به یک سال، مدیرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت بود.

پاک نژاد در فاصله سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ بعنوان مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران یا همان شرکت نیکو فعالیت می‌کرد که در ان ایام انتشار خبری مبنی بر دریافت حقوق 100 میلیون تومانی به خاطر مدیریت در شرکت نیکو موجب شد تا برای مدتی اسم محسن پاک‌نژاد به عنوان یکی از نجومی بگیران وزارت نفت در رسانه ها مطرح شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید