کارشناس آلمانی: خروج ترامپ از پیمان موشکی بعد از لغو برجام تردیدها به توافقات با آمریکا را تشدید می‌کند

    کد خبر :407221

یک کارشناس برجسته آلمانی از جمله عواقب خروج احتمالی ترامپ از پیمان موشکی با روسیه را این دانست که تردیدهای بین‌المللی نسبت به عقد قرارداد و توافقات با ایالات متحده تشدید می‌شود.

“دونالد ترامپ”، رئیس جمهور آمریکا چندی پیش روسیه را متهم به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و تهدید کرد که از این توافق خارج می‌شود.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان با میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق مذاکره شد. این پیمان در سال 1998 به‌تصویب مجلس سنای آمریکا رسید. هدف این پیمان ممانعت از تولید و نیز نابودی موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد و همچنین موشک‌های متعارف هر دو کشور بود.

این تصمیم ترامپ انتقادها و نگرانی‌های زیادی را در عرصه بین‌المللی و به‌ویژه بین مقامات اروپایی ایجاد کرده است.

تسنیم در همین ارتباط گفتگویی را با دکتر”کریستیان ویپرفورت”، کارشناس و تحلیلگر آلمانی و مدرس دانشگاه‌های این کشور انجام داده است.

وی درباره عواقب تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از پیمان موشکی با روسیه موسوم به “INF” گفت: خروج احتمالی ترامپ از این پیمان موشکی می‌تواند عواقبی دوگانه داشته باشد: اول اینکه در حال حاضر خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران باعث شک و تردید در این باره شده است که آیا این فایده و مفهومی دارد که توافقی را با آمریکا ببندیم. این تردیدها با خروج آمریکا از پیمان موشکی با روسیه تشدید می‌شود.

دوم اینکه واشنگتن احتمالاً می‌خواهد با خروج از پیمان موشکی با روسیه به‌خصوص چین را تحت فشار قرار دهد چرا که در آینده ممکن است موشک‌های میان‌برد آمریکا در کره جنوبی یا ژاپن مستقر شوند. یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی آمریکا و البته شاید مهم‌ترین هدف آن مهار چین است.

وی افزود: از آنجایی که غرب البته هم زمان با تحریم‌ها بر روسیه فشار وارد می‌کند، این امر مسکو و پکن را ناگزیر به همکاری تنگاتنگ‌تر می‌کند. غرب روسیه و چین را بیشتر از آنچه خود بخواهند به هم نزدیک می‌کند.

دکتر “ویپرفورت” در ادامه این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که اتحادیه اروپا چگونه باید به تصمیم ترامپ برای خروج از پیمان موشکی با روسیه واکنش نشان دهد گفت: اتحادیه اروپا در این مسئله و همچنین اکثر مسائل سیاسی امنیتی و خارجی دیگر دارای هیچ گونه صلاحیت تصمیم‌گیری و در نهایت هیچ اهمیتی نیست. تنها چند کشور اهمیت دارند. این‌که آلمان نارضایتی خود را از خروج احتمالی آمریکا از این پیمان موشکی ابراز کرد قابل انتظار بود و البته انگلیس هم اظهاراتی مشابه آلمان را در این باره داشته است. اما این‌که چه باید انجام دهند؟

وی افزود: آمریکا و روسیه سال‌هاست که به‌صورت متقابل همدیگر را به نقض پیمان موشکی متهم می‌کنند. حالا واشنگتن این را به‌عنوان بهانه‌ای برای خروج از این پیمان موشکی مطرح می‌کند.

دکتر ویپرفورت در ادامه گفت: آلمان باید همراه با دیگر کشورها بر این مسئله تأکید کند که کارشناسان غربی تأسیسات روسی و کارشناسان روسی هم تأسیسات غربی را مورد بررسی قرار دهند، در این صورت دلیلی به‌وجود می‌آید که اتهامات متقابل و سوء تفاهم‌ها برطرف شود.

وی درباره برخی پیشنهادات مطرح‌شده درباره تشکیل آلمان عاری از تسلیحات هسته‌ای و لزوم بازگشت تسلیحات اتمی آمریکا از آلمان که از جمله از طرف حزب سبز آلمان مطرح شده است چنین پیشنهادی را غیر واقع‌بینانه ارزیابی کرده گفت: حزب سبز از یک حزب صلح‌طلب به حزبی تبدیل شده است که طرفدار مداخلات بیشتر شده است. آن‌ها حالا درخواست‌های غیر واقع‌بینانه‌ای را مطرح می‌کنند تا جبهه صلح‌طلب خود را آرام کنند.

دکتر ویپرفورت همچنین در پاسخ به این پرسش که “آیا شما اعتقاد دارید که آمریکا همچنان یک شریک قابل اعتماد برای اروپا است؟” گفت: بستگی دارد که شما منظورتان از اروپا چه باشد، در لهستان مثلاً به‌نظر می‌رسد این دیدگاه وجود دارد که آمریکا تحت رئیس جمهور فعلی یک شریک قابل اعتمادتری است اما در آلمان این گونه نیست. سیاست خارجی باید قابل پیش‌بینی و قابل اعتماد باشد، این عناصر تحت ریاست جمهوری ترامپ خیلی کم‌تر از قبل شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید