واشنگتن به درخواست کشورهای اروپایی اعتنایی نمی کند

  • سیاسی
  • شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ۹:۰۸
    کد خبر :407934

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که دولت ترامپ به درخواست کشورهای اروپایی برای تضمین صادرات موارد اولویت دارو به ایران اعتنایی نمی کند.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه گاردین، اگرچه کالاهای غذایی و دارویی به صورت رسمی از تحریم ها معاف شده اند، اما در سال های پیش از انعقاد توافق هسته ای سال 2015، بانک ها و شرکت ها از ترس تحریم ها از هرگونه تعامل مالی با تهران خودداری می کردند که این باعث کمبود این کالاها در ایران شد.
سفیران آلمان، انگلیس و فرانسه در واشنگتن ماه گذشته دیدارهای مشترکی با مقام های وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا برگزار کردند تا دولت این کشور را ترغیب به تهیه «فهرست سفید» کنند.
این فهرست راهنمای مشخصی برای بانک ها و شرکت های اروپایی فراهم می کند تا بدانند از چه کانال هایی باید تعاملات مالی قانونی با ایران را بدون ترس از اقدامات تنبیهی واشنگتن انجام دهند.
«ژرار آرود» سفیر فرانسه در آمریکا در این باره گفت: از دوستان آمریکایی خود انتظار داریم اقداماتی در زمینه کالاهای اولویت دار انجام دهند. البته که این کالاها تحریم نشده اند اما اگر کار مثبتی انجام ندهیم در چند ماه آینده با کمبود دارو در ایران روبرو می شویم.
وی تاکید کرد که تنها معاف کردن کالاهای اولویت دار از تحریم ها کافی نیست و آمریکایی ها باید بگویند که برای فروش این کالاها به ایران دقیقا چه کار باید کرد.
آرود درباره واکنش دولت آمریکا به این موضوع گفت: درباره این موارد تا کنون هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم.
برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران جمعه شب در این باره گفت: مسئولیت شناسایی کانال های امن بر عهده آمریکا نیست.
دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب اعلام کرد که دور دوم تحریم ها علیه ایران 5 نوامبر (14 آبان ماه) اجرایی می شود.
اتحادیه اروپا، آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه ای مشترک ضمن ابراز تاسف از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، بر پایبندی خود به این توافق و تلاش برای تکمیل و اجرای سازوکار مالی ویژه ایران تاکید کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید