مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی اعلام کرد:

کنترل 80 درصد ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه

    کد خبر :408141

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: نزدیک به 80 درصد از ریزگردهای نمکی حوضه آبریز دریاچه ارومیه کنترل شده است.

فرهاد سرخوش در گفت‌وگو با  ایسنا با اشاره به اینکه حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه باعث مرطوب شدن نمک‌های سطح دریاچه و کنترل ریزگردهای نمکی آن می‌شود افزود: خارج از بستر دریاچه ارومیه و در حوضه آبریز با همکاری منابع طبیعی و کاشت نهال و درختچه‌ها ریزگردهای نمکی کنترل می‌شود که از سال 93 تا 96 در این راستا 60 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه کانون بحرانی ریزگرد در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: کانون بحرانی ریزگردها در استان شامل منطقه جبل کندی در 45 کیلومتری ارومیه، منطقه سپورغان ارومیه، چوپان لو سلماس، و میاندوآب است که با نهال کاری تا حدود زیادی از این ریزگردها مهار شده‌اند.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به ممنوعیت تبدیل اراضی به باغات و مزارع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تصریح کرد: طبق مصوبه دولت توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ممنوع است و با بررسی‌های انجام شده در حوضه آبریز دریاچه نیز هیچ توسعه‌ای انجام نشده است.

سرخوش با اشاره به انتشار خبری در خصوص تغییر رسوبات بستر دریاچه ارومیه از حالت کاسه‌ای به بشقابی بیان کرد: پژوهشکده‌های علمی در استان دائما در حال بررسی و مطالعه بستر دریاچه ارومیه هستند و هرگونه تغییرات را گزارش می‌دهند، چنانچه بستر به شکل بشقابی تغییر یافته باشد علت عقب گرد آب در زمان کم آبی بستر دریاچه است که امری طبیعی است و با رهاسازی آب و آغاز بارشها بستر نیز تغییر شکل خواهد داد.

وی با اشاره به تراز دریاچه ارومیه اظهار کرد: امروز تراز دریاچه ارومیه 1270.23 متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3 سانتی متر افزایش داشته است.

سرخوش با بیان اینکه وسعت فعلی دریاچه 1664 کیلومتر مربع است، یادآور شد: حجم فعلی آب دریاچه ارومیه 980 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید