نفت به کف قیمت هفت ماهه رسید!

    کد خبر :40783

ر

قیمت جهانی نفت در معاملات روز گذشته بازار پس از اعلام خبر افزایش تولید از سوی چند تولیدکننده کلیدی نفت خام (که می‌تواند تلاش کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش تولید نفت خام را خنثی کند)، به کمترین سطح در هفت ماه گذشته رسید.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت در بازار جهانی تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16:30 به وقت تهران) با ثبت افتی 82 سنتی به 09/ 46 دلار بر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز 86 سنت افت قیمت داشت و 34/ 43 دلار بر بشکه معامله شد. این ارقام پایین‌ترین قیمت‌های ثبت شده برای قیمت نفت از روز 29 نوامبر 2016 (یک روز پیش از توافق قطعی برای کاهش تولید میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک) تاکنون بوده است. به این ترتیب هر دو نفت شاخص بازار، از زمان تمدید توافق 9 ماهه اوپک در اواخر ماه مه تا کنون، بیش از 15 درصد افت داشته‌اند که از تداوم بدبینی بازار نفت به تمدید این توافق و اثرگذار بودن آن در کاهش سطح ذخایر نفت خام دنیا حکایت دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران موسسه مورگان استنلی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده‌اند: داده‌های اخیر دلگرم‌کننده نیستند، ذخایر نفت خام و فرآورده‌های نفتی شناسایی شده رشد قابل توجه آنها در کشورهای توسعه‌یافته (OECD) مانند چین و چند کشور دیگر را در فصل نخست سال 2017 به میزان یک میلیون بشکه در روز نشان می‌دهد. به گزارش دنیای اقتصاد، به این ترتیب سرمایه‌گذاران انتظار ندارند که ذخایر جهانی نفت خام آن‌طور که کشورهای مشارکت‌کننده در طرح کاهش تولید انتظار دارند، به راحتی به میانگین پنج سال گذشته برسد.

در روز 30 نوامبر سال گذشته اوپک و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان به رهبری روسیه، توافق کردند که میان تولید خود را برای مدت 6 ماه حدود 8/ 1 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اما در کنار رشد چشمگیر ذخایر نفت خام در برخی کشورهای در حال توسعه، تولید نفت اوپک هم به دلیل افزایش تولید دو عضو معاف از توافق کاهش تولید یعنی نیجریه و لیبی، در ماه مه رشد داشته است. یک منبع آگاه در لیبی به خبرگزاری رویترز گفته است: تولیدات نفت خام لیبی بیش از 50 هزار بشکه در روز رشد داشته و به 885 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. در این میان عرضه نفت نیجریه نیز رو به افزایش است. صادرات نفت خام سبک این کشور آفریقایی در ماه آگوست به 226 هزار بشکه در روز خواهد رسید که از صادرات 164 هزار بشکه‌ای در ماه جولای بسیار بیشتر است. به عقیده تحلیلگران افزایش تولید نفت خام از سوی دو کشور نیجریه و لیبی، دست‌کم در کوتاه‌مدت قیمت نفت خام را تحت فشار قرار می‌دهد.

در کنار رشد تولیدی که از ناحیه این دو کشور عضو اوپک رقم خورده است، تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا نیز به سرعت در حال افزایش است. رشد متوالی تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا به خوبی نشان‌دهنده سرعت بالای تولید نفت خام در این کشور است. در حال حاضر تولیدات نفت خام آمریکا به 34/ 9 میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین سطح از آگوست 2015 به شمار می‌رود. همچنین موجودی تانکرهای نفتی به 9/ 111 میلیون بشکه رسیده است که بالاترین سطح در سال 2017 اعلام شده است. تمام عوامل یاد شده به نگرانی‌ها از افزایش عرضه و حادتر شدن معضل مازاد عرضه نفت خام در دنیا دامن زده و ریزش قیمت‌ها در بازار نفت را به همراه داشته است. با این وجود باید دید آیا خوش‌بینی وزیر انرژی عربستان سعودی نسبت به «قرار داشتن بازار در مسیر درست» و «به تعادل رسیدن آن در گذر زمان» باعث بهبود وضعیت بازار نفت خواهد شد یا خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید