فشار کنگره بر دولت آمریکا در موضوع یمن

    کد خبر :408057

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران خصوصا تحریم های 13 آبان دو رویکرد حداکثری و حداقلی دارد.

«امیرعلی ابوالفتح»، تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی، در گفت و گو با برنا در خصوص تحریم های 13 آبان (5 نوامبر) اظهار کرد: دونالد ترامپ برای خروج از توافق برجام و اعمال تحریم ها یک هدف حداقلی و یک هدف حداکثری دارد. هدف حداقلی این است که با بازگرداندن تحریم ها و اعمال فشار بر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و ایجاد تصویر فروپاشی اقتصادی برای کشور ایران، ایران را وادار به مذاکره مجدد با ایالات متحده کند. ترامپ به دنبال ایجاد مذاکرات فراگیری است که موضوعات هسته ای و مسائل غیر هسته ای را در بر بگیرد.

وی افزود: خواسته حداکثری این است که جمهوری اسلامی ایران به شکل بنیادی و اساسی در حوزه ها و مسائل دفاعی و منطقه ای تغییر رفتار دهد. در این بین اگر این تغییر رفتار بنیادی به تغییر رژیم در ایران هم منجر بشود، هدف نهایی آمریکا تامین شده است.

وی افزود: بین این حداکثر و حداقل طیفی از مسائل، آمریکا امیدوار است با بازگرداندن تحریم ها و قرار دادن ایران در انزوای جهانی به آن دست پیدا کند.

ابوالفتح در مورد تغییر موضع آمریکا نسبت به مساله یمن و ایجاد آتش بس بین رژیم صعودی و یمن بیان کرد: دولت آمریکا از مدت ها قبل تحت فشار افکار عمومی و نارضایتی برخی از اعضای کنگره نسبت به موضوع یمن بوده است. اما به دلیل اینکه روابط عمیقی بین واشنگتن و ریاض وجود دارد آمریکایی ها تلاش می کردند که از زیر این فشار خارج شوند یا نسبت به کشتار یمن سکوت کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: قتل «جمال خاشقجی» فرصتی برای آمریکا فراهم کرد تا بتوانند ناخرسندی خود را نسبت به عملکرد رژیم آل سعود ابراز کند و به رویکرد های تند بن سلمان واکنش نشان دهد.

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی معتقد است: ادامه این جنگ، منابع مالی عربستان سعودی به عنوان متحد آمریکا را تحت الشعاع قرار می دهد و وجهه عربستان و آمریکا را خدشه دار می کند. در عین حال فرصتی را برای ایران ایجاد می کند که نقشی پررنگ تر در خاورمیانه ایفا کند. پذیرش طرح «پمپئو» مبنی بر خاتمه جنگ ظرف مدت یک ماه، توسط رژیم سعودی دور از ذهن است.

ابوالفتح توضیح داد: جریان ملی گرایی که با دونالد ترامپ، قدرت را در ایالات متحده در دست گرفته، معتقد است مسیر طی شده توسط دولت های گذشته مسیر اشتباه و مخاطره امیزی بوده و آمریکا بی دلیل امتیازات گسترده ای را واگذار کرده و وارد پیمان های دوجانبه و چند جانبه شده که منافع آمریکا را تامین نکرده و زمینه قدرت مندی رقبا و دشمنان آمریکا را فراهم کرده است. طیف وسیعی از این پیمان ها و توافقات دو جانبه و چند جانبه از موضوعات آب و هوایی گرفته تا تشکیل دادگاه های بین المللی، توافقات اتمی و تجاری مد نظر این جریان است.

وی تاکید کرد: هیئت حاکمه فعلی آمریکا معتقد است که باید همه این پیمان ها بازبینی شود و پیمان هایی که منافع آمریکا را تامین نمی کند یا دوباره مذاکره در مورد آنها صورت گیرد و اصلاحات اساسی در آن انجام داد و یا اگر امکان اصلاح و بازبینی وجود ندارد، از این پیمان ها خارج شود.

این کارشناس در پایان بیان کرد: می توان انتظار داشت که در ماه های آتی این روند همچنان ادامه داشته باشد و آمریکا از پیمان های بیشتری خارج شود. نگاه ملی گرایان نسبت به روند طی شده مبتنی بر مشارکت بین المللی و جهانی شدن یک نگاه منفی نسبت به آینده ایالات متحده است. تمرکز ملی گرایان بر تغییر مناسبات بین المللی در پیمان ها و رژیم های بین المللی برای جلوگیری از افول قدرت آمریکا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید