وضعیت برای حضور جهانگیری در دولت دوازدهم «سبز» است! + جدول

    کد خبر :40839

حسن روحانی در 14 مرداد ماه 1392، «اسحاق جهانگیری» را به عنوان معاون اول خود برگزید. جهانگیری فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع و دکتری مدیریت و چهره ای اصلاح طلب و میانه رو و شناخته شده در کابینه «سید محمد خاتمی» به شمار می رفت . دیدگاه های اقتصادی جهانگیری و انتقاد صریح وی از سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد در کنار نامزدی وی برای ریاست جمهوری، معاون اول دولت یازدهم را به یک چهره سیاسی شناخته شده تر از قبل تبدیل کرد .

به دنبال پیروزی حجت الاسلام حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و گمانه زنی ها مبنی بر حضور و عدم حضور برخی از دولتمردان یازدهم در کابینه دوازدهم، سایت «تابناک» بر آن شد تا با بررسی برخی از شاخص ها و معیارهایی که توسط برخی از تحلیلگران و کارشناسان عرصه سیاسی و مدیریتی ارائه شده بود، وضعیت حضور «اسحاق جهانگیری» را در دولت آینده ارزیابی کند.

حسن روحانی در 14 مرداد ماه 1392، «اسحاق جهانگیری» را به عنوان معاون اول خود برگزید. جهانگیری فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع و دکتری مدیریت و چهره ای اصلاح طلب و میانه رو و شناخته شده در کابینه «سید محمد خاتمی» به شمار می رفت . دیدگاه های اقتصادی جهانگیری و انتقاد صریح وی از سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد در کنار نامزدی وی برای ریاست جمهوری، معاون اول دولت یازدهم را به یک چهره سیاسی شناخته شده تر از قبل تبدیل کرد .

عنوان معاون اول رئیس جمهوری، دومین مقام عالی رتبه در هیات وزیران است . معاون اول وظیفه اداره هیات وزیران در غیاب رئیس جمهور و مسئولیت هماهنگی سایر معاونان رئیس جمهور را برعهده دارد . معاون اول رئیس جمهوری از سوی رئیس جمهور انتخاب می شود و نیازی به رای اعتماد مجلس ندارد .

اسحاق جهانگیری در سال ۱۳۳۶ در کوه‌شاه در شمال شرق استان هرمزگان به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را تا پایان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی در سیرجان گذرانده و سپس به کرمان رفت؛ مدرک کارشناسی فیزیک را از دانشگاه کرمان گرفت و برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع به دانشگاه صنعتی شریف رفت.

اسحاق جهانگیری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 به عنوان مسئول جهاد سازندگی شهرستان جیرفت مشغول به کار شد و سال 1363 در جهاد کشاورزی فعالیت کرد تا اینکه در دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست به نمایندگی از مردم جیرفت وارد مجلس شد.

وی همچنین توانست در سومین دوره مجلس شورای اسلامی بار دیگر از طرف مردم جیرفت به مجلس راه یابد. وی با عنوان چهره حزبی نیز شناخته می‌شود، زیرا وی از موسسان حزب کارگزان سازندگی به شمار می‌آید.

«اسحاق جهانگیری» در سال 1371 در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به اصفهان رفت و به جای «غلامحسین کرباسچی» هم حزبی اش در کارگزاران، استاندار اصفهان شد. همچنین وی در دوره دولت اصلاحات ابتدا به عنوان وزیر معادن و فلزات به مجلس پنجم معرفی ‌شد و پس از ادغام وزراخانه‌ها نیز مسئولیت وزارت صنایع و معادن را بر عهده گرفت.

مهمترین سوابق اجرایی او شامل «مسئول جهاد سازندگي شهرستان جيرفت،عضو شوراي جهاد سازندگي استان كرمان،نماينده دوره هاي دوم و سوم مردم شهرستان جيرفت در مجلس شوراي، استاندار اصفهان در دولت آيت الله هاشمي رفسنجاني، وزير معادن و فلزات در دولت اصلاحات و رييس هيئت امناء بنياد صنعت و توسعه» است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در 29 بهمن ماه 1392 «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» را به رؤسای قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کرده و قوای کشور را به «اجرای بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص» این سیاست‌ها ملزم کردند و حسن روحانی مأموریت اجرای آن را به اسحاق جهانگیری سپرد.

جهانگیری در پست معاون اولی اقدامات موثر و بسزایی را برای کشور به نوبه خود انجام داده است و درهمین جهت می توان فرماندهی اقتصاد مقاومتی را از بارزترین اقدامات و عملکرد او بر شمرد. که در همین راستا می توان به برخی از اقدامات فرمانده اقتصاد مقاومتی کشور به صورت مختصر و تیتر وار به شرح ذیل اشاره کرد:

1- ابلاغ برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

2- بخشنامه معاون اول رییس جمهور برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید با حداکثر ظرفیت

3- ابلاغ برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق اقتصاد مقاومتی

4- ابلاغ برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تحقق اقتصاد مقاومتی

5- تکالیف و وظایف پنج دستگاه اجرایی دیگر برای تحقق اقتصاد مقاومتی مشخص شد

6- ابلاغ تکالیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

7- مأموریت وزارت امور خارجه برای تحقق اقتصاد مقاومتی مشخص شد

8- تعیین وظایف و تکالیف جدید وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی از سوی معاون اول رئیس جمهور

9- تصویب برنامه‌های سه دستگاه اجرایی برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی

10- بخشنامه جهانگیری برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید با حداکثر ظرفیت

11- ابلاغ مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای حل مشکلات مالیاتی واحدهای کوچک و متوسط

12- ابلاغ بسته‌های رونق تولید و اشتغال

اسحاق جهانگیری که یکی از کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود و از وی به عنوان نامزده پوششی «حسن روحانی» نام برده می شد، مهمترین اولویت های دولت دوازدهم را به صورت مختصر برشمرد و گفت: در دولت آینده باید رشد اقتصادی را تدوام دهیم.

وی با بیان اینکه برنامه دقیقی برای توسعه اشتغال آماده کرده‌ایم، تصریح کرد:باید حقوق جوانان را به رسمیت بشناسیم و رویکرد استمرار عقلانیت و تدبیر برای اداره کشور را ادامه دهیم، زیرا برای کارهای سخت نیازمند مردان بزرگ هستیم. از سوی دیگر ما باید گردشگری را در ایران توسعه دهیم و در این زمینه از هر نظر شایستگی داریم.

جهانگیری ادامه داد: باید صنایع دانش بنیان را هدف‌گذاری کنیم که می‌تواند مراکز اشتغال فن‌آورانه باشد. امروز IT و ICT در دنیا معجزه می‌کند. شرکت‌های کوچک که دانشمندان ایرانی در خارج از کشور دارند امروز چندصد میلیون دلار ارزش دارد، باید آنها را به داخل کشور بیاوریم و برای آنها محدودیت درست نکنیم.

وی با بیان اینکه توسعه سواحل مکران جزو مهمترین برنامه‌های دولت آینده است، خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم حوزه نفت و گاز باید توسعه داده شود، در حوزه کشاورزی هم کارهای مهمی می‌شود صورت داد همانطور که در دوران اصلاحات و پس از آن در تولید گندم خودکفا شدیم.

در همین راستا تابناک به دنبال پیروزی حجت الاسلام روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و گمانه زنی ها مبنی بر حضور و عدم حضور برخی از دولتمردان یازدهم در کابینه دوازدهم بر آن شد تا با بررسی شاخص ها و معیارهایی از جمله « نزدیکی و دوری به رئیس جمهور، محبوبیت در افکار عمومی یا عدم محبوبیت، اجماع در بین گروه های سیاسی و مجلس و ارتباط با نهادهای غیردولتی، سن و سال قابل قبول برای کارهای اجرایی، دستاورد درخشان قابل اتکا در دولت یازدهم، تعامل مطلوب با رسانه های گروهی و قدرت اقناع افکار عمومی، میزان همسویی با برنامه های دولت دوازدهم، تجربیات و سوابق مرتبط با حوزه تخصصی و نحوه ورود به کابینه، میزان استقلال رأی وزیر نسبت به لابی های قدرتمند تحمیل تخصصی نیرو(عزل و نصب ها)، کارآمدی یا ناکارآمدی، حاشیه ها و دردسرهای وزیر برای دولت» که توسط برخی تحلیلگران و کارشناسان عرصه سیاسی و مدیریتی ارائه شده بود، وضعیت حضور « اسحاق جهانگیری » را در دولت آینده ارزیابی کند.

جهانگیری با چه معیاری وارد دولت بعدی می‌شود؟! + جدول

با توجه به ارزیابی صورت گرفته در مورد جهانگیری به نظر می رسد، او گزینه ای است که مطلوبیت بالایی برای گرفتن مسئولیت مجدد در دولت دوازدهم را دارد، زیرا از مجموع 11 آیتم بررسی شده در خصوص توانمندی هایش، وی موفق به اخذ نمرات بالایی شده است و به نظر می آید دولت دوازدهم با توجه به همراهی انتخاباتی اسحاق جهانگیری و حسن روحانی در انتخابات، گزینه مطلوب برای تصدی یکی از پست های کابینه دوازدهم محسوب می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید