دلایل ابتلا به یبوست/ ضروت انجام ورزش روزانه و سرعتی

    کد خبر :406296

دبیر علمی هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران با اشاره به دلایل ابتلا به یبوست گفت: ‌برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری باید فعالیت فیزیکی روزانه سرعتی داشت.

دکتر اکرم پورشمس در افتتاحیه هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران در ارتباط با مشکل یبوست اظهار داشت: شایع‌ترین دلیلی که سبب بروز یبوست می‌شود تنبلی روده است و به ندرت این مسئله به علت کم‌کاری تیروئید یا بیماری انتهایی روده ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم تنبلی روده وابسته به عدم تحرک و ورزش است گفت:‌انجام کارهای خانه و راه‌ رفتن عادی در رفع تنبلی روده تأثیری ندارد و باید فرد حتما فعالیت فیزیکی که با نفس نفس زدن و با افزایش ضربان قلب همراه است را داشته باشد.

دبیر علمی هجدهمین کنگره گوارش و کبد ایران با تأکید بر اینکه ورزش کردن سبب کوک شدن روده و حرکت آن و در نتیجه ایجاد مدفوع نرم‌تر می‌شود، ادامه داد: مدفوع خشک به مقعد فشار می‌آورد و می‌تواند سبب فشار به رگ‌های این ناحیه نیز بشود که ایجاد رگ برجسته به این علت را در محدوده مقعد هموروئید می‌گویند و در صورتی که زخم یا خراشی ناشی از این خشکی مدفوع در محل مقعد ایجاد شود را فیشر یا شقاق می‌گوییم.

به گزارش مهر، پورشمس با بیان اینکه هم همورئید هم شقاق و فیشر می‌تواند سبب خونریزی در مقعد شود گفت:‌برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری باید فعالیت فیزیکی روزانه سرعتی داشت و غذا چندان در درمان یبوست اثری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: البته مصرف غذاهای فیبردار همچون انواع سبزیجات و میوه‌ها نوعی رژیم غذایی سالم بوده و علاوه بر اینکه در سلامت قلب و کنترل وزن و چربی مؤثر است می‌تواند تا حدودی نیز در رفع یبوست تأثیر بگذارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید