تکذیب سهمیه‌بندی فروش گوشی‌ موبایل

    کد خبر :406468

دو روز بعد انتشار خبر عرضه گوشی‌های موبایل با شرایط جدید، مهدی محبی رییس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران می‌گوید آنچه از قول او منتشر شده اشتباه است.

دوشنبه بود که خبری درباره آغاز فروش موبایل‌های وارداتی با شرایط جدید سر و صدا به راه انداخت. در این خبر از قول مهدی محبی آمده بود شرایط جدیدی برای فروش گوشی‌های موبایل در نظر گرفته شده است؛ ضوابط فروش و روش اجرای این طرح از همان ابتدا عجیب به نظر می‌رسید.

مثلا در خبر آمده هر کاربر با کد ملی مشخص، تنها مجاز به خرید یک عدد گوشی است و خریدار باید شخصا همراه با کارت ملی و سیمکارت ثبت شده توسط همان کدملی برای تحویل گوشی به نماینده‌های فروش موبایل مراجعه کند. همچنین هنگام خرید آدرس و کدپستی مشتری چک شده و با اطلاعات کارت بانکی و کارت ملی او مطابقت داده می‌شود.

حالا مهدی محبی در گفتگو با فرارو این خبر را تکذیب می‌کند. به گفته رییس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران آنچه از قول او به عنوان آغاز فروش موبایل‌های وارداتی با شرایط جدید منتشر شده، حاصل اشتباه یک خبرنگار است.

محبی می‌گوید در حال حاضر مهمترین مشکل صنف فروشندگان گوشی موبایل کاهش واردات و افزایش تقاضا است که در نهایت هر دو این عوامل باعث افزایش قیمت موبایل شده‌اند. رییس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران می‌گوید گوشی‌هایی به صورت مسافری وارد کشور می‌شوند، اما عمده این گوشی‌ها از انواع گرانقیمتی هستند که بخش عمده مشتریان علاقه‌ای به آن‌ها ندارند یا توانایی خریدشان را ندارند.

محبی می‌گوید گوشی‌هایی که از طریق مسافری وارد کشور می‌شوند معمولا بیشتر از پنج میلیون تومان قیمت دارند و از نوع آیفون یا اندرویدی‌های گرانقیمت هستند. او دلیل توجه به این موبایل‌ها را سود بالای آن‌ها برای واردکننده می‌داند: «سود فروش iPhone X. یا گلکسی S۹ که در حال حاضر مورد توجه واردکنندگان هستند و به شکل مسافری به کشور می‌آیند بیشتر از یک میلیون تومان است. برای همین کسی به سراغ موبایل‌هایی با سود ۲۰۰، ۳۰۰هزار تومانی نمی‌رود.»

مهدی محبی می‌گوید واردکنندگان رسمی و فروشندگان نقشی در واردات این موبایل‌ها ندارند. چون بخش از واردکنندگان رسمی در حال حاضر به خاطر حاشیه‌های رخ داده، در بند هستند و بخشی دیگری از واردات رسمی بنا به دلایلی مثل کمبود تخصیص ارز و گرانی دلار کار خود را متوقف کرده‌اند. با این حال آن بخش از سهم بازار جهانی موبایل که به سفارش ایران تولید می‌شده است، همچنان روانه کشور‌های همسایه می‌شود. بعضی از افراد هم آن‌ها را در بازار‌هایی مثل امارات می‌خرند و به روش‌های جدیدی مثل مسافری به ایران می‌آورند. ب

از او درباره تاثیرگذاری این گوشی‌ها و قیمت موبایل در بازار ایران می‌پرسیم. می‌گوید آمار دقیقی از تعداد این گوشی‌ها در دست اتحادیه نیست و اگر چه نمی‌توان آن‌ها را در بازار ایران تاثیرگذار دانست، اما به هر حال دستگاه‌های حاکمیتی با توجه به حضور سامانه همتا به شکل دقیق در مورد آن‌ها نظارت دارند.

در ماه‌های اخیر و همزمان با رشد عجیب قیمت ارز در کشور، بازار موبایل هم دچار اختلال شده است. رشد قیمت‌ها از یک طرف و کاهش حجم واردات از سوی دیگر خریداران را سردرگم کرده است. همچنین با دستگیری و محاکمه مدیران عامل تعدادی از واردکننده‌های رسمی موبایل به کشور، موضوع ابعاد تازه‌ای به خود گرفت که ماجرا تا امروز ادامه دارد. در این وضعیت بازار، مردم و فروشندگان همچنان بلاتکلیف باقی مانده‌اند و مشخص نیست بازار موبایل چه زمانی و با چه شرایطی به حالت عادی برمی‌گردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید