صادرکننده‌ای که ارز صادراتی را برگرداند، قاچاقچی نیست؟

    کد خبر :405557

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، متن ابلاغیه ده‌گانهء رئیس جمهور مبنی بر “قاچاق محسوب شدن ارز صادراتی که تا ۳ ماه به کشور بازنگشته است” را تکذیب کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از تسنیم؛ روز گذشته خبرگزاری متن سند ابلاغیه رئیس جمهور در خصوص مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی را منتشر کرد. بلافاصله این ابلاغیه توسط پایگاههای خبری به صورت گسترده با تیترهای مختلف بازنشر شد.

این درحالی است که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت متن ابلاغیه ده‌گانهء رئیس جمهور مبنی بر “قاچاق محسوب شدن ارز صادراتی که تا 3 ماه به کشور بازنگشته است” را تکذیب کرد.

در این تکذیبیه، با استنادِ صِرف به بند (1) ابلاغیه رئیس‌جمهور، این‌طور قلمداد شده که اساساً قاچاقچی ‌محسوب شدن صادرکننده در این ابلاغیه موضوعیت ندارد.

این در حالی است که در تبصره (2) همین بند (1) آمده است، با توجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور، عدم رعایت این امر [یعنی عدم برگشت ارز صادرات ظرف 3 ماه]، با تشخیص و اعلام بانک مرکزی، در حکم قاچاق ارز محسوب شده و با متخلّفین برخورد قضائی می‌شود.

به هرحال با توجه به صراحت این مصوبه لازم است شورای هماهنگی اقتصادی در خصوص نحوه برخورد با متخلفان شفاف سازی انجام دهد.

اگر ارزی مصداق قاچاق تشخیص داده شود، مطابق ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اصل ارز ضبط و دو برابر آن جریمه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید