دورگه شدن صدا نشانه چیست؟

    کد خبر :406308

دورگه شدن صدا در یک پسر نوجوان به معنای رشد جسمی اوست و والدین چنین نوجوانی معمولا احساس غرور می کنند که فرزندشان بزرگ شده است، اما خود نوجوان اغلب از این حالت خجالت می کشد، تا آنجا که گاهی از حرف زدن خودداری می کند تا کسی صدای او را نشنود.

به جز این علت،‌ به دلایل دیگری هم ممکن است صدا دورگه شود و آن وقتی است که سرما می خوریم یا لارنژیت (خروسک) می گیریم. البته این موارد زود گذر هستند و چون با عطسه و سرفه و آبریزش بینی همراهند، به آسانی قابل تشخیص می باشند و با درمان بیماری، صدای مان نیز طبیعی می شود.

گاهی کودکان به دنبال سرماخوردگی دچار حمله شدید و مشکل تنفسی می‌شوند که در اصطلاح به آن خروسک می‌گویند که این بیماری بر اثر التهاب نای و حنجره ایجاد می‌شود. بیماری در ابتدا شبیه یک سرماخوردگی معمولی آغاز و به تدریج پس از یک تا دو روز علائم اصلی به صورت سرفه، خشونت صدا و خرخر شدید ظاهر می‌شود. سرفه‌ها خشک و پشت‌سر هم بوده و صدایی شبیه فوک یا آخر صدای خروس است که بر حسب شدت بیماری ممکن است به صورت تندی تنفس، زجر تنفسی، کبودی و بالاخره نارسایی تنفسی هم بروز کند.

معمولا دو طناب صوتی در حنجره وجود دارد که قدرت باز و بسته شدن دارند و با فرمان هایی که از سیستم عصبی می گیرند ، حرکت می کنند. حرکت هوا در بین این طناب ها باعث ایجاد صوت می شود. اگر به هر دلیل، حرکت طناب های صوتی متوقف یا کند شود، یا مانعی در راه حرکت آن ها پیدا شود، تغییر حرکت طناب های صوتی سبب تغییر صدا می شود که اغلب با خشونت صدا همراه است.

چند دلیل برای این موضوع وجود دارد که بعضی از آنها خوش خیم (مانند ورم والتهاب طناب های صوتی که به طور موقت در سرماخوردگی ها و لارنژیت دیده می شود) و بعضی دیگر، بدخیم هستند (مثلا گاهی به علت سرطان حنجره، غده ای روی طناب های صوتی پیدا می شود، یا در دهانه خروج هوا که سوراخ های بینی هستند، غده ای باعث تغییر صدای بیمار خواهد شد).

حالت دوم (بدخیم) زمانی که است که عصب طناب های صوتی ،‌ آسیب ببیند و در نهایت عصب فلج شود. در نتیجه حرکت طناب های صوتی مختل می شود و صدا تغییر می کند. ضایعه این عصب می تواند به علت سرطان حنجره باشد یا از قسمت های پایین تر، عصب را گرفتار کند و گاهی نیز در حین جراحی ، عصب آسیب می بیند. مهم ترین علت ایجاد سرطان حنجره ، استعمال دخانیات است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید