مک بوک ایر 2018 اپل از پردازنده ۷ واتی امبر لیک استفاده می‌کند

    کد خبر :405972

براساس اطلاعات موجود در وب‌سایت اینتل، پردازنده‌‌ی مک بوک ایر 2018، از خانواده‌ی Amber Lake Y با توان طراحی گرمایی هفت واتی است.

حُسن ختام ماه پرثمر اکتبر برای دنیای فناوری، رویداد روز گذشته‌ی اپل بود؛ کوپرتینونشین‌ها روز گذشته از محصولات گوناگونی رونمایی کردند؛ اما بی‌شک مک بوک ایر 2018، خاص‌ترینِ آن‌ها محسوب می‌شود. Apple پس از مدت‌های طولانی، سرانجام نسخه‌ای ارتقاءیافته از اولترابوک محبوب خود را معرفی کرد.

از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های مک بوک ایر جدید می‌توان به نمایشگر ۱۳.۳ اینچی رتینا با حاشیه‌های باریک، کیبورد با مکانیزم پروانه‌ای و ترک‌پد فورس تاچ با ابعادی بزرگ‌تر اشاره کرد؛ البته سخت‌افزار این لپ‌تاپ نیز بهبودهای قابل توجهی را به‌ خود می‌بیند که پردازنده‌ی نسل هشتمی اینتل، حافظه‌ی رم ۲۱۳۳ مگاهرتزی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD سریع‌تر تا سقف ۱.۵ ترابایت از جمله‌ی آن‌ها است.

اپل طبق معمول به جزئیات پردازنده نپرداخت و صرفا اعلام کرد که قلب تپنده‌ی مک‌‌بوک ایر ۲۰۱۸، پردازنده‌ی نسل هشتمی و دو هسته‌ای Core i5 اینتل خواهد بود؛ البته در وب‌سایت شرکت سازنده، Intel UHD Graphics 617 به‌عنوان واحد پردازش گرافیکی لپ‌تاپ عنوان شده بود. شب گذشته بررسی‌های ابتدایی ما حکایت از آن داشت که اینتل پیش از این، هیچ پردازنده‌ای را با گرافیک یادشده روانه‌ی بازار نکرده است؛ اما با توجه به دو هسته‌ای و نسل هشتمی بودن پردازنده، پیش‌بینی می‌کردیم که مک‌بوک ایر جدید از پردازنده‌ی سری Y‌ بهره می‌برد.

حال پس از گذشت مدتی، Intel مشخصات پردازنده‌ی مک‌بوک ایر جدید را به پایگاه خود اضافه کرده است. همان‌طور که انتظار می‌رفت، این پردازنده در حقیقت نسخه‌ای سفارشی‌شده از پردازنده‌ی Core i5 – 8200Y‌ محسوب می‌شود. براساس اطلاعات ارائه‌شده در وب‌سایت اینتل، پردازنده‌ی جدید با مدل Core i5 – 8210Y‌ به خانواده‌ی Amber Lake‌ تعلق دارد و توان طراحی حرارتی آن با افزایشی ۴۰ درصدی نسبت به ۵ وات نسخه‌ی پایه، اکنون به ۷ وات می‌رسد.

پارامتر / مدل‌‌ها Core i5 – 8210Y
(مک‌بوک ایر) Core i5 – 8200Y
(پردازنده‌ی پایه)
معماری نسل هشتم، امبرلیک نسل هشتم، امبرلیک
لیتوگرافی ۱۴ نانومتری
تعداد هسته ۲ هسته، ۴ ترد
فرکانس ۱.۶۰ گیگاهرتز پایه
۳.۶۰ گیگاهرتز بیشینه ۳.۳۰ گیگاهرتز پایه
۳.۷۰ گیگاهرتز بیشینه
حافظه‌ی کش ۴ مگابایت
سرعت باس ۴ گیگاترنسفر بر ثانیه
گرافیک یکپارچه اینتل UHD Graphics 617
۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۱.۰۵ گیگاهرتز بیشینه اینتل UHD Graphics 615
۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۹۵۰ مگاهرتز بیشینه
eDRAM — —
توان طراحی گرمایی ۲۸ وات، قابل کاهش تا ۲۰ وات ۵ وات، قابل کاهش و افزایش تا ۳.۵ و ۷ وات
پشتیبانی از حافظه ۱۶ گیگابایت
LPDDR3 – 2133, DDR3L-1600 ۱۶ گیگابایت
LPDDR3 – 1866, DDR3L-1600

از دیگر مشخصات فنی پردازنده‌ی مک‌بوک ایر می‌توان به فرکانس پایه‌ی ۱.۶ گیگاهرتز و فرکانس توربوی ۳.۶ گیگاهرتز پردازنده‌ی مرکزی اشاره کرد؛ ضمن اینکه واحد پردازش گرافیکی آن به‌ترتیب از فرکانس پایه و بیشینه‌ی ۳۰۰ و ۱۰۵۰ مگاهرتز بهره می‌برد. شما می‌توانید در جدول فوق مشخصات فنی دو پردازنده‌ی Core i5 – 8210Y و Core i5 – 8200Y‌ را در کنار هم مشاهده کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید